نگرانی‌ها از ترفند جمهوری اسلامی در کاستن از حساسیت‌ها و اجرای حکم اعدام یک زن

چهارشنبه, 22ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در واکنش به تعویق اجرای حکم اعدام یک زندانی زن هشدار داد حکومت تلاش می‌کند با بازگرداندن زندانیان محکوم به اعدام از سلول انفرادی به بند عمومی، از حساسیت‌ها در مورد اجرای حکم آنان بکاهد و سپس آن را به اجرا بگذارد.

امیری مقدم روز چهارشنبه ۲۲ آذر در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اجرای حکم سمیرا سبزیان برای یک هفته به تعویق افتاد ولی این یک هفته سریع سپری خواهد شد و کمپین نجات سمیرا را باید با قدرت بیشتر ادامه داد.»

او خطاب به فعالان رسانه‌ای و مدنی نوشت: «لطفا از عجولانه منتشر کردن خبر برگرداندن زندانیانی که برای اعدام به سلول انفرادی منتقل می‌شوند تا روز بعد خودداری کنید.»

سمیرا سبزیان فرد که اکنون ۳۲ سال دارد، به اتهام قتل همسر خود بازداشت و به اعدام محکوم شده است. اتهامی که به این زندانی نسبت داده شده، مربوط است به سال ۱۳۹۳.

او از جمله قربانیان ازدواج در سن کم (کودک-همسری) است و اکنون دو کودک ۱۱ و ۱۵ ساله دارد.

بر اساس گزارش منابع حقوق بشری، این زندانی که برای اجرای حکم به سلول انفرادی زندان قرچک ورامین منتقل شده بود، روز سه‌شنبه ۲۱ آذر با اخذ مهلت به بند عمومی این زندان بازگردانده شد.

امیری مقدم در پیام خود به ترفند حکومت برای کاستن از حساسیت‌ها در زمینه اجرای احکام اعدام اشاره کرد و گفت: «حکومت بارها برای پایین بردن حساسیت پس از برگرداندن زندانی به بند و انتشار خبر تعویق اعدام، مجددا زندانی را به پای چوبه منتقل و حکم را اجرا کرده است.»

مدیر سازمان حقوق بشر ایران به یک نمونه در این زمینه اشاره کرد و افزود: «کودک-مجرم آرمان عبدالعالی را پس از اینکه برای ششمین بار جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود، دوباره به بند بازگرداندند و ساعت هشت همان شب مجددا به پای چوبه دار منتقل کرده و حکم را اجرا کردند.»

امیری مقدم افزود: «آن‌ها حتی اجازه آخرین ملاقات را هم به خانواده آرمان ندادند.»

نسبت به جمعیت ایران، جمهوری اسلامی بیشترین میزان اعدام را در میان حکومت‌های جهان به اجرا می‌گذارد. بخشی از این اعدام‌ها مربوط به پرونده‌های قتل است.

مدیر سازمان حقوق بشر ایران هشدار داد: «ما نگرانیم در ایام تعطیلات کریسمس وقتی بیشتر دنیا در تعطیلات است، افراد بیشتری در معرض خطر اعدام باشند.»

به گفته او، در این مدت، به ویژه افرادی که اعدامشان در حالت عادی می‌تواند واکنش‌های بیشتری در بر داشته باشد مثل زنان، کودک-مجرمان، معترضان و دیگر زندانیان سیاسی، در خطر بیشتری هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، در بازه زمانی ۱۸ مهر ۱۴۰۱ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۲، دست‌کم ۶۵۹ شهروند از جمله ۱۷ زن و یک کودک-مجرم اعدام شدند که این آمار در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۲۴ درصد افزایش داشته است.

از میان اعدام شدگان، اعدام هفت نفر در ملاء عام صورت گرفته است و طی همین مدت ۱۶۴ نفر به اعدام محکوم شده‌اند که از این تعداد دو نفر به اعدام در ملاء عام محکوم شدند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.