صندوق بین المللی پول: جنگ اسرائیل و حماس و حملات حوثی‌ها در سواحل یمن اقتصاد جهانی را تهدید می‌کنند

دوشنبه, 23ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

رئیس صندوق بین المللی پول روز دوشنبه ۱۲ فوریه هشدار داد که جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه و حملات شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در سواحل یمن به ویژه با تاثیری که بر کانال سوئز دارند، تهدیدی برای اقتصاد جهانی هستند.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول در یک میزگرد در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴.
کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول در یک میزگرد در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴. © AP – Markus Schreiber

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کریستالینا جورجیوا در اجلاس سران دولت‌های جهانی در دبی گفت که جنگ در نوار غزه تا همین حالا هم بر اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تأثیر گذاشته است.

او در این رویداد سالانه که شخصیت‌های جهانی در حوزه تجارت و سیاست را در امارات متحده عربی گرد هم آورده است از طولانی شدن جنگ ابراز نگرانی کرد. به گفته او در صورت طولانی شدن جنگ، خطر گسترش آن وجود دارد.

درحالی که حملات حوثی‌های یمنی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن همچنان ادامه دارد، خانم جورجیوا گفت ما شاهد گسترش درگیری در منطقه کانال سوئز هستیم، جایی که برای تجارت جهانی ضروری است. 

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد در اواخر ماه ژانویه هشدار داد که حجم ترافیک تجاری عبوری از کانال سوئز در دو ماه پیش از آن بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

خانم جورجیوا افزود که در صورت گسترش درگیری‌ها، این موضوع «می تواند برای کل جهان مشکل سازتر شود.»

از زمان شروع جنگ در حدود چهار ماه پیش، نگرانی‌ها از تشدید درگیری منطقه‌ای بین اسرائیل و متحد آمریکایی‌اش از یک سو و گروه‌های شبه‌نظامی مسلح مورد حمایت ایران در لبنان، سوریه، عراق و یمن، از سوی دیگر، افزایش یافته است.

هفته گذشته سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نسبت به خطر افزایش تورم جهانی در صورت تداوم حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ هشدار داد.

همچنین بخوانیدسازمان توسعه و همکاری اقتصادی نسبت به خطر افزایش تورم جهانی در صورت تداوم تنش‌ها در دریای سرخ هشدار داد

از ماه نوامبر گذشته، شورشیان حوثی حملات خود را علیه کشتی‌های تجاری که به گفته آن‌ها مظنون به ارتباط با اسرائیل هستند در دریای سرخ و خلیج عدن افزایش داده‌اند. آن‌ها می‌گویند که در همبستگی با فلسطینی‌های غزه این حملات را انجام می‌دهند و تا زمان توقف بمباران اسرائیل در نوار غزه به حملات خود ادامه خواهند داد.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.