صدور «بیش از ۵۰۰ سال» حکم زندان برای فعالان حقوق بشر در ایران طی یک سال

یکشنبه, 19ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی، شرح حال بیش از ۱۵۰ مدافع حقوق بشر در ایران را منتشر کرد و نوشت که این افراد طی یک سال از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به دست‌کم ۵۴۱ سال زندان و ۵۷۷ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در این گزارش که روز شنبه منتشر شد، نام وکلا، معلمان، فعالان حقوق اقلیت‌ها، فعالان حقوق زنان، خبرنگاران، فعالان حقوق کارگران، مدافعان محیط‌زیست‌، خانواده‌های دادخواه، فعالان حقوق مدنی و هنرمندانی را که به خاطر دفاع از حقوق بشر هدف آزار نظام‌مند جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند، فهرست کرده است.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، افرادی که نامشان در این فهرست ذکر شده، «در مجموع به بیش از ۵۴۱ سال زندان و ۵۷۷ ضربه شلاق محکوم شده‌اند».

این افراد بین ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۱ دسامبر ۲۰۲۳ زندانی شده‌اند یا پرونده‌های حقوقی آن‌ها در این مدت در جریان بوده است.

این سازمان حقوق بشری با اشاره شدت گرفتن سرکوب مدافعان حقوق بشر با آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» و تداوم آن تاکنون، نوشت: «مدافعان حقوق بشر در ایران به خاطر تعهد خستگی‌ناپذیر خود به حمایت از حقوق بنیادین انسان‌ها، با زندان، آزار و مجازات‌های سنگین روبه‌رو می‌شوند.»

با این حال، این نهاد غیردولتی تاکید کرده که «این فهرست تنها بخشی کوچک از وضعیت رو به وخامت مدافعان حقوق بشر در ایران را به نمایش می‌گذارد» و «نمونه‌هایی روشن از سرکوب مداوم کسانی هستند که بی‌وقفه برای ترویج عدالت، برابری، و آزادی در ایران تلاش می‌کنند.»

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این سازمان منتشر شد، گفت: «در حالی که جامعه بین‌الملل شاهد افزایش نگران‌کننده نقض حقوق بشر در ایران است، شناخت بیشتر مدافعان ایرانی حقوق بشر و حمایت بی‌وقفه‌ از آن‌ها ضروری است».

او افزود: «اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی صدای او را تقویت کرده و توجه جهان را بار دیگر به‌سوی وضعیت بحرانی حقوق‌بشر در ایران جلب می‌کند. در عین حال، پیام این جایزه، درخواست همبستگی جامعه بین‌الملل با همه مدافعان حقوق‌بشر در ایران‌ است که شجاعانه برای جامعه‌ای عادلانه و آزاد مبارزه می‌کنند.»

این گزارش سازمان حقوق بشر ایران در آستانه ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر)، روز جهانی حقوق بشر منتشر ‌شد.

امسال همزمان با این روز مراسم اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، یکی از مدافعان معرفی‌شده در این گزارش، نیز برگزار می‌شود.

سازمان حقوق بشر ایران با استقبال از این جایزه نوشت: «اهدای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی اهمیت ویژه‌ای برای جلب توجه به وضعیت مدافعان حقوق بشر در ایران دارد. به عنوان یک مدافع برجسته حقوق بشر، نرگس بی‌باکانه از حقوق افراد بی‌صدا دفاع کرده است. او از جمله برای حقوق اقلیت‌ها، حقوق زنان، و لغو مجازات اعدام در ایران کوشیده است.»

این سازمان از جامعه بین‌الملل خواست که «حمایت فعال‌تر و قاطعانه‌تری از مدافعان ایرانی نشان دهد».

در همین حال صدور احکام سنگین از جمله حبس برای فعالان رسانه‌ای هم‌چنان ادامه دارد.

خسرو علیکردی، وکیل نسرین حسنی، روزنامه‌نگار ساکن بجنورد، روز یک‌شنبه خبر داد که موکلش با رأی دادگاه انقلاب بجنورد به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان و با رأی دادگاه کیفری این شهر به اتهام «نشر اکاذیب در سامانه‌های رایانه‌ای» به هفت ماه زندان و به دلیل «ظاهر شدن» بدون حجاب اجباری به ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز اعلام کرده است که سلطانعلی عابدی، سردبیر پایگاه خبری «دیار عیار»، که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، برای اجرای حکم یک سال حبس خود از ۱۳ آذر به زندان زاهدان منتقل شده است.

هشدار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد

همزمان با انتشار این گزارش، جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه نقض حقوق بشر در ایران نسبت به میزان کشتار، شکنجه و سرکوب اقلیت‌ها در ایران هشدار داد.

رحمان روز شنبه در یک مراسمی که در لندن برگزار شد گفت که بیش از نیمی از کل افرادی که از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران کشته شده‌اند از مناطق بلوچ‌نشین و کردنشین ایران بوده‌اند.

 

در مهرماه سال گذشته، حمله نیروهای امنیتی به نمازگزاران در زاهدان که به «جمعه خونین» معروف شد، حدود صد کشته برجای گذاشت.

با وجود درخواست‌های متعدد برای پیگرد قضایی عاملان این کشتار، هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی فرد یا مقامی را در این زمینه محاکمه نکرده‌اند.

با استفاده از سازمان حقوق بشر ایران و حال‌وش؛ م.ت / پ.پ

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.