فرانسه استفاده از تلگرام، واتس‌اپ و سیگنال را برای اعضای کابینه دولت ممنوع کرد

پنجشنبه, 9ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

نخست‌وزیر فرانسه از کابینه خود خواست استفاده از پیام‌رسان‌های محبوبی مانند تلگرام، واتس‌اپ و سیگنال را متوقف کنند. از وزیرهای دولت خواسته شد یک پیام‌رسان ناشناخته فرانسوی به نام «اُلوید» (Olvid) را جایگزین کنند.

این بخشنامه که از سوی دفتر الیزابت بورن صادر شده است، وزیران و کارکنان ارشد آن‌ها را ملزم کرد تا پیام‌رسان تولید شده از سوی این شرکت فرانسوی را روی دستگاه تلفن همراه و رایانه‌های دولتی نصب کنند.

بر اساس گزارش مجله لوپوئن، وزارتخانه‌های فرانسه تا روز جمعه ۱۷ آذر فرصت دارند تا پیام‌رسان‌های فعلی را با نمونه معرفی شده جایگزین کنند.

ژان نوئل بارو، وزیر دیجیتال و مخابرات فرانسه با تایید این خبر در حساب شبکه اجتماعی ایکس خود خاطرنشان کرد او و تیمش از سال گذشته از اُلوید استفاده می‌کنند.

او این اپلیکیشن را «امن‌ترین پیام‌رسان جهان» توصیف کرده است.

شرکت اُلوید خود را جایگزین ایمن‌تر پیام‌رسان‌های فعلی معرفی می‌کند.

این شرکت همچنین در وب‌سایت خود مدعی شد «اولین و تنها سیستم پیام‌رسان» است که به هیچ سرور مرکزی و شخص ثالثی متکی نیست.

در بخشنامه دفتر نخست‌وزیری تاکید شده است که اُلوید از سوی دو محقق رمزنگاری تاسیس شده است و چند شتاب‌دهنده فناوری فرانسه نیز از آن حمایت می‌کنند.

توضیحات موجود در متن بخشنامه دلیل این درخواست جایگزینی را «تقویت امنیت تبادلات حاوی اطلاعات محرمانه دولتی» عنوان کرده است.

دفتر الیزابت بورن تاکید کرد پیام‌رسان‌های تلگرام، واتس‌اپ و سیگنال عاری از ایرادات امنیتی نیستند و به همین خاطر نمی‌توانند امنیت مکالمات و داده‌های به اشتراک گذاشته شده را تضمین کنند.

در سال‌های اخیر پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ و تلگرام به ابزاری برای برقراری ارتباط حلقه‌های سیاسی فرانسه تبدیل شده‌اند به طوری که مقامات دولتی نیز هنگام گفت‌وگو با خبرنگاران از آن‌ها بهره می‌برند.

گفته می‌شود امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه از کاربران مشتاق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است.

دولت فرانسه پیش از این نیز به کارکنان دولتی دستور داده بود تا به دلیل نگرانی‌های مربوط به امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی، برخی اپلیکیشن‌ها مانند تیک‌تاک، نتفلیکس و بازی کندی‌کراش را از روی تلفن‌های کاری خود حذف کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.