سرکوب دانشگاه؛ جایگزینی ۱۸ هزار دانشجوی «انقلابی» با اساتید حق‌التدریس‌

دوشنبه, 20ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

اساتید،دانشجویان و کارکنان دانشگاه جامع انقلاب اسلامی

رسانه‌های ایران به نقل از رییس دانشگاه آزاد اسلامی نوشته‌اند که دست‌کم «۱۸ هزار» استاد «حق‌التدریس‌» این دانشگاه از کار برکنار و دانشجویان «جوان انقلابی» جایگزین آن‌ها شده‌اند.

«محمد مهدی طهرانچی»، رییس مجموعه آموزشی «دانشگاه آزاد اسلامی» که در جمع شماری از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های این دانشگاه صحبت می‌کرد، از «گسترش فضای انقلابی در دانشگاه آزاد» و کنار گذاشتن گسترده اساتید غیرهمسو با «تفکر انقلابی» خبر داده است.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به اجرای طرح‌های «دستیار آموزشی» و «اعضای هیات علمی وابسته» اشاره کرده که از ابتدای سال ۱۴۰۲ و پس از اعتراضات سراسری سال گذشته به قتل حکومتی «ژینا (مهسا) امینی» در بازداشتگاه‌ «گشت ارشاد» در دستور کار قرار گرفته و این طرح‌ها را «یک جهش در گسترش فضای انقلابی دانشگاه» توصیف کرده است.

طی یک‌ سال گذشته، آموزش عالی در ایران دستخوش تغییرات زیادی شده و سرکوب نهاد دانشگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حامیان جنبش «زن، زندگی، آزادی»، جلوه‌های تازه‌ای از سرکوب را به خود دیده است که حاصل آن، اخراج، تعلیق و محرومیت از تحصیل و تدریس برای دانشجویان و اساتید منتقد و معترض در دانشگاه بوده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه «فضای انقلابی» با جذب «استاد جوان» ممکن می‌شود، گفته است: «۱۸ هزار دانشجو دکتری جوان انقلابی» در این دانشگاه جایگزین اساتید «حق‌التدریس‌» شده‌اند.

برکناری اساتید منتقد به امنیتی شدن فضای دانشگاه و مدافع حقوق دانشجویان معترض موجب شد که ده‌ها نفر از چهره‌های دانشگاهی خارج از کشور ۲۰شهریور سال جاری در بیانیه‌ای، با جامعه دانشگاهی ایران اعلام همبستگی کنند و با اشاره به «شتاب گرفتن دوباره روند سرکوب استادان و جایگزین کردن آن‌ها با افراد مکتبی و وابسته» این رویکرد را «سیاست دیرپای جمهوری اسلامی در اعمال نظارت ایدئولوژیک بر دانشگاه» دانستند.

این نخستین بار نیست که جایگزینی اساتید دانشگاه با نیروهای «انقلابی» در رسانه‌های ایران گزارش می‌شود.

در آستانه آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳، روزنامه «جام‌جم» ارگان مطبوعاتی صداوسیما جمهوری اسلامی، دانشگاه را «بستری برای تربیت اپوزیسیون» توصیف کرد و از دولت «ابراهیم رئیسی» خواست با قاطعیت بیشتر اساتید «منحرف» را اخراج کند.

این رفتار همان الگوی رفتاری است که در جریان انقلاب فرهنگی سال‌های ابتدای انقلاب ایران در دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش ایران رخ داد، یعنی حذف اساتید و کارکنان «غیرهمسو» با سیاست‌ها یا ایدئولوژی حاکم بر ایران که با هدف «پاکسازی انقلابی» کلید خورد و حالا در شکلی دیگر تکرار شده است.

فشارهای امنیتی بر دانشجویان نیز در دانشگاه همچنان ادامه دارد.

روز یک‌شنبه ۱۹آذر۱۴۰۲، کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» در خبری کوتاه، پرونده‌سازی علیه بیش از ۳۰ تن از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران را تایید کرده است.

علت این پرونده‌سازی برگزاری و حضور در یک تجمع اعتراضی از سوی این افراد پس از حمله فیزیکی و اهانت‌های «دور از شأن» ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران عنوان شد.

آبان‌۱۴۰۲، ویدیویی از برخورد فیزیکی «غلامرضا جمشیدی‌ها»، رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با دانشجویان در رسانه‌های اجتماعی بازنشر شد. این اقدام با تجمع اعتراضی دانشجویان و دخالت کارمندان حراست و تعهد این نهاد به بررسی و جبران این رفتار ناپسند منجر شد.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در این گزارش تصریح کرد که نه‌تنها پس از گذشت نزدیک به یک‌ماه غلامرضا جمشیدی‌ها در زمینه «پذیرش مسوولیت و عذرخواهی از دانشجویان» گامی برنداشته، بلکه در اقدامی حیرت‌انگیز پیش از ۱۶آذر سال جاری برای ۳۰ دانشجو دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اتهام شرکت در تجمع اعتراضی مذکور پرونده‌سازی کرده و آن‌ها را به کمیته انضباطی احضار کرده است.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.