کارشناسان سازمان ملل از همه کشورها خواستند تا «کشور فلسطینی» را به رسمیت بشناسند

دوشنبه, 14ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

 . نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو. آرشیو

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو

کارشناسان سازمان ملل متحد روز دوشنبه، چهاردهم خرداد، در بیانیه‌ای مشترک گفتند که همه کشورها باید ضمن به رسمیت شناختن «کشور فلسطینی» از همه منابع سیاسی و دیپلماتیک خود برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه استفاده کنند.

گزارشگران ویژه سازمان ملل متشکل از کارشناسان مستقل و عضو کارگروه‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل در این بیانیه گفتند به رسمیت شناختن کشور فلسطینی «یک پیش شرط برای صلح پایدار در فلسطین و کل خاورمیانه است که با اعلام فوری آتش‌بس در غزه و عدم تهاجم نظامی بیشتر به رفح آغاز می‌شود.»

کارشناسان ضمن استقبال از تصمیم کشورهای نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن «کشور فلسطینی» گفتند این تصمیم پس از آن گرفته شد که مجمع عمومی با اکثریت قاطع آرا به حمایت از تلاش فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در این کشور رای داد.

نروژ، اسپانیا و ایرلند روز چهارشنبه دوم خرداد، اعلام کردند که کشور فلسطینی‌ها را در روز هشتم خرداد به رسمیت می‌شناسند و ابراز امیدواری کردند که سایر کشورهای غربی از این اقدام پیروی کنند. در شرایطی که این تصمیم با استقبال تشکیلات خودگردان فلسطینی و گروه شبه‌نظامی حماس مواجه شد، اسرائیل سفرای خود را از ایرلند و نروژ فرا خواند.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، گفت: کشورش «ساکت نخواهد ماند. ما مصمم هستیم که به اهداف خود برسیم: بازگرداندن امنیت به شهروندان‌مان، حذف حماس و بازگرداندن گروگان‌ها.» اسرائیل همچنین در اقدامی تنبیهی، خدمات کنسولی اسپانیا در اورشلیم را برای فلسطینیان ساکن کرانه باختری ممنوع کرد.

کاخ سفید پس از تصمیم ایرلند، اسپانیا و نروژ اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، معتقد است که «کشور فلسطینی» باید از طریق مذاکره به دست آید، نه با به رسمیت شناختن یکجانبه در سازمان ملل.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «رئیس جمهوری ایالات متحده بر این باور است که راه حل دو کشوری که امنیت اسرائیل و همچنین آینده‌ای با عزت و امنیت برای مردم فلسطین را تضمین می‌کند، بهترین راه برای ایجاد امنیت و ثبات بلندمدت برای همه در منطقه است.»

وزیر خارجه فرانسه نیز گفت: «شرایط برای به رسمیت شناختن رسمی فلسطین به عنوان یک کشور هنوز برآورده نشده است.»

استفان سژورن در بیانیه‌ای گفت: «این فقط یک موضوع نمادین یا یک مساله موضع‌گیری سیاسی نیست، بلکه ابزاری دیپلماتیک در خدمت راه‌حل دو کشوری است که در کنار هم در صلح و امنیت زندگی می‌کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم در واکنش به تصمیم این سه کشور بر حمایت برلین از «راه حل دو کشوری» تاکید کرد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.