حامد اسماعیلیون: سپاه سازمانی پلید و تهدیدی برای ایران و جهان است

چهارشنبه, 16ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

شماری از فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر با حضور در نشست کمیسیون امور خارجی و توسعه بین‌الملل پارلمان کانادا به بررسی موضوع «سپاه پاسداران» و «حقوق بشر» در ایران پرداختند و بار دیگر از دولت کانادا خواستند سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

ریاست این نشست‌ها که سه روز ادامه خواهد داشت بر عهده علی احساسی، نماینده ایرانی‌تبار در پارلمان کانادا است.

در نخستین روز نشست این کمیسیون در روز دوشنبه ۱۴ خرداد، حامد اسماعیلیون و کورش دوست‌شناس از انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراینی، نازنین افشین جم فعال حقوق بشر، سعید دهقان حقوق‌دان و وکیل مدافع حقوق بشر، نیما مشعوف فعال اجتماعی و هانیه ضیایی کارشناس سیاسی، سخن گفتند.

حامد اسماعیلیون در سخنان خود در این نشست گفت: «سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان پلید نه تنها تهدیدی برای جامعه ایران در همه سطوح است، بلکه تهدیدی برای امنیت کل خاورمیانه و جهان است. نامیدن سپاه به آنچه که واقعاً هست، و اعلام رسمی آن به عنوان یک سازمان تروریستی، اقدامی ضروری است که باید بدون تاخیر در کانادا و بقیه جهان آزاد انجام شود.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در ژانویه امسال و در سالگرد سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی تاکید کرده بود که دولت او در حال بررسی راه‌های قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی کانادا است.

حزب محافظه‌کار، حزب اصلی مخالف، نیز اعلام کرده است که در صورت رسیدن به قدرت، سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد.

با این حال، فعالان ایرانی- کانادایی بارها رهبران این کشور را در پیگیری نکردن وعده‌های خود در این زمینه مورد انتقاد قرار داده و بر خواسته خود برای تروریستی نامیدن سپاه تاکید کرده‌اند.

اسماعیلیون گفت: «وقتی از سپاه صحبت می‌کنیم، به یک سازمان نظامی وحشی و وسیع اشاره می‌کنیم که بر تمام منابع ایران، از معادن گرفته تا فرودگاه‌ها، از صنعت سینما گرفته تا ورزش، بنادر تجاری، کارخانه‌ها، بازار، تجارت ارز و انحصار مقام‌ها در سطوح استانی و کشور تسلط دارد. این هیولا که به معلمان، کارگران، هنرمندان و شهروندان عادی رحم نمی کند، برای تضعیف جامعه مدنی و نابودی هرگونه تلاش مردم برای سازماندهی مقاومت مسالمت‌آمیز، شهروندان را تحت تعقیب، زندان، شکنجه، تجاوز و قتل قرار می‌دهد.»

حامد اسماعیلیون با اشاره به کشته شدن دست کم ۵۵۱ نفر و نابینا شدن بیش از ۱۳۰ شهروند در جریان انقلاب زن، زندگی، آزادی و اعدام ۷۹۸ نفر تنها در یک سال گذشته، تاکید کرد که سپاه پاسداران در همه این جنایات رهبران جمهوری اسلامی مشارکت فعال دارد.

او گفت: «۵۰ روز قبل از سرنگونی هواپیمای PS752، بیش از ۱۵۰۰ معترض ایرانی که به‌شکلی مسالمت‌آمیز دست به اعتراض زده بودند طی چند روز به‌طور وحشیانه‌ای به قتل رسیدند، در حالی که رژیم اینترنت را نیز قطع کرده بود.»

اسماعیلیون افزود: «بنیاد برومند گزارش می‌دهد که رژیم اسلامی از طریق سپاه طی ۴۵ سال گذشته بیش از ۵۴۰ مورد ترور و بمبگذاری در سراسر جهان انجام داده است. در طول دهه‌های گذشته، این سازمان پلید به منبع رعب و وحشت برای ایرانیان و بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است.»

نازنین افشین جم، فعال حقوق بشر، نیز در این نشست با برشمردن بخشی از جنایات برون‌مرزی سپاه پاسداران، از جمله دست داشتن در پول‌شویی، ترورهای هدفمند و کارتل‌های مواد مخدر، تاکید کرد که سپاه پاسداران تهدیدی برای جامعه جهانی است.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به گزارش گلوبال نیوز مبنی بر اینکه دست‌کم ۷۰۰ تن از عوامل جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در کانادا زندگی می‌کنند، گفت که می‌توان آنها را به دادگاه برد تا بدانند که در خارج از کشور نیز باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

سعید دهقان، وکیل حقوق بشری، نیز در این جلسه درباره نحوه برگزاری دادگاه‌ها در جمهوری اسلامی توضیح داد و آنها را دادگاه‌هایی فرمایشی و نمایشی خواند که بدون در نظر گرفتن آیین دادرسی حقوق شهروندان را پایمال می‌کنند.

او فرآیندهای قضایی در جمهوری اسلامی را نقض آشکار حقوق بشر خواند و گفت که در جمهوری اسلامی، قوه قضاییه خود بخشی از سیستم سرکوب است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.