۴۲ درصد خانوار‌های تهران زیر خط فقر مسکن هستند

سه شنبه, 8ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

مهدی هدایت، مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به تناسب نداشتن عرضه و تقاضای مسکن در پایتخت گفته ۴۲ درصد خانوارهای تهران زیر خط فقر مسکن هستند. او با بیان این‌که تهران در شاخص توان‌پذیری مسکن هم وضع خوبی ندارد، تاکید کرده این مساله نیاز شهر به مسکن‌سازی را تشدید می‌کند.

هدایت که در دومین نشست عصرانه‌های خانه معمار با موضوع «خانه‌های خالی شهر تهران» صحبت می‌کرد، با تاکید بر ضرورت‌های تولید مسکن در پایتخت گفت: «در شهر تهران از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ شاهد کم شدن بعد خانوار از ۵،۱ به ۳،۳ بودیم. درحالی‌که تعداد خانوار افزایش یافته است.»

او با اشاره به این‌که آمار شهرنشینی در ایران از ۳۱ درصد در سال ۱۳۳۵ به ۸۵ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده، تاکید کرده این مساله نیاز شهرها به مسکن را افزایش داده است.

هدایت با اشاره به پنج مولفه موثر در حوزه تولید مسکن، شامل واحدهای مسکونی خالی، میزان مهاجرت، بعد خانوار، میزان ازدواج و تعداد واحدهای مسکونی فرسوده و ناپایدار، گفته با توجه به این مولفه‌ها، باید در یک دوره ۱۰ ساله در شهر تهران یک و نیم میلیون واحد مسکونی ساخته شود.

در فروردین‌ماه امسال، بانک مرکزی با انتشار گزارشی جدید اعلام کرد که در اسفند سال گذشته قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران ۸۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که رشدی حدود چهار درصدی را نسبت به ماه قبل از آن در بهمن نشان می‌داد.

دنیای اقتصاد هم با اشاره به این داده‌های رسمی نوشت در بازه یک ساله منتهی به اسفند ۱۴۰۲، اجاره‌خانه در تهران ۵۲ درصد و در سایر شهرهای ایران ۳۹/۶ درصد داشته است.

پس از آن ایران‌اینترنشنال با اشاره به آمار اعلام شده از سوی حکومت درباره افزایش اجاره‌بها، از مخاطبان خود خواست تا مشاهدات شخصی‌شان را در این زمینه بیان کنند.

پیام‌های مخاطبان نشان داد که اجاره‌بها خلاف ادعای مقامات، به‌طور میانگین ۱۳۰ درصد در تهران و سایر شهرها افزایش داشته است.

۵۱ درصد از ساکنان شهر تهران، مستاجر هستند

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این جلسه با بیان این‌که یکی از نقاط ضعف موضوع آمار در کشور است، گفت: «هیچ‌کدام از سازمان‌هایی که در کشور در حوزه مسکن فعالیت می کنند، آمار و اطلاعات دقیق و جامعه آماری ندارند و تعداد مستاجران مشخص نیست.»

گودرزی با اشاره به این‌که ۵۱ درصد از ساکنان شهر تهران مستاجر هستند و این مساله خود گویای نیاز شهر تهران به مسکن‌سازی است، گفته: «به نظر من شهر تهران، بیش از یک و نیم میلیون واحد مسکونی نیاز دارد.»

او تلاش وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه‌های خالی را «کاری خوب» نامیده و همزمان تاکید کرده این کار در اصل ماجرا تاثیری ندارد و صرفا برخی فشارهای روانی را برطرف می‌کند.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم با اشاره به بحران کمبود مسکن در تهران گفته است: «هرگاه صحبت از مسکن‌سازی در شهر تهران می شود، نقدهای زیادی به ما وارد می کنند که تهران مملو از خانه‌های خالی است، در حالی که ما با کمبود مسکن در شهر تهران مواجه‌ایم.»

خبرگزاری ایلنا روز ۱۹ مهر سال گذشته در گزارشی به ناترازی درآمد و هزینه کارگران پرداخت و نوشت در شهرستان‌ها به‌طور متوسط حدود ۵۵ درصد دستمزد کارگران و در پایتخت «۱۰۰ درصد دستمزد» کارگران خرج اجاره خانه می‌شود.

داده‌های یک نظرسنجی در اواخر مهر سال گذشته از تهرانی‌ها نشان داد مهم‌ترین مساله شهروندان پایتخت، تامین مسکن است و مشکلاتی همچون سطح پایین درآمد و تورم عمومی در رده‌های بعدی مسایل و مشکلات شهروندان تهرانی قرار دارد.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، میانگین سهم اجاره‌‌‌بها در سبد هزینه خانوارهای تهرانی به بیش از ۵۰ ‌درصد رسیده است و ساکنان پایتخت به‌طور متوسط ماهانه حدود ۱۵ میلیون تومان برای اجاره خانه می‌پردازند.

بیش از ۵۰ ‌درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، حقوق و دستمزد ماهانه خود را کمتر از ۱۶ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

مرداد سال گذشته روزنامه اینترنتی فراز گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد بسیاری از خانواده‌ها به دلیل ناتوانی در پرداخت کرایه خانه، از تهران مهاجرت کرده و وسایل خانه را در کانتینرهای اجاره‌ای انبار می‌کنند.

با وجود انکار تورم و گرانی‌های افسار گسیخته در ایران از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، برخی گزارش‌های رسمی حاکی از تایید ناترازی عمده در میان درآمدها با هزینه‌های عمومی شهروندان است.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.