تورم ۷۴ درصدی قیمت انواع گوشت در اردیبهشت‌ماه

شنبه, 5ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال، استان‌های یزد، اصفهان و کردستان به ترتیب بالاترین نرخ تورم را تجربه کردند. نرخ تورم سالانه کل کشور در اردیبهشت ماه ۳۷ و نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۱ درصد گزارش شده است. برپایه این گزارش تورم در بخش مسکن حدود ۴۰ درصد بوده است.

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت مصرف کننده مربوط به اردیبهشت سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش نرخ سالانه تورم در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۳ برابر ۳۷ درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه (اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت پارسال) ۳۱ درصد و نرخ تورم ماهانه اردیبهشت نسبت به فروردین ماه ۲/۸ درصد بوده است.

تورم سالانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بر پایه این گزارش ۳۳/۷ درصد، تورم نقطه به نقطه در این گروه ۲۲/۸ درصد و تورم ماهانه هم ۱/۸ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش تورم در گروه گوشت قرمز و مرغ در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۳ حدود ۷۴ درصد بوده، تورم سالانه بخش مسکن هم ۴۰/۳ درصد گزارش شده است.

استان یزد با نرخ تورم سالانه ۴۳/۶ درصدی در اردیبهشت ماه امسال، بالاترین نرخ تورم در بین استان‌های کشور را داشته و پس از آن استان اصفهان با ۴۲/۱ درصد و استان کردستان با تورم ۴۱/۴ درصدی قرار داشته است. استان سیستان و بلوچستان با تورم ۲۹/۶ درصدی کمترین تورم سالانه را در اردیبهشت ۱۴۰۳ داشته است.

مرکز آمار در محاسبه نرخ تورم، از ضرایب اهمیت استفاده می‌کند و امکان راستی‌آزمایی داده‌های گزارش‌هایی از این دست وجود ندارد.

برای مثال، همین مرکز در فروردین ماه امسال در گزارشی اعلام کرده قیمت کنسرو ماهی تن در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ۱۴۰۲، نزدیک به ۱۰۹ درصد افزایش داشته است. این قلم از جمله محصولاتی‌ست که در گذشته منبع غذایی بسیاری از اقشار ضعیف جامعه بود. ضریب اهمیت ماهی و صدف‌داران در گزارش‌های تورم ۶۴ درصد است. بنابراین تغییرات قیمت این محصول قاعدتا نمی‌تواند تاثیر چندانی روی نرخ تورم داشته باشد.

گزارش‌های رسمی از جمله گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد فشار افزایش هزینه‌ها از یک سو و افزایش نیافتن متناسب دستمزدها از سوی دیگر باعث شده خانواده‌ها از میزان مصرف خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بکاهند.

بر اساس گزارشی که اردیبهشت‌ماه امسال از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد، میزان کالری مصرفی ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از حد استاندارد بوده است.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.