پیام تسلیت برای «قصاب تهران»؛ دردسرهای بی‌پایان رویکرد غرب در برابر جمهوری اسلامی

چهارشنبه, 2ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

ارسال پیام‌های تسلیت از سوی رهبران برخی از کشورهای غربی به مناسبت کشته شدن ابراهیم رئیسی، رییس دولت و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی،نه تنها اعتراض بسیاری از شهروندان ایرانی را برانگیخته، بلکه با واکنش‌هایی منفی و انتقادهایی تند در این کشورها نیز مواجه شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اول خرداد، با انتقاد جان باروسو، سناتور جمهوری‌خواه روبه‌رو شد که از او می‌خواست توضیح دهد چرا وزارتخانه تحت مدیریت او مرگ ابراهیم رئیسی، رییس دولت و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را تسلیت گفته است.

بلینکن در پاسخ به این انتقاد تاکید کرد که موضع واشینگتن در قبال تهران دستخوش تغییر نشده است.

بلینکن افزود وزارت امور خارجه ایالات متحده در اقدامی «رسمی» و «مسبوق به سابقه» کشته شدن رئیسی را تسلیت گفته است.

او افزود که این روالی است که در خصوص رهبران کشورهای مختلف، اعم از «دشمنان و غیر آن»، وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد تسلیت گفتن واشینگتن این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که رئیسی، چه در جایگاه یک رییس‌جمهوری و چه در جایگاه یک قاضی، در «اقداماتی مذموم، از جمله سرکوب مردم خودش» دست داشت.

اما جان باروسو در پاسخ به وزیر امور خارجه آمریکا گفت:«اینکه دولت آمریکا برای مرگ قصاب تهران عزاداری می‌کند، تکان‌دهنده است. من این کار را نمی‌کنم.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت، با تسلیت درگذشت ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، گفت:«در حالی که شهروندان ایران در انتخابات رییس‌جمهوری جدید را انتخاب خواهند کرد، ما مجددا بر حمایت خود از مردم ایران و مبارزه آن‌ها برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی تاکید می‌کنیم.»

این اظهارات واکنش‌های انتقادی فراوانی را در آمریکا به همراه داشته است و باعث شده که رویکرد دولت جو بایدن در قبال جمهوری اسلامی بار دیگر مورد حمله منتقدان جو بایدن، به‌ویژه چهره‌های شاخص حزب جمهوری‌خواه قرار بگیرد.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، هم از آنتونی بلینکن پرسید که چرا فروش نفت ایران از ۳۰۰ هزار بشکه به دو میلیون بشکه رسیده است؟

بلینکن در جواب گفت زیرا جمهوری اسلامی برای انجام این کار مصمم است و واشینگتن نیز مصمم است این روند را قطع کند.

کروز در واکنش پرسید چرا جمهوری اسلامی در زمان ترامپ برای انجام این کار مصمم نبود؟

بلینکن پاسخ داد:« تهران آن زمان هم برای چنین کار مصمم بود. همچنین متاسفانه در گذشته واشینگتن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مهار کرده بود و تهران هیچ مواد شکاف‌پذیر هسته‌ای تولید نمی‌کرد.»

تد کروز گفت: «با مرگ ابراهیم رئیسی، جهان جای بهتری خواهد بود.»

او افزود: «رئیسی که به عنوان «قصاب تهران» شهرت دارد، دست به کشتار دسته‌جمعی زده و بارها به خاطر همین جنایاتش تحریم شده است.»

تد کروز در عین حال، اقدام سازمان ملل متحد برای نیمه افراشته کردن پرچم خود به دلیل مرگ ابراهیم رئیسی را «شرم‌آور» خواند.

او گفت:«رئیسی خواستار قتل یهودی‌ها و مقام‌های آمریکایی شده بود. سازمان ملل با نیمه افراشته کردن پرچم خود به احترام یک هیولای قاتل و تمامیت‌خواه – خود را مضحکه کرده است.»

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه برای ادای احترام به ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، پرچم این سازمان در تمامی مقرها و نهادهای زیرمجموعه خود را به حالت نیمه افراشته درآورد.

روز قبل از آن نیز نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با یک دقیقه سکوت به احترام این دو برگزار شد.

تام توگندات، معاون امنیتی وزارت کشور بریتانیا، نیز روز سه‌شنبه از تصمیم سازمان ملل متحد برای ادای احترام به ابراهیم رئیسی به تندی انتقاد کرد.

او در پستی در شبکه اجتماعی ایکس با نمایش ویدیویی از پرچم نیمه افراشته سازمان ملل متحد پرسید:«این برای رئیس‌جمهوری ایران است یا هزاران نفری که او کشته است؟»

تام توگندات، روز دوشنبه نیز از ارسال پیام تسلیت شارل میشل، رییس شورای اروپا به مناسبت کشته شدن ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان در سانحه سقوط هلی‌کووپتر به‌تندی انتقاد کرده و گفته بود که رئیسی هزاران نفر را در ایران کشته است و در بریتانیا و سراسر جهان، شهروندان را مورد هدف قرار داده است.

او گفته بود:«به همین دلیل، من برای او عزاداری نمی‌کنم.»

ارسال پیام تسلیت برای مرگ ابراهیم رئیسی در دیگر کشورهای غربی نیز با انتقاد روبه‌رو شده است و رهبران این کشورهای می‌کوشند در این زمینه توضیح دهند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، درباره پیام تسلیت اولاف شولتز، صدراعظم این کشور به مناسبت مرگ رئیسی، به نشریه بیلد چاپ آلمان گفت: «آنچه اهمیت دارد، انسانیت است و به همین دلیل با هر کسی که در هر کشوری عضو خانواده و فرد نزدیکی را از دست دهد ابراز همدردی می‌کنم. اما همبستگی من با مردم ایران و بالاتر از همه با زنان ایران است.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز در پاسخ به سوالی درباره موضع این کشور در قبال کشته شدن ابراهیم رئیسی گفت:«تمرکز ما در ارتباط با ایران بر روی مردم این کشور است که سزاوار حقوق و آزادی‌های بیشتر و شایسته زندگی در یک دموکراسی هستند.»

به گفته ترودو، جمهوری اسلامی همچنان «سرکوب، به حاشیه راندن و حمله» به مردم ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کانادا به جمهوری اسلامی بابت مرگ رئیسی تسلیت گفته است یا خیر، به ذکر این نکته بسنده کرد که اوتاوا خواهان ثبات منطقه‌ای است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.