تهدید تروریسم؛ ماه عسل طالبان و جمهوری اسلامی پایان می‌یابد؟

یکشنبه, 20ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

حسین دهکی، فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در استان خراسان جنوبی، ادعا کرد که از ورود اعضای یک گروهک تروریستی به ایران از مرز افغانستان جلوگیری کرده‌اند.

او در گفت‌وگو با رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، شمار این افراد را ۱۰ نفر اعلام کرد و گفت که آن‌ها قصد داشتند با مقدار «قابل توجهی» مین، تله‌های انفجاری، تجهیزات دید در شب و چاشنی‌های الکترونیک به نقطه صفری مرزی وارد شوند.  

او ادعا کرد که مرزبان‌های ایرانی با این گروهک درگیر شدند و از ورود آن‌ها به خاک ایران جلوگیری کردند.  

دهکی افزود: «قصد آن‌ها ورود به خاک ایران و ایجاد ناامنی در عمق کشور بود که با مقاومت سرسختانه نیروهای مرزبانی مواجه شدند و با رها کردن سلاح‌ها و تجهیزاتی که برای اجرای عملیات تروریستی همراه داشتند، به خاک کشور افغانستان متواری شدند.» 

این فرمانده مرزی جمهوری اسلامی گفت که مراتب اعتراض به تلاش این گروهک برای ورود به خاک ایران با مرزبانان افغانستان (طالبان) در میان گذاشته و از آن‌ها خواسته شده است از نقاط مرزی مشترک افغانستان با ایران حفاظت و حراست کنند.  

او اضافه کرد در این درگیری که شامگاه سه‌شنبه ۱۵ اسفند رخ داد، یک ستوان یکم به نام علی‌رضا موذن کشته و دو تن از مرزبان‌ها نیز زخمی شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد هویت مهاجمان اظهارنظری نکرده‌اند. 

مرزبانان جمهوری اسلامی بر تمام نقاط مرزی با افغانستان اشراف ندارند و قاچاقچیان انسان و مواد مخدر هم از این خلاها استفاده می‌کنند و وارد خاک ایران می‌شوند. در نقاط مرزی افغانستان و ایران قاچاقچیان خبره‌ای وجود دارند که به‌راحتی افراد را به این کشور منتقل می‌کنند و در ازای دریافت امتیاز، می‌توانند تروریست‌ها را نیز داخل ایران ببرند.

بر اساس گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، حدود ۲۰ گروه تروریستی از جمله شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در افغانستان حضور دارند که تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان‌اند.

۱۴ دی دو مهاجم انتحاری داعش به چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در کرمان حمله کردند. در این انفجار بیش از ۹۰ تن کشته شدند و آسیب‌پذیری دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در پیشگیری از این گونه حملات آشکار شد.  

داعش خراسان در افغانستان فعالیت دارد و طالبان تاکنون نتوانسته‌اند این گروه را که تهدیدی جدی برای بقای رژیمشان محسوب می‌‍شود و پتانسیل آن را دارد که از میان فرماندهان و نیروهای تندرو طالبان نیز سربازگیری کند، دفع کنند. از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، داعش مسئولیت چندین حمله‌ به طالبان و غیرنظامیان را هم بر عهده گرفته است.  

افزون بر داعش، گروه جیش‌العدل هم امنیت جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند. نیروهای جیش‌العدل ۲۴ آذر به کلانتری شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان ایران حمله کردند که در آن حمله دست‌کم ۱۲ نفر از نیروهای انتظامی این کشور کشته شدند. این حمله نیز از ناکارآمدی اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران پرده برداشت.  

جیش‌العدل با رژیم طالبان روابطی دارند و برخی نیروهای آن در دوران حکومت پیشین افغانستان، دوشادوش طالبان جنگیده‌اند. رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین سازمان امنیت ملی افغانستان، گفته بود که جیش‌العدل در سال ۲۰۲۱ به پشتیبانی از طالبان با نیروهای امنیتی افغانستان در چند استان جنگید و باعث سقوط نیمروز شد. او تاکید کرد که سازمان استخبارات (اطلاعات) پاکستان حدود ۶۰۰ جنگجوی جیش‌العدل را برای کمک به طالبان افغانستان به استان‌های نیمروز و هرات و فراه فرستاد. 

طالبان ادعا می‌کنند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری تهدیدی وجود ندارد و آن‌ها قابلیت دفع حملات تروریستی را دارند، اما در عمل نتوانسته‌اند تهدیدهای متوجه کشورهای همسایه از مبدا افغانستان را مهار کنند.  

جمهوری اسلامی ایران از کشورهای نزدیک به رژیم طالبان است که توقع دارد طالبان داعش و دیگر گروه‌ها را در مرزهای شرقی این کشور مهار کنند. تهران سفارت و کنسولگری‌های افغانستان را به طالبان واگذار کرده است و از هیئت‌های طالبان برای سفر به این کشور میزبانی می‌کند. سفارت و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی در افغانستان هم برای نیروهای طالبان ویزای توریستی ایران صادر می‌کند و مشخص نیست چه تعداد از نیروهای طالبان با ویزای توریستی در این کشور حضور دارند. حضور نیروهای طالبان و حامیانشان در ایران امنیت این کشور را با تهدید مواجه خواهد کرد.  

جمهوری اسلامی ایران در دوران حکومت پیشین افغانستان با طالبان تماس برقرار کرد و متهم بود که برای طالبان اردوگاه آموزشی ساخته است و مجروحان طالبان را درمان می‌کند. جمهوری اسلامی به حمایت مالی و تسلیحاتی طالبان نیز متهم بود، اما همواره این اتهامات را رد کرده است.  

حسن کاظمی قمی و حسن مرتضوی، سفیر و معاون سفیر جمهوری اسلامی در کابل که هر دو از فرماندهان سپاه قدس‌اند، برای تقویت روابط با مقام‌های ارشد طالبان تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند. این دو چهره سپاه قدس مسئولیت یارگیری از میان طالبان را هم بر عهده دارند. 

با این حال نیروهای مرزی طالبان چندین بار با مرزبانان جمهوری اسلامی درگیر شده‌اند. اخیرا در روز شنبه ۱۹ اسفند نیروهای مرزی طالبان در مرز اسلام‌قلعه در استان هرات، یک نیروی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران را به اسارت گرفتند که اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر نشده است. ندای بلوچ، در شبکه اجتماعی ایکس عکس این مرزبان ایرانی را منتشر کرد. منابع محلی در هرات هم به ایندیپندنت فارسی گفتند که مرز اسلام‌قلعه پس از اسارت این نیروی مرزی جمهوری اسلامی، یک روز بسته بود.  

هرچند جمهوری اسلامی ایران در مقطع کنونی از خروج کامل نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان و روی کار آمدن مجدد طالبان خوشحال است، هیچ تضمینی وجود ندارد که روابطش با طالبان همین‌طور حسنه باقی بماند. هیچ کشوری رژیم طالبان را به رسمیت شناخته نشده و این گروه تحت تحریم آمریکا و غرب است و به همین دلیل روابطش را با کشورهای همسایه و منطقه تقویت کرده، اما واقعیت این است که طالبان همان گروهی‌اند که در دو دهه با حملات چریکی، مسلحانه، انفجار و انتحار، باعث کشته شدن شمار زیادی از مردم افغانستان از جمله غیرنظامیان شدند و از نیروهایی انتحاری‌شان به‌عنوان ابزار «رعب و وحشت» در افغانستان و منطقه استفاده می‌کردند. 

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.