همکاری محیط‌زیستی ایران و چین در سایه صید ترال

دوشنبه, 28ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

در حالی که صید بی‌رویه ترال کشتی‌های ماهیگیری چینی درخلیج فارس ادامه دارد، مقامات جمهوری اسلامی از آمادگی ایران برای همکاری با چین در حوزه محیط زیست خبر دادند. مفاد برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین تاکنون مبهم است.

صید ترال چینی‌ها در خلیج فارس هنوز معضلی برای ماهیگیران محلی است
صید ترال چینی‌ها در خلیج فارس هنوز معضلی برای ماهیگیران محلی است عکس: picture-alliance/dpa/B. Feng

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران از آمادگی همکاری جمهوری اسلامی و جمهوری خلق چین در حوزه‌های مختلف حفاظت از محیط زیست خبر داد. او در اظهارات خود هیچ اشاره‌ای به صید بی‌رویه ترال کشتی‌های ماهیگیری چینی در خلیج فارس نکرد.

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه، معاون ریاست‌جمهوری ایران در نشست مشترک با وان، معاون وزیر ایالتی و رئیس آکادمی علوم و فناوری جمهوری خلق چین و جمعی از اعضای این آکادمی گفت که دو کشور “علاوه بر موضوعات تغییرات اقلیمی و گردوغبار، در مسائل مربوط به مدیریت پساب و پسماند، حفاظت از حیات وحش، احیای تالاب‌ها و مبارزه با آلودگی‌های صوتی و بوی نامطبوع نیز می‌توانند با یکدیگر همکاری دوجانبه داشته باشند”.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی افزود که “مقابله با آلودگی هوا و آلاینده‌های صنعتی نیز از دیگر ظرفیت‌هایی است که ایران و چین در حوزه محیط‌زیست و ذیل برنامه راهبردی همکاری‌های ۲۵ساله دو کشور می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند”.

از همکاری‌های دو کشور ذیل “برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین” و پروتکل‌های جانبی آن خبر چندانی به بیرون درز نکرده است. مفاد کامل این برنامه راهبردی تاکنون برای افکار عمومی روشن نیست.

سال گذشته رسانه‌های ایران خبر دادند که کشتی‌های چینی صید ترال بعد از دو سال ممنوعیت، به آب‌های ایران بازگشته‌اند و این اتفاق می‌تواند دوباره فاجعه‌ای عظیم به همراه داشته باشد. کشتی‌های ترال با شخم‌زدن و جاروکردن کف دریا علاوه بر اینکه به زیست محیط دریا آسیب می‌رسانند و باعث نابودی جانداران دریایی و گونه‌های ارزشمند می‌شوند، هزاران صیاد ایرانی را هم بیکار کرده و مردم جنوب کشور را که از نظر غذایی وابسته به دریا هستند را در تنگنا قرار می‌دهند. بنابراین اولین درخواست ایرانیان این است که صید ترال باید برای همیشه ممنوع شود.

فاروق اعظمی، نماینده سیستان و بلوچستان با بیان اینکه صید ترال دوباره به خلیج‌فارس و دریای مکران برگشته است، می‌گوید: «بعد از رسانه‌ای شدن صید ترال در خلیج‌فارس و دریای عمان توسط کشتی‌های چینی و فشار اجتماعی مردم، از صید این کشتی‌ها جلوگیری شد که اتفاق مثبتی بود، اما اکنون شاهد آن هستیم که بار دیگر کشتی‌ها به آب‌های ایران بازگشته‌اند و کف دریا را جارو می‌کنند.»

در اردبیهشت ماه سال جاری سرهنگ عبدالله خسروی، فرمانده مرزبانی استان بوشهر ضمن تأیید این مسئله گفت که مبارزه با صید ترال که بزرگترین خسارت را به منابع آبزیان در خلیج‌فارس وارد می‌کند به‌صورت جدی با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط دنبال می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست موضوع “توسعه‌ دریامحور” را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری ایران و چین دانست و گفت که منظور از توسعه دریامحور، بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌های منابع آبزی، گسترش خطوط انتقال و ظرفیت‌های کشتیرانی، توسعه تجارت دریایی، استقرار صنایع در سواحل دریاها و انجام دیگر فعالیت‌هایی است که توسعه پایدار کشور را با دریا گره می‌زند.

سلاجقه می‌گوید، در زمینه مخاطرات محیط‌زیستی از جمله فرونشست زمین، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و… ایران آمادگی همکاری با طرف‌های چینی دارد.

او با اشاره به برگزاری نشست منطقه‌ای مبارزه با توفان‌های گردوغبار در سال ۱۴۰۱ و اجلاس جهانی مرتبط با این موضوع در سال ۱۴۰۲ در تهران، ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند به ویژه در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند.

از اظهارات طرف چینی خبری منتشر نشده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.