خامنه‌ای: قضات اجازه ندارند به اصول حقوق بشر غربی استناد کنند

شنبه, 2ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

علی خامنه ای با مسئولان قوه قضاییه دیدار کرد

ار.اف.ای

رهبر جمهوری اسلامی در دیداری با مسئولان دستگاه قضایی تأکید کرد که قضات حق ندارند برای صدور حکم به مبانی غربی حقوق بشر اتکاء کنند. او همچنین با اشاره به مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری، آنان را از مطرح کردن سخنانی که به ضرر نظام جمهوری اسلامی باشد منع کرد.

روز شنبه دوم تیر، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه همراه با مسئولان ارشد این نهاد به دیدار علی خامنه‌ای رفتند. این دیدار به مناسبت «هفتۀ قوّه قضاییه» صورت گرفت که هر سال از اول تا هفتم تیر از سوی دستگاه‌های حکومتی برگزار می‌شود و هدف اصلی آن یادآوری مرگ آیت‌الله بهشتی و بیش از هفتاد نفر از أعضاء حزب جمهوری اسلامی در انفجار بزرگی است که ظاهراً توسط سازمان مجاهدین خلق طراحی شده بود (۱۳۶٠).

خامنه‌ای در این دیدار  تأکید کرد که قوۀ قضاییه باید طوری عمل کند که مردم آن را به عنوان «عدالت‌خانه» بپذیرند.

او سپس افزود: «شنیدم که بعضی از قضات محترم در احکام قضایی خود به مبانی حقوق بشری غرب استناد می‌کنند. این مبانی، مبانی نادرستی است… قاضی ما نمی‌تواند برای صدور حکم خود به غیر قانون داخلی کشور استناد کند.»

او توضیح نداد که کدامیک از اصول حقوق بشر «غربی» نادرست است. معلوم نیست که آیا از نظر خامنه‌ای، قوانین داخل کشور با اصول حقوق بشر، چنان که در عرف بین‌المللی رایج است، مغایرت دارد؟

خامنه‌ای با اشاره به مناظره‌ها و میزگردهای انتخاباتی گفت «برنامه‌های تلویزیونی خوبی» در حال پخش است، اما بلافاصله توصیه کرد که «این مباحثاتی که آقایان نامزدها در تلویزیون با هم می‌کنند، نباید موجب شود که یک نامزدی برای غلبه بر رقیب، حرفی بزند که دشمن‌شاد کند ما را».

او این حرف را با عباراتی دیگر تکرار کرد و دستور داد که «حرف دشمن‌پسند زده نشود». خامنه‌ای صریحاً گفت که حرف‌هایی که «نظام جمهوری اسلامی را دشمن‌شاد کند، جایز نیست».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.