چرا اسرائیل از انتصاب هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در غزه راضی نیست؟

پنجشنبه, 7ام دی, 1402
اندازه قلم متن

کاگ در مقام وزیر دارایی هلند در یک نشست خبری در آستانه نشست وزیران دارایی اتحادیه اروپا در ژانویه ۲۰۲۲

کاگ در مقام وزیر دارایی هلند در یک نشست خبری در آستانه نشست وزیران دارایی اتحادیه اروپا در ژانویه ۲۰۲۲

سیگرید کاگ، سیاستمدار ۶۲ ساله هلندی که سمت‌های مختلفی را در کشورش تجربه کرده، حالا از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به عنوان هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه در این باریکه منصوب شده است.

هرچند در ظاهر به نظر می‌رسد که این یک انتصاب معمولی است و سازمان ملل در راستای تصویب قطعنامه ۲۷۲۰ شورای امنیت خواسته امدادرسانی به مردم جنگ زده غزه را بهبود بخشد، اما اسرائیل از معرفی خانم کاگ خرسند نیست.

اما وزیر خارجه پیشین هلند کیست و چرا پیشینه سیاسی و خانوادگی او جنجالی شده است.

همسر دندانپزشک فلسطینی

سیگرید کاگ متولد ۲ نوامبر ۱۹۶۱ است. او که عضو حزب «دموکرات ۶۶» کشورش بوده سمت‌های مختلفی را در این کشور تجربه کرده است. از وزارت امور خارجه و وزارت دارایی گرفته تا معاون نخست‌وزیر. هرچند سابقه فعالیت و موضع‌گیری‌های او می‌تواند نشان‌دهنده بخشی از نارضایتی‌های اسرائیل باشد اما ماجرا از این هم پیچیده‌تر است.

خانم کاگ در سال ۱۹۹۳ با انیس القاق، دندان‌پزشک فلسطینی ازدواج کرد. اما آقای القاق علاوه بر حرفه پزشکی یک سیاستمدار هم به شمار می‌رود. او در دهه ۹۰ میلادی در دولت یاسر عرفات، معاون وزارت برنامه‌ریزی بود و یکی از شخصیت‌های نزدیک به رهبر وقت تشکیلات خودگردان فلسطینی محسوب می‌شد.

سیگرید کاگ به همراه همسرش انیس القاق و فرزندان‌شان در دیداری با یاسر عرفات
سیگرید کاگ به همراه همسرش انیس القاق و فرزندان‌شان در دیداری با یاسر عرفات

القاق که حالا دیگر از سیاست کناره‌گیری کرده تا سال ۲۰۰۹ در خدمت دولت فلسطین بود و کارنامه سیاسی او در سوئیس و در مقام سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در آن کشور به پایان رسید. همچنین تصویری از عکس خانوادگی کاگ، القاق و فرزندانشان در کنار یاسر عرفات منتشر شده که نشان دهنده روابط آنها با رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطینی است.

از دیدار با نعیم قاسم تا ملاقات با ولایتی و روحانی

سیگرید کاگ هرچند مدت زمان کوتاهی وزیر خارجه هلند بود و تنها در فاصله مه تا سپتامبر ۲۰۲۱ در دولت مارک روته این سمت را در اختیار داشت، اما آشنایی او با خاورمیانه بیشتر به مناصب بین‌المللی او مربوط می‌شود.

او که به زبان عربی، هلندی، انگیسی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی صحبت می‌کند، در سمت‌هایی چون «هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان»، «هماهنگ کننده مشترک سازمان‌های منع سلاح‌های شیمیایی و سازمان ملل در سوریه»، «دستیار دبیرکل در برنامه توسعه سازمان ملل» و «مدیر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا» فعالیت کرده است. ضمن اینکه این سیاستمدار هلندی در «آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی» هم مسئولیت داشته است.

کاگ در دیداری با حسن روحانی در تهران در اسفند ماه ۱۳۹۶
کاگ در دیداری با حسن روحانی در تهران در اسفند ماه ۱۳۹۶

حضور در چنین سمت‌هایی باعث شده تا تصایر متعددی از دیدارهای کاگ با چهره‌های فلسطینی، لبنانی و سوری منتشر شود. از آن جمله می‌توان به ملاقات‌های او با نعیم قاسم، قائم مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان و همچنین مقام‌های ارشد دولت بشار اسد اشاره کرد.

ضمن اینکه او در سفرهای خود به تهران با حسن روحانی، جواد ظریف، علی‌اکبر ولایتی و همچنین حسین امیرعبداللهیان نیز ملاقات کرده است.

ادعای حمایت از سازمان‌های فلسطینی

در سال ۲۰۲۱ لوکاس هارتانگ، روزنامه‌نگار هلندی و از اعضای حزب راست‌گرای «برای آزادی» خیرت ویلدرز، با ثبت شکایتی از کاگ، مدعی شده بود که وزیر تجارت وقت هلند به سازمان‌های فلسطینی و همچنین تشکیلات خودگردان کمک‌های مالی ارائه کرده است.

بر اساس شکایت این سیاستمدار دست راستی، همچنین وزارت‌خانه تحت مدیریت سیگرید کاگ کمک‌های مالی را به سازمان‌هایی که در نوار غزه و تحت کنترل حماس در این باریکه حضور داشتند، ارائه کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی از آن زمان روی ادعاهای لوکاس هارتانگ تمرکز قابل توجهی داشته‌اند؛ پایگاه خبری اسرائیل هیوم، در گزارش مفصلی کاگ را متهم کرده که از گروه افراطی حماس که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، حمایت کرده است. همچنین پایگاه خبری جوئیش نیوز سیندیکیت هم این سیاستمدار ۶۲ ساله را به «حمایت مالی از تروریست‌ها در نوار غزه» متهم کرده است.

واکنش‌های اسرائیل

مقام‌های اسرائیلی هنوز به صورت رسمی به این انتصاب واکنش نشان نداده‌اند، اما یک مقام وزارت خارجه این کشور به جوئیش سیندیکیت گفته که ممکن است در موارد خاص از ورود برخی از مقام‌های سازمان ملل به اسرائیل جلوگیری و در مورد اعطای ویزا به آنها هم به صورت موردی تصمیم بگیرند.

همچنین ایلون لوی، از سخنگویان دولت اسرائیل بدون اشاره مستقیم به انتصاب خانم کاگ، اعلام کرده که این کشور از همکاری با کسانی که به گفته او «با دستگاه تبلیغاتی رژیم تروریستی حماس» همکاری می‌کنند، دست می‌کشد.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز در اظهار نظری مشابه با «شرم‌آور» خواندن رفتار سازمان ملل بعد از حمله ۷ اکتبر گروه افراطی حماس، اضافه کرده که به کارمندان وزارت خارجه این کشور دستور داده که از تمدید ویزای کارکنان سازمان ملل در اسرائیل خودداری کنند.

با وجود ناخرسندی اسرائیل از انتصاب این دانش‌آموخته دانشگاه‌های آکسفورد و آمریکایی قاهره، آمریکا و اروپا از حضور او به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل برای امور بشردوستانه در غزه استقبال و ابراز امیدواری کرده‌اند که حضور او بتواند به ارسال بیشتر کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در غزه بینجامد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.