زندانی شدن نسرین روشن، یک شهروند دوتابعیتی دیگر در ایران

یکشنبه, 13ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، نسرین روشن، شهروند ایرانی-بریتانیایی و زندانی سیاسی از ۲۰۰ روز پیش در ایران زندانی شده و دوران سه سال حبس خود را در زندان اوین می‌گذراند. او از درد مفاصل و کمر رنج می‌برد و با وجود تورم در ناحیه زانو و مچ پا از رسیدگی پزشکی محروم است.

اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی است که روشن در زندان دچار آرتروز زانو شده و وضعیت جسمی‌اش به گونه‌ای است که بیماری‌اش در حالات ظاهری و بر روی راه رفتن او تاثیر گذاشته است.

روشن در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۲، درحالی‌که قصد داشت به صورت قانونی از تهران به بریتانیا، کشور محل سکونتش سفر کند، به دست نیروهای امنیتی در فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» بازداشت و به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

همراه با او، سارا تبریزی، زندانی سیاسی سابق که پس از آزادی از زندان و احضار به وزارت اطلاعات به شکل مشکوکی جان باخت، بازداشت شده بود.

روشن در تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ پس از از حدود یک ماه و نیم شکنجه، با پایان بازجویی‌ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد و از آن زمان تاکنون در این بند به‌سر می‌برد.

جمهوری اسلامی بر اساس «سیاست گروگان‌گیری» خود، شهروندان دوتابعیتی و شهروندان خارجی را برای اعمال فشار بر دولت‌های غربی بازداشت می‌کند.

تصویری از سارا تبریزی در کنار نسرین روشن

روشن مدتی بعد از سوی قاضی ایمان افشاری، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و با اتهام «اجتماع و تبانی» به تحمل چهار سال حبس و با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه حبس محکوم شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی چهار سال از این حکم به عنوان مجازات اشد قابل اجرا بود که در ادامه به سه سال زندان کاهش پیدا کرد.

طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، حکم این زندانی سیاسی در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در ابلاغیه‌ای که سوی دادگاه صادر و محتوای آن در زندان به او ابلاغ شد، به ۱۳ ماه زندان کاهش پیدا کرد.

در نهایت مدتی بعد و در حالی این ابلاغیه به رویت او و هم‌بندیانش رسیده بود، در ابلاغیه‌ای دیگر به او اعلام شد که حکمش از ۱۳ ماه زندان به سه سال زندان تغییر کرده است.

یک منبع مطلع از وضعیت پرونده این زندانی ایرانی-بریتانیایی در این‌باره به ایران‌اینترنشنال گفت مسئولان زندان در پاسخ به اعتراض روشن و تعدادی از همبندی‌هایش که پیگیر و نگران وضعیت او بودند، اعلام کرده‌اند که رای پیشین به اشتباه صادر شده و رای تازه حکم صحیح و نهایی خواهد بود.

طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، حضور روشن در تجمعات اعتراضی خارج از کشور از جمله حضور او در تجمعات پس از قتل مهسا ژینا امینی که به خیزش سراسری ایرانیان منجر شد، از مصداق‌هایی است که دادگاه برای صدور این حکم عنوان کرده است.

آرش آسیابی، همسر نسرین روشن در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال درباره ادامه زندانی بودن همسرش در ایران گفت: «همسرم گناهی مرتکب نشده و حق او نیست در ایران زندان باشد. همسرم مثل هر ایران وظیفه‌شناسی که به کشور و مردم خود اهمیت می‌دهد در اعتراضات خارج از کشور شرکت کرده. صدای مردم ایران شدن جرم نیست و او یک رو هم نباید در زندان بماند.»

تصویری از حضور نسرین روشن در کنار شهبانو فرح پهلوی

نسرین روشن، متولد ۱۳۴۲ است و از شهریورماه سال ۱۳۶۰ تا شهریورماه سال ۱۳۶۴، از سن ۱۸ تا ۲۲ سالگی در ایران زندان بوده است.

او دو ماه اول بازداشت خود در دهه شصت را در زندان اوین تحت بازجویی و شکنجه گذرانده و باقی‌مانده حبس خود را در زندان قزل‌حصار کرج سپری کرده بود.

مرگ مشکوک هم‌پرونده‌ای نسرین روشن پس از آزادی و احضار به وزارت اطلاعات

نسرین روشن، در زمان بازداشت همراه با سارا تبریزی، نوه دایی‌اش در فرودگاه بازداشت شده بود.

تبریزی پس از حدود ۱۰ روز و با پایان بازجویی‌ها در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شد.

او مدتی بعد در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، با اتهاماتی از جمله «توهین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تبلیغ علیه نظام و استفاده از اوراق مجعول و گذرنامه متعلق به دیگری» محاکمه و به حبس تعلیقی محکوم شد.

بر اساس حکم صادر شده، او با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه حبس و با اتهام اتهام «استفاده از گذرنامه مجعول» به ۱۵ ماه حبس محکوم شده بود.

در ادامه ایران‌اینترنشنال روز ۹ فروردین، در گزارشی اختصاصی خبر داد که پیکر سارا تبریزی، زندانی سیاسی سابق، روز پنجم فروردین در منزل پدری‌اش در تهران پیدا شده است.

در این گزارش آمده بود که این زن ۲۰ ساله در هفته‌های پایانی زندگی‌ از سوی ماموران امنیتی زیر فشار روانی سنگین قرار گرفته و چهارم فروردین به وزارت اطلاعات احضار شده بود.

انتشار این خبر ایران‌اینترنشنال واکنش‌های گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی، مدنی و حقوق بشری را به دنبال داشت که در اظهارنظرهای خود جمهوری اسلامی را عامل قتل او معرفی کردند.

پس از آن نرگس محمدی، ناهید تقوی، آنیشا اسداللهی، سپیده قلیان، ریحانه انصاری‌نژاد، محبوبه رضایی، مریم حاج‌حسینی و گلرخ ایرایی، هشت زندانی سیاسی در نامه‌ای از زندان اوین مرگ مشکوک سارا تبریزی، هم‌بندی سابقشان را پس از احضار به وزارت اطلاعات، «جنایت» خواندند و نوشتند حکومت باید پاسخگوی مرگ سارا باشد.

زنان امضاکننده این نامه از تبریزی به عنوان دختری ۲۰ ساله و بدون تجربه‌ مواجهه با چنین فضایی نام بردند که چند روز پیش از آن‌که سر و کارش با نیروی امنیتی بیفتد، قصد داشته است «ایران را به مقصد آرزوهایش» ترک کند.

اکنون و با گذشت ۲۰۰ روز از بازداشت و زندانی شدن نسرین روشن در ایران، او همچنان در بند زنان زندان اوین زندانی است و همسرش آرش آسیابی و دخترش هستی آسیابی، نسبت به شرایط او در زندان اوین در نگرانی به‌سر می‌برند و در انتظار آزادی‌اش هستند.

نسرین روشن، هستی آسیابی، آرش آسیابی

ایران اینترنشنال 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.