انفجار در سوریه: دو تن از وابستگان جمهوری اسلامی کشته شدند

شنبه, 19ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

چشم‌اندازی از شهر دیرالزور در سال ۲٠۱۷

چشم‌اندازی از شهر دیرالزور در سال ۲٠۱۷ AP

انفجار در استان دیرالزور رخ داده که یکی از مناطق مهم نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه به شمار می‌آید. هنوز هویت دو کشته اعلام نشده و معلوم نیست چه ملیتی داشته‌اند. اما رسانه‌ها و سازمان‌های عرب آنها را «جنگجویان طرفدار ایران» معرفی می‌کنند.

روز شنبه ۱٩ خرداد، سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه خبر داد که  انفجار یک خودرو شاسی‌بلند بمب گذاری‌شده در شهر دیرالزور دست کم دو کشته داشته که هر دو از «شبه‌نظامیان وابسته به ایران» بوده‌اند.

تا ظهر روز شنبه، رسانه‌های جمهوری اسلامی در این باره چیزی نگفته بودند. اما رسانه‌های عرب می‌نویسند که انفجار در محلۀ «القصور»، در نزدیکی مسجد الفتح و مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رخ داده است.

بلافاصله بعد از انفجار، نیروهای دولتی و گروه‌های مورد حمایت ایران یک حلقۀ امنیتی پیرامون محل واقعه ایجاد کردند. هنوز کسی مسئولیت انفجار را به عهده نگرفته است. گفته می‌شود که شمار نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در دیرالزور به «چندهزار نفر» می‌رسد.

مرکز فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۸ در استان دیرالزور تأسیس شد. در سال‌های بعد، شعبه‌های کوچکتر در چند نقطۀ این استان مستقر گردید.

بسیاری از رسانه‌های عرب استقرار این «مراکز فرهنگی» را تلاش برای انتشار تشیع در جامعۀ سنی‌مذهب دیرالزور می‌دانند. حدود یک سال قبل، سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه خبر داد که مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی برای آموزش رایگان جوانان زیر ۱۸ سال و حتی پرداخت مستمری ماهیانه به آنها طرحی ارائه کرده است. از نظر دیدبان حقوق بشر، هدف اصلی و پنهانی جمهوری اسلامی در دیرالزور «آموزش جهاد» است.

استان دیرالزور که منطقه‌ای نفت‌خیز و هم‌مرز با عراق است در عمل، بین نیروهای کرد در شرق فرات و نیروهای دولتی سوریه (با حمایت ایران) درغرب، تقسیم شده است.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.