حکم توهین‌آمیز فدراسیون؛ زنان ایرانی، ابزار مجازات در فوتبال هستند؟

چهارشنبه, 19ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن
پیام یونسی‌پور
حکم توهین‌آمیز فدراسیون؛ زنان ایرانی، ابزار مجازات در فوتبال هستند؟
در اصفهان، مشهد و تمام شهرهای خوزستان حضور زنان در ورزشگاه‌ها ممنوع است.
 

فدراسیون فوتبال در حکمی بی‌سابقه، از زنان ایرانی به‌عنوان «عامل جزا و جریمه» استفاده  کرده است. کمیته انضباطی این فدراسیون برای تنبیه کردن دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان، آن‌ها را ملزم کرده که «بدون حضور تماشاگران مرد» و «صرفا با حضور زنان هوادار خود» در بازی‌های رفت و برگشت فصل آینده، مقابل هم قرار بگیرند.

این حکم نه‌تنها در تاریخ فوتبال بی‌سابقه بود، که در کنار توهین‌آمیز بودن آن به جایگاه زنان و تبدیل کردن آن‌ها به «عامل تنبیه در فوتبال»، باز هم نمادی از «تبعیض جنسیتی» از نوع متفاوت محسوب می‌شود.

فدراسیون جهانی فوتبال و کمیته بین‌المللی المپیک در اساسنامه‌های خود، به‌وضوح تاکید کرده‌اند که «هرگونه تصمیم و تبعیض مبتنی‌بر قومیت، نژاد، جنسیت و مذهب» در فوتبال و ورزش، ممنوع است.

***

از حکم کمیته انضباطی علیه مردان و زنان چه می‌دانیم؟

در حکم انشا شده توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال  آمده است: «تخلفات انتسابی به هر دو باشگاه محرز و مسلم تشخیص و بر همین اساس مستند به مواد ۸۶ و ۱۱۳ مقررات انضباطی باشگاه پرسپولیس باشگاه سپاهان، هریک از دو باشگاه به پرداخت مبلغ ۲میلیارد ریال جریمه نقدی و برگزاری مسابقات رفت و برگشت دو تیم در فصل آتی لیگ برتر با حضور صرفا بانوان، به‌عنوان تماشاگر در ورزشگاه‌های خانگی محکوم می‌شوند.»

این کمیته، به‌عنوان یکی از عالی‌ترین نهادهای قضایی فوتبال ایران که به‌صورت رسمی از سوی فدراسیون جهانی فوتبال و کمیته بین‌المللی المپیک برای دادخواهی‌های بازیکنان، مربیان، داوران، تماشاگران و مدیران ورزشی ایران شناخته می‌شود، در حکم خود آورده است که دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس موظف و ملزم به عذرخواهی در رسانه رسمی باشگاهی خود از جامعه هواداری فوتبال طی یک هفته آینده هستند.»

این کمیته مشخص نکرده که اگر دو باشگاه در رسانه‌های رسمی خود عذرخواهی نکنند، چه جزایی در انتظارشان خواهد بود. مشخص نیست که فدراسیون جنسیت‌زده فوتبال ایران، جرائم بعدی‌اش را براساس چه نوع  تفکیک جنسیتی برای حضور تماشاگران در ورزشگاه قرار خواهد داد.

هر دو باشگاه همچنین به پرداخت مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان جریمه به خزانه فدراسیون فوتبال محکوم شده‌اند.

حتی احمدی‌نژاد هم می‌دانست

«محمود احمدی‌نژاد»، رییس پیشین جمهوری اسلامی، ۱۳بهمن۱۳۹۰ در زمان بازدید از موسسه مطبوعاتی «ایران» به مناسبت سالگرد تاسیس این موسسه و رسانه‌های وابسته به آن، با سوالات خبرنگاران حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، هنری، اجتماعی و ورزشی مواجه شد.

برخی از سوالات خبرنگاران ورزشی، به موضوعاتی ازجمله «شرایط کارلوس کی‌روش در تیم ملی»، «آماده‌سازی تیم ملی والیبال»، «وعده خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس» و «ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها» اختصاص داشت.

طبق گزارش‌هایی که حد فاصل سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ در برخی رسانه‌ها منتشر شد، محمود احمدی‌نژاد، نخستین رییس‌جمهوری بود که شخصا و بدون هماهنگی با نهادهای امنیتی یا مراجع تقلید، در مهر۱۳۸۵، دستور ورود زنان به ورزشگاه‌ها را داده بود. این دستور البته با واکنش «احمد خاتمی»، امام‌جمعه موقت تهران و پس از آن با مخالفت «محمدتقی مصباح یزدی» مواجه شد.

محمود احمدی‌نژاد بهمن ۱۳۹۰ در مواجه با سوال یکی از خبرنگاران روزنامه «ایران ورزشی» که از او پرسیده بود «اگر می‌گویید جو ورزشگاه‌های ایران نامناسب است، چرا مردها را از حضور در ورزشگاه محروم نمی‌کنید؟» گفته بود: «چه فرقی می‌کند مردها نیایند و بانوان بیایند؟ موضوع ما این بود که هر دو طرف در ورزشگاه باشند.» او البته مانند بسیاری از موضوعات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی، در این مورد نیز وعده داد که «مشکل حل خواهد شد»، اما در حقیقت این گره تا سال ۱۳۹۹ و با دندان و اعمال فشار فیفا باز نشده باقی ماند.

محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رییس‌جمهوری از طیف اصول‌گرا که چه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ و چه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ از سوی حاکمیت مقابل طیف به ظاهر پیرو اصلاحات قرار گرفته بود هم، می‌دانست که ممنوع کردن هریک از دو جنسیت از ورود به ورزشگاه، معنی «تبعیض جنسیتی» می‌دهد. درک همین موضوع ساده، برای اعضای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی مقدور نیست.

زنان آخر بیایند یا نیایند؟

روزنامه «همشهری»، وابسته به شهرداری تهران، چهارشنبه ۱۸اردیبهشت۱۴۰۳ به نقل از «مهدی تاج»، رییس فدراسیون فوتبال، مدعی شده که اگر باشگاه‌ها نتوانند «الزامات اخلاقی و فرهنگی» را در فصل آینده رعایت کنند، جلوی ورود زنان گرفته خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد این تهدید بیش از آنکه متوجه باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران باشد، تهدیدی آشکار علیه موجودیت فدراسیون فوتبال است. طبق دستور روشن فدراسیون جهانی فوتبال، از سال ۱۳۹۹ باید ورود زنان ایرانی به تمامی ورزشگاه‌ها، بدون محدودیت‌، آزاد باشد.

فیفا در همان زمان تهدید کرد که عدم تمکین از این دستورالعمل که بخشی از اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال و کمیته بین‌المللی المپیک محسوب می‌شود، به قیمت «تعلیق» یا «اخراج» فدراسیون فوتبال ایران خواهد بود.

رییس فدراسیون فوتبال دقایقی بعد گفته‌های خودش را تکذیب کرده و گفته: «باشگاه‌ها باید مسوولیت بپذیرند و بانوان خود را به ورزشگاه بیاورند، بنشانند و به‌خوبی و خوشی آن‌ها را بدرقه کنند. این که خودشان همین‌طوری بیایند و بروند که نمی‌شود.»

کنار هم قرار دادن اظهارات رییس فدراسیون و عملکرد کمیته انضباطی، نشان از برآشفتگی در اصل ماجرا و کج‌فهمی قاعده مورد نظر دارد؛ یا مرد و زن باید با هم وارد ورزشگاه شوند، یا ورود هر دو جنسیت باید ممنوع باشد.

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.