پایان امدادرسانی دولتی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

سه شنبه, 22ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

خبرگزاری صدا و سیما روز دوشنبه ۲۱ اسفند خبر داد که با برگزاری آخرین جلسه ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در چابهار، به دلیل «عادی شدن شرایط زندگی‌ِ مردم» پایان امدادرسانی به سیل‌زدگان اعلام شد.

این در حالی است که منابع بلوچ، از جمله وبسایت حال‌وش، با انتشار ویدئوهایی از تداوم وضعیت نامناسب سیل‌زدگان بی سرپناه در برخی مناطق جنوب این استان خبر داده‌اند.

مهدی سجادی، مدیرعامل هلال احمر سیستان و بلوچستان، روز دوشنبه گفت تاکنون بیش از ۵۹ هزار نفر تحت تاثیر سیل بوده و آسیب دیده‌اند.

سیل در جنوب سیستان و بلوچستان از نهم اسفند آغاز شد و ۱۶ شهر و شمار زیادی روستا را درگیر آب‌گرفتگی کرد.

به گزارش رسانه‌های بلوچ، نهادهای دولتی در روزهای نخست سیل به طور کامل به آن بی‌توجه بودند و بر انتخابات تمرکز داشتند.

با این حال مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، در آخرین جلسه ستاد مدیریت بحران که شامگاه یکشنبه در چابهار برگزار شد مدعی شد که «خدمات امدادی فراگیر و مطلوبی که ارائه شد باعث دلگرمی مردم شده است».

بنابر گزارش‌ها، هنوز برخی را‌ه‌ها و جاده‌ها دچار آبگرفتگی یا دچار شکستگی لبه‌ها هستند.

به گفته شهرام مبارکی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان، مجموع خسارت جاده‌ای در سیل اخیر حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

پیش از این تعداد منازل آسیب‌دیده مجموعا ۱۸۰۰ واحد گزارش شده بود اما به گفته مصطفی بیک‌مداح، مدیر کل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان، ۲۰۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیرات هستند و تعداد ۷۰۰ واحد هم دچار خسارت جدی شده‌اند.

تازه‌ترین ارقام مربوط به خسارات گسترده سیل در حالی اعلام می‌شود که اظهارات ابراهیم رئیسی درباره سالم بودن خانه‌ها و عدم نیاز سیل‌زدگان به کمک با انتقاداتی روبه‌رو شد.

 

همچنین به گفته محمدرضا سیدحسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی ۱۲۶۹ میلیارد تومان برآورد شده است.

مقام‌های شرکت توزیع نیروی برق استان نیز گفته‌اند در جریان بارش‌ها مجموعا ۱۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف تخریب شد، ۱۸ ترانس از مدار خارج شد و ۱۵۹ تیر برق شکست.

با وجود اظهار نظر برخی مقام‌ها درباره جبران کم‌آبی استان با بارش‌های اخیر، محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت در جریان بارش‌های سیستان و بلوچستان نزدیک به دو میلیارد متر مکعب آب هدر رفت و به دریا سرازیر شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.