محرومیت از تماس تلفنی ۱۳ زن و ادامه اعتصاب غذای نرگس منصوری در بند زنان اوین

یکشنبه, 24ام دی, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، ۱۳ زن زندانی سیاسی در اوین از حدود دو هفته پیش تا کنون از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم هستند. نرگس منصوری، فعال مدنی‌ِ در اعتصاب غذا و دارو در روزهای گذشته از مصرف مایعات خودداری کرده و با وضعیت نامناسب جسمی مواجه شده است.

گلرخ ایرایی، آنیشا اسداللهی، نرگس محمدی، سروناز احمدی، فروغ تقی‌پور، مرضیه فارسی، محبوبه رضایی، سپیده قلیان، ارغوان فلاحی، شیوا اسماعیلی، پروین میرآسان، نسیم سلطان‌بیگی و نرگس منصوری، زندانیانی هستند که از حق تماس تلفنی محروم شده‌اند.

به این افراد به صورت شفاهی گفته شده دست‌کم تا یک ماه تماس‌هایشان و تا سه هفته ملاقات‌هایشان قطع خواهد بود اما هنوز حکمی کتبی درباره این محرومیت‌ها دریافت نکرده‌اند.

از میان این افراد، گلرخ ایرایی، آنیشا اسداللهی، نرگس محمدی، سروناز احمدی، فروغ تقی‌پور، مرضیه فارسی، محبوبه رضایی، سپیده قلیان، ارغوان فلاحی، شیوا اسماعیلی، پروین میرآسان و نسیم سلطان‌بیگی، پس از اعتراض زنان زندانی سیاسی به حضور مقام‌های قضایی در زندان اوین و با دستور نهادهای امنیتی و قضایی، از حق تماس تلفنی محروم شده‌اند.

بنا بر اطلاع منابع ایران‌اینترنشنال، این افراد از هفته گذشته علاوه بر محرومیت از حق تماس تلفنی، از حق ملاقات هفتگی با خانواده‌های خود و تحویل گرفتن کتاب‌های تازه‌ای که از بیرون زندان برایشان تهیه می‌شود، محروم شده‌اند.

محرومیت پروین میرآسان در حالی است که به گفته نزدیکانش، او در میان زنان معترض به حضور مقام‌های قضایی حضور نداشته و درخواست دیدار با آنان را داده بوده.

نرگس منصوری به دلیل انتشار یک فایل صوتی از تماس تلفنی ضبط شده‌اش از حق تماس تلفنی با نزدیکان خود محروم شده است.

تماس‌های الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار زندانی که همراه با نسیم سلطان‌بیگی به دلیل همخوانی آهنگ «سفرناک» از پشت تلفن زندان، تماس‌های تلفنی‌شان ممنوع شده بود، با پایان مدت محرومیت، برقرار شده اما محرومیت سلطان‌بیگی همراه با زنان زندانی دیگر همچنان ادامه دارد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، سه‌شنبه ۱۲ دی در پاسخ به سوالی درباره علت مشکل قطع تلفن بند زنان زندان اوین در آخر هر هفته گفت: «نسبت به مکالمات بر اساس مقررات موضوع ماده ۲۳۲ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، انتظام این‌گونه امور و انتظام امور موسسه کیفری بر عهده رییس موسسه کیفری است و این گونه مقرر شده است ولی این مورد را به مبادی ذی‌ربط منعکس می‌کنم.»

ششم دی ماه، ۲۵۰ نفر از قضات و مسوولان قضایی در زندان‌های استان تهران از زندان اوین بازدید کردند.

ایمان افشاری، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، محمدرضا عموزاد، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، علی قناعت‌کار، سرپرست دادسرای امنیت و علی القاصی‌ مهر، رییس کل دادگستری استان تهران از جمله بازدیدکنندگان بودند.

در جریان این بازدید، شماری از زنان زندانی سیاسی شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند و سرودهای انقلابی خواندند.

اعتراض این زندانیان به سرکوب مردم، زندان، بازداشت، شکنجه و اعدام معترضانی چون محسن شکاری بود.

از میان افرادی که از حق تماس تلفنی و ملاقات محروم هستند، نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح، با دستور نهادهای امنیتی و مسوولان زندان، بابت موضوعات دیگری از جمله نوشتن نامه‌ها و بیانیه‌هایی در زندان، از حق تماس و ملاقات محروم شده است.

از زمان آغاز خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و کشته‌ شدن صدها نفر به دست نیروهای حکومتی، نهادهای امنیتی و قضایی فشارها را بر زندانیان سیاسی به دلیل همراهی آنان با «جنبش ژینا» افزایش داده‌اند.

ادامه اعتصاب غذای نرگس منصوری در زندان اوین

بنا بر اطلاع منابع ایران‌اینترنشنال، نرگس منصوری که از روز چهارم دی‌ در اعتصاب غذا و دارو است و در روزهای گذشته مصرف آب، قند و نمک را قطع کرده، روز جمعه ۲۲ دی‌ در پی وخامت حال به بهداری زندان اوین منتقل شد.

او مانع تزریق سرم به خود شده و گفته است تا رسیدن به خواسته‌اش به اعتصاب غذا و دارو ادامه می‌دهد.

وضع نامناسب جسمی منصوری از زمان آغاز اعتصاب غذا و بی‌توجهی مسوولان به خواسته‌اش باعث افزایش نگرانی‌های هم‌بندی‌ها و نزدیکان این زندانی سیاسی شده است.

نرگس منصوری در اعتراض به حکم صادر شده علیه خود و دستور دادگاه برای مزایده ملک مادرش، اعتصاب غذا و دارو کرده است.

این ملک پیش‌تر به عنوان وثیقه به مرجع قضایی سپرده شده و تنها دارایی مادر و دخترش است که با هم در آن زندگی می‌کنند.

به گفته نزدیکان منصوری، اگر این خانه را از آن‌ها بگیرند، بی سرپناه خواهند شد.

دادبان در این باره نوشت: «اگرچه به طور دقیق مشخص نیست دادگاه بر چه مبنایی اقدام به مصادره ملک متعلق به مادر این زندانی سیاسی و به مزایده گذاشتن آن کرده اما اگر ملک مورد نظر به عنوان وثیقه در اختیار دادگاه بوده، قانونا باید به محض بازداشت او از وثیقه خارج و به مالک بازگردانده می‌شد، نه اینکه دادگاه آن را به مزایده بگذارد.»

دادبان اضافه کرد: «از این رو به مزایده گذاشتن این ملک مصداق بارز غصب مال غیر و فروش آن محسوب می‌شود و نه تنها غیر‌قانونی است بلکه خود جرم محسوب می‌شود.»

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی به ایران‌اینترنشنال گفت در ایام اعتصاب غذا، یک فایل صوتی از تماسی ضبط شده‌ در رسانه‌ها پخش شد و مسوولان زندان به همین بهانه امکان تماس تلفنی منصوری را قطع کردند.

نرگس منصوری در این فایل صوتی گفته بود در اعتراض به رفتار ضد انسانی جمهوری اسلامی اعتصاب غذا کرده است.

او فعال مدنی و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است که دوران محکومیت پنج ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

در دهه‌های اخیر زندانیان سیاسی زیادی به دلیل اعتصاب غذای اعتراضی‌شان در زندان دچار بیماری‌های مختلف و آسیب‌های جدی شده‌اند و برخی نیز جان خود را از دست دادند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.