مولوی عبدالحمید: رییس‌جمهوری در ایران نمی‌تواند کاری کند

جمعه, 25ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۲۵ خرداد خود با بیان اینکه در جمهوری اسلامی سیاست‌ها تغییر نمی‌کند و ارگان‌های مختلف با هم هماهنگ نیستند، تاکید کرد در این شرایط هیچ رییس‌جمهوری در ایران نمی‌تواند کاری کند و کارهایش تکرار مکررات است.

مولوی عبدالحمید از ثبت‌نام نشدن یکی از چهره‌های شاخص اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد و گفت چنین روند تبعیض‌آمیزی علیه جامعه اهل سنت ایران در ۴۵ سال گذشته بارها تکرار شده است.

جلال جلالی‌زاده، نماینده سنندج در مجلس ششم، پیش از این خبر داده بود قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ را داشته اما وزارت کشور او را از ثبت‌نام منع کرده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های امروز خود با اشاره به اینکه در ۴۵ سال گذشته زنان پس از ثبت‌نام برای ریاست جمهوری در ایران رد صلاحیت شده‌اند گفت طی این مدت «یک بار هم به زنان میدان داده نشد» و هر بار گفتند «کاندیداها باید از رجال سیاسی» باشند.

او تاکید کرد که «تفسیر شورای نگهبان از رجل سیاسی اشتباه است» و این اصطلاح به معنای مردان سیاسی نیست و منظور از آن، افراد شایسته و دارای مهارت در سیاست است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به دنبال مرگ ابراهیم رئیسی در سقوط بالگرد حامل او، قرار است روز هشتم تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

در فرآیند انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ۸۰ نفر کاندیدا شدند.

از میان این افراد شورای نگهبان صلاحیت شش تن یعنی سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرد.

بیشتر بخوانید: رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ خرداد خود نیز با اشاره به اینکه «اکثریت قریب به اتفاق مردم مشکل دارند و آزادی بیان و قلم می‌خواهند»، گفته بود مردم ناامید هستند و معتقدند کاری از دست دولت‌ها بر نمی‌آید.

عبدالحمید با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نتوانستند تبعیض میان اقوام و مذاهب را رفع کرده و به شعارهای خود عمل کنند، گفته بود: «با اصول‌گرایان نیز درباره مشکلات ملی و منطقه‌ای صحبت کردیم اما عزمی برای حل آن‌ها ندیدیم.»

او اضافه کرده بود که حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسبق جمهوری اسلامی وعده داده بوده ۱۰ سفیر از اهل سنت منصوب شوند و نام ۱۰ نفر را از اسماعیل‌زهی گرفته اما وزیر امور خارجه گفته است کل اختیارات در دست آن‌ها نیست و نهادهای دیگر در تصمیم‌گیری دخالت دارند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه هفتم اردیبهشت خود نیز با بیان اینکه افراد از اقوام و مذاهب دیگر و اهل سنت نمی‌توانند در ایران به عنوان رییس‌جمهوری انتخاب شوند، تاکید کرد: «کجای این قوانین اسلامی است؟»

اخراج طلبه‌های اهل سنت از ایران

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه امروز خود گفت تعدادی از طلبه‌های اهل سنت کشورهای همسایه که در زاهدان مشغول تحصیل بودند، بازداشت و اخراج شدند.

او تاکید کرد نهادهای امنیتی و قضایی از این طلبه‌ها تعهد گرفته‌اند که دیگر به ایران بازنگردند.

رسانه حال‌وش که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، روز پنج‌شنبه ۲۴ خرداد در گزارشی نوشت ده‌ها طلبه مسجد مکی که به مناسبت تعطیلات عید قربان در حال رفتن به شهرهای محل سکونتشان بودند، در خروجی شهر زاهدان به وسیله نیروهای امنیتی از ماشین پیاده شده و ساعت‌ها تفتیش و بازجویی شدند.

این سایت حقوق بشری روز ۱۲ خرداد امسال نیز در گزارشی دیگر از تشدید فشارها با احضار و بازجویی استادان دارالعلوم مکی به دست نیروهای امنیتی خبر داد تا طلاب افغانستانی دارای اقامت و پاسپورت اخراج شوند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.