واشینگتن: تضمین می‌کنیم جمهوری اسلامی هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند

جمعه, 21ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات اخیر کمال خرازی، از مشاوران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت که آمریکا به هر شکل ممکن تضمین می‌کند ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

او سخنان کمال خرازی را غیرمسئولانه خواند و گفت: «همان‌طور که رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا گفته‌اند، همه گزینه‌ها روی میز است و ایالات متحده با استفاده از همه ابزارها، هدف خود یعنی جلوگیری از دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کند.»

با این حال او گفت: «ما بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای دست‌یابی به راه حلی پایدار و موثر است اما با توجه به تشدید فعالیت‌های رهبران جمهوری اسلامی در سراسر جهان و از جمله شکست آنها در همکاری با آژانس، ما در حال حاضر با دیپلماسی فاصله داریم.»

کمال خرازی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی در ایران اعلام کرد در صورت تهدید موجودیت جمهوری اسلامی، حکومت ایران دکترین هسته‌ای خود را تغییر خواهد داد.

خرازی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی قطری الجزیره بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی «دارای ظرفیت تولید بمب هسته‌ای» است.

او که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی‌، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بود اکنون ریاست شورای راهبردی روابط خارجی، یک اندیشکده وابسته به حکومت ایران را بر عهده دارد.

اظهارات اخیر خرازی پس از سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران مطرح شده است.

گروسی پس از پایان سفر دو روزه خود به ایران اعلام کرد هر چند هیچ ضرب‌الاجلی به جمهوری اسلامی برای حل پرونده هسته‌ای تهران داده نشده، اما انتظار می‌رود حکومت ایران «هر چه زودتر» برای برطرف کردن نگرانی‌ها در این خصوص اقدام کند.

سفر اخیر گروسی به تهران دو هفته پس از آن انجام گرفت که خامنه‌ای در یک سخنرانی بر ادامه برنامه هسته‌ای حکومت ایران تاکید کرد.

در ماه‌های اخیر شمار بیشتری از مقام‌های نزدیک به علی خامنه‌ای، به‌طور فزاینده‌ تهدید کرده‌اند که جمهوری اسلامی توانایی ساخت بمب اتم را دارد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.