پلی‌اکریل اصفهان با ۲ هزار کارگر در آستانه تعطیلی کامل قرار گرفت

شنبه, 1ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

«کارخانه «اکریلیک یک» تولید ندارد، کارخانه «اکریلیک دو» تعطیل شده و کارخانه پلی‌استر هم با ظرفیت پایین کار می‌کند و در آستانه توقف کامل تولید قرار دارد»

کارخانه پلی‌اکریل اصفهان-ایلنا

نماینده کارگران کارخانه پلی‌اکریل اصفهان می‌گوید این شرکت باسابقه به‌دلیل تصمیم‌های غلط وزیران دولت ابراهیم رئیسی و همچنین افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در آستانه ورشکستگی و تعطیلی کامل است و دولتی‌ها نیز برای حل این بحران کمکی نمی‌کنند.

علیرضا خرمی، رئیس شورای اسلامی کار در کارخانه پلی‌اکریل اصفهان، گفت: «متاسفانه با تصمیمی که هیات وزیران در تاریخ یازدهم شهریور ۱۴۰۲ برای تعدیل بهای خوراک دریافتی تولیدکنندگان در صنعت نساجی گرفت‌، در کنار افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در شهریور سال گذشته که منجر به افزایش ۳۰ درصدی قیمت موارد اولیه تولید پلی‌استر کارخانه پلی‌اکریل شد، پایه‌های این شرکت به لرزه افتاد. این دو اتفاق باعث ناترازی قیمت پارازایلین و چیپس و عدم امکان رقابت در بازار و به‌تبع آن بالا رفتن بهای تمام‌شده محصولات پلی‌اکریل شد. کار به جایی رسیده است که دیگر تولید محصول در این واحد تولیدی و مادر صنایع نساجی، توجیه اقتصادی ندارد و این شرایط نقدینگی شرکت را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.»

کارخانه پلی‌اکریل اصفهان، که زمانی در فوتبال ایران هم تیم‌داری می‌کرد، یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های صنعتی ایران به شمار می‌رود. این کارخانه در دوره محمدرضاشاه پهلوی و در مردادماه ۱۳۵۳ در اصفهان به بهره‌برداری رسید تا انواع نخ و الیاف پلی‌استر و اکریلیک را تولید کند، اما سوءمدیریت‌ در دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی و بی‌توجهی مدیران آن به نیازها و تکنولوژی روز، در کنار تحریم‌های جهانی، باعث شد تا در سال‌های اخیر با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه شود و چندبار نیز به‌طور موقت با تعطیلی و توقف تولید روبه‌رو شود.

به گفته علیرضا خرمی به خبرگزاری ایلنا، مدیریت کارخانه پلی‌اکریل برای حل مشکلات خود  با «شخصیت‌ها و نهادهای مختلف» نظام جمهوری اسلامی مکاتبه‌های متعدد داشته است، اما «متاسفانه پاسخی نیامد و معضلات برطرف نشدند».

او افزود: «کارخانه بحران‌زده پلی‌اکریل که کاملا تعطیل شده بود، در سال ۱۳۹۶ با خون دل و رنج پرسنل دردکشیده و کمک‌های بی‌دریغ مسئولان وقت با مشقت زیاد به چرخه تولید برگشت، اما امروز این شرکت با یک تصمیم غیرکارشناسی، یک قدم بیشتر تا تعطیلی کامل فاصله ندارد، زیرا کارخانه اکریلیک یک سال‌هاست تولید ندارد، کارخانه اکریلیک دوم به‌دلیل‌ عدم نقدینگی، اکنون متوقف شده و کارخانه پلی‌استر با ظرفیت پایین کار می‌کند که همین تولید اندک نیز در آستانه تعطیلی و توقف کامل قرار گرفته است.»

این فعال کارگری همچنین هشدار داد که در صورت تعطیلی کامل پلی‌اکریل، حدود ۲ هزار کارگر بیکار خواهند شد که چنین اتفاقی در شرایط فعلی و اوج‌ گرفتن بیکاری و مشکلات اقتصادی شهروندان، فاجعه اقتصادی دیگری را در استان اصفهان پدید می‌آورد.

تقاضای او از مسئولان دولتی این است که نرخ پارازایلین مورد نیاز شرکت پلی‌اکریل با نرخ تسعیر ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تعدیل شود. خرمی پیش از این در ۲۹ فروردین‌ماه نیز با اشاره به تهدید شدید معیشت کارگران ایرانی به‌دلیل تناسب نداشتن افزایش حقوق‌ با نرخ واقعی تورم در سال جاری، گفته بود: «قبل از اتفاق‌های اخیر و گرانی دلار، دستمزد کارگران واقعا ناچیز بود و کفاف هزینه‌های خوراک را هم نمی‌داد، اما حالا با گرانی ارز، سقوط دستمزد به‌شکل بی‌سابقه‌ای سفره‌های کارگران را از رونق انداخته و دیگر چیزی در سبد خرید کارگران باقی نمی‌ماند. نمی‌دانیم چرا هر دولتی که می‌آید به سفره‌ خالی کارگران حمله می‌برد.»

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.