آزادی‌خواهان ایرانی/ محمد مصدق

جمعه, 8ام دی, 1402
اندازه قلم متن

گفت‌وگوی اکبر کرمی با حمید اکبری

در ایران از همان آغاز آزادی‌خواهی یتیم به دنیا آمده است؛ هیچ گروهی به تمامی سرپرستی و بار این برساخته ی جهان جدید را به دوش نگرفته‌ است و هنوز هم نمی‌گیرد. آزادی‌خواهان ایرانی به طور چیره هوادار و زبان استانداردها و مناسبات سیاسی لیبرال هستند؛ اما وقتی پا ی اجتماع و جامعه و فرهنگ و آزادی‌ها ی فردی به میان می‌آید، همه چیز تغییر می‌کند و آزادی‌خواهان به خطه ی امن محافطه‌کاری می‌کوچند و‌ نمی‌پسندند که خود را تردامن و آلوده به ارزش‌ها ی بنیادین آزادی و برابری در آزادی بکنند.

آزادی‌خواهی و ارزش‌ها ی سیاسی آن با آشنایی ایرانیان با غرب و نوینش همیشه باره ی توجه ایرانیان نواندیش بوده است. زیرا هم راه و هم سازوکار گذار از استبداد و تحدید قدرت مستقر را تا حد بسیاری می‌آشکارید. اما برخلاف تصور نواندیشان و روشن‌فکران نسل نخست، دریافت و کاربست ارزش‌ها ی آزادی‌خواهانه در ایران چندان ساده و آسان نبود. زیرا در بنیادها با بسیاری از ارزش‌ها ی سنتی ما هماهنگ نمی‌شد؛ و نمی‌شود. حسن تقی‌زاده شاید نخستین کسی بود که به بنیادها ی این ناهم‌سازی پی‌برد و پیش‌نهاد کرد که ایرانیان اگر نوینش را می‌خواهند باید از نوک پا تا فرق سر فرنگی شوند. پذیرش این ادعا برای ایرانیان که از ترکیب دردناک خودبزرگ‌بینی (به جهت ادعاها ی تاریخی) و‌ خودکم‌بینی (به جهت پس‌مانده‌گی در جهان معاصر) رنج می‌برند، چندان آسان نبود و هنوز هم نیست؛ حسن تقی زاده با افزایش فشارها سرانجام ادعا و داو خود را پس‌گرفت و لیبرالیسم خجول در ایران زاده شد.

آزادی‌خواهی شرمنده و نصفه‌نیمه برآمد ناسازگاری انسان‌شناسی سنتی و ایرانی با انسان‌شناسی لیبرال ‌و نوین است؛ در غرب رخ‌دادها ی فرهنگی و تاریخی بسیاری دست‌به‌دست هم داد تا چرخشی مدنی و تمدنی رقم بخورد و انسان‌شناسی جدید جا باز کند، در ایران اما انگار سنت و سازوکارها ی هم‌ایستارکننده ی آن پرزورتر از آن است که بگذارد، به آسانی چنین چرخشی رخ دهد. همه ی دش‌واری توسعه در ایران به همین جا می‌رسد. پدیدارشناسی لیبرالیسم در ایران پدیدارشناسی این آزادی‌خواهی خجول است. اما تنها آن نیست. آزادی‌خواهان ایرانی در تنگ‌ناها ی سیاسی و اجتماعی و تاریخی بسیار ایران هم گرفتار بوده‌اند؛ و در فرآیندها ی گشایش و گسترش اجتماعی و سیاسی و حتا اقتصادی ناگزیر به انتخاب و چینش ویژه‌ای از خواست‌ها و فرصت‌ها برآمده‌اند. برآمد آن، این روزها داوری‌ها ی ما در باره ی شخصیت‌ها و‌ رخ‌دادها ی تاریخی هم‌‌ چندان‌ساده نیست. امیدواریم در چند گفت‌وگو با حمید اکبری که از اساتید دانشگاه در آمریکا است، و دستی هم در سیاست دارد، امکانی برای داوری به‌تر و مهربانه‌تر در باره ی تاریخ و قهرمان‌ها ی آزادی‌خواه در ایران فراهم آید.

در این برنامه بر محمد مصدق و شخصیت و منش او توجه خواهیم کرد. آیا محمد مصدق یک آزادی‌خواه بود؟ پس از یک‌صد سال در همانندی با نزدیک‌ترین هم‌آوردان خود چه‌گونه به نظر می‌رسد؟ و آیا محمد مصدق هنوز می‌تواند الگو ی یک سیاست‌مدار آزادی‌خواه و دمکرات و ملی باشد؟

از: ایران امروز  

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.