ثبت دستکم ۲۱ مورد «سوءقصد» به وکلای دادگستری در دو سال گذشته

شنبه, 26ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

«افشین قاسمی»، وکیل دادگستری، در مصاحبه با اعتماد گفته ۷ خردادماه ۱۴۰۳، در حالی که نزدیک دفتر کار خود در سعادت‌آباد تهران بوده، توسط «ضاربان نقاب‌دار» مورد حمله قرار می‌گیرد و از ۷ ناحیه دچار آسیب‌دیدگی جدی می‌شود. با آنکه این حادثه  توسط دوربین‌های مداربسته ثبت شده، پلیس هنوز موفق به دستگیری ضاربان نشده است.

ایران وایر

در پی سوء قصد به جان «افشین قاسمی»، وکیل دادگستری در هفتم خرداد که به مصدومیت شدید او انجامید، روزنامه اعتماد در گزارشی با بررسی موارد حملات مشکوک به وکلا، فاش کرد طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دستکم ۲۱ وکیل دادگستری هدف «سوء قصد» قرار گرفتند.

«افشین قاسمی»، وکیل دادگستری، در مصاحبه با اعتماد گفته ۷ خردادماه ۱۴۰۳، در حالی که نزدیک دفتر کار خود در سعادت‌آباد تهران بوده، توسط «ضاربان نقاب‌دار» مورد حمله قرار می‌گیرد و از ۷ ناحیه دچار آسیب‌دیدگی جدی می‌شود. با آنکه این حادثه  توسط دوربین‌های مداربسته ثبت شده، پلیس هنوز موفق به دستگیری ضاربان نشده است.

روزنامه اعتماد با بررسی خبرهای منتشر شده در دو سال گذشته نوشت شش وکیل دادگستری در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به قتل رسیدند و مرگ یک وکیل دیگر مشکوک بود. بنا بر این گزارش در سال ۱۴۰۲ دو وکیل و در سال قبل‌تر چهار وکیل دادگستری به قتل رسیدند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه «ضاربان با قمه، ساطور، چاقو و یکسری گرزهای عجیب که به آن زنجیر و تیغ وصل بود» به او حمله کرده‌اند، افزود: «به خاطر چند پرونده موادمخدر و تجاوز به عنف که در دست داشتم، تهدید شده بودم. حادثه‌ای که برایم رخ داد قاعدتا مربوط به یکی از این پرونده‌ها می‌شود. فعلا پلیس در حال بررسی و تحقیقات است.»

قاسمی همچنین می‌گوید: «امیدوارم این اتفاق سرمنشایی باشد که هم جلوی سوءقصد به وکلا گرفته شود و هم کانون‌های وکلا و قوه قضاییه با حساسیت‌های بیشتری این مسائل را پیگیری کنند.» 

روزنامه اعتماد با بررسی خبرهای منتشر شده در دو سال گذشته نوشت شش وکیل دادگستری در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به قتل رسیدند و مرگ یک وکیل دیگر مشکوک بود. بنا بر این گزارش در سال ۱۴۰۲ دو وکیل و در سال قبل‌تر چهار وکیل دادگستری به قتل رسیدند.

مرگ یک وکیل دادگستری به نام رحیم سعیدی در مرند که چهارم مهر ۱۴۰۲ جسدش در باغ شخصی او در یک روستا پیدا شد، هم مشکوک گزارش شده است. «اعتماد» بر پایه آخرین اطلاعات موجود نوشت کانون وکلای دادگستری مرکز «به مرگ مشکوک سعیدی ورود نمی‌کند».

برخی از وکیلانی که هدف سوء قصد قرار گرفتند، موکلان قبلی یا متهمان محکوم شده در پرونده‌های قضایی را عامل این حملات دانستند و گفتند که برخی از متهمان بازداشت شده‌اند. قاتل یک وکیل زن در ایرانشهر نیز که اسفند ۱۴۰۱ کشته شد، همسر او بوده است.

آزار و اذیت وکلای دادگستری اما تنها به سوءقصد جانی از طرف موکلین ناراضی ختم نمی‌شود؛ جمهوری اسلامی خود با پرونده‌سازی‌های امنیتی برای بسیاری از وکلای حقوق بشری ایران، سال‌هاست آنها را آزار داده و بسیاری از وکلا با احکام سنگین قضایی نظیر حبس محکوم شده‌اند. 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.