مرجان ساتراپی برنده جایزه «شاهدخت آستوریاسِ» اسپانیا شد

چهارشنبه, 12ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

مرجان ساتراپی

رادیو فردا

مرجان ساتراپی،‌ فیلمساز و کاریکاتوریست ایرانی-فرانسوی، برندهٔ جایزهٔ بنیاد «شاهدخت آستوریاس» برای ارتباطات و علوم انسانی شد.

داوران این بنیاد روز سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه، با بیان اینکه خانم ساتراپی «نماد مشارکت مدنی به رهبری زنان» است، اعلام کردند که او «صدایی لازم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی» است.

این بنیاد در ادامه در مورد خالق کتاب مصور و انیمیشن «پرسپولیس» اعلام کرد: «به دلیل جسارت و تولید هنری، او یکی از تاثیرگذارترین افراد در گفتگوی بین فرهنگ‌ها و نسل‌ها به شمار می‌رود.»

بنیاد «شاهدخت آستوریاس»‌ همچنین سرکوب و تبعیض در جامعه ایران به خصوص علیه زنان را محکوم کرد.

جایزه «شاهدخت آستوریاس» با ارزش ۵۴ هزار یورو هرساله در هشت عنوان با موضوعات هنر، علوم اجتماعی و ورزش به نام دختر پادشاه اسپانیا و ولیعهد این کشور اهدا می‌شود.

این جایزه یکی از جوایز باارزش در اسپانیا است و هر ساله در مراسمی با حضور پادشاه اسپانیا به برندگان اعطا می‌شود.

مرجان ساتراپی سال گذشته با همکاری برخی دیگر از هنرمندان کتاب «زن، زندگی، آزادی» را با موضوع اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ منتشر کرد.

او هچنین فعالیت‌های زیادی در حمایت از اعتراضات «زن‌، زندگی، آزادی» داشت و از امسال به عضویت آکادمی هنرهای زیبای فرانسه انتخاب شد.

کتاب مصور و انیمیشن «پرسپولیس» که بر اساس زندگی شخصی خانم ساتراپی پیش از ترک ایران است، برنده جایزه بزرگ منتقدان فیلم در جشنواره کن سال ۲۰۰۷ و جایزهٔ سزار بهترین فیلمنامه اقتباسی در سال ۲۰۰۸ شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.