در آستانه انتخابات ایران؛ فریاد تحریم بلندتر از پیش

پنجشنبه, 7ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

طرفداران تحریم انتخابات ریاست جمهوری در ایران صدایشان را در فضای مجازی بلندتر کرده‌اند. از تحلیلگران و جامعه‌شناسان گرفته تا فعالان سیاسی و چهره‌های فرهنگی و هنری. موسوی و رهنورد همچنان سکوت کرده‌اند.

تبلیغات انتخاباتی در ایران
تبلیغات انتخاباتی در ایران عکس: Morteza Nikoubazl/NurPhoto/picture alliance

“سیرک انتخابات”، “تحریم انتخابات”، نه به انتخابات نمایشی” و دهها هشتگ دیگر یک روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در فضای مجازی ترند شده‌اند. چهره‌های شناخته‌شده سیاسی و فرهنگی،  هنری و ورزشی با نوشتن پست و انتشار ویدیو انتخابات روز جمعه هشتم تیرماه را تحریم کرده‌اند.

مصطفی مهرآیین، جامعه‌شناس در کانال تلگرامی خود متنی را منتشر کرده و خواستار تحریم انتخابات شده است. او نوشته است: «بنده به عنوان فرزند این سرزمین، خاضعانه به شما پیشنهاد میکنم قدرت خود را به هیچ نیرویی از قبیل اصلاح طلبان واگذار نکنید. اینکار هم باعث حذف قدرت شما و جامعه مدنی خلق شده توسط شما و هم از میان رفتن یاد و خاطره و حقیقت جان های پاک جوانان و زنان و مردان شهید جنبش های سال های ۹۶ و ۹۸ و جنبش عظیم زن، زندگی، آزادی می شود.»

این جامعه‌شناس تحلیل کرده که اگر نامزد اصلاح‌طلبان در این انتخابات با رأی مردم انتخاب شود، اقتدارگرایان بار دیگر به “پشت صحنه قدرت” باز می‌گردند و بدین وسیله می‌توانند با پرهیز از رویارویی مستقیم با مردم بار دیگر منافع مردم را “در بازی‌های قدرت خود و اصلاح‌طلبان گم سازند”.

حسین رونقی، فعال و زندانی سابق سیاسی با انتشار متنی در اکانت ایکس خود تصریح کرده که شرکت در انتخابات “مطلقاً تا امروز دستاوردی نداشته”و نوشته است: «رای شما، هر قدر هم که فکر کنید بی‌اهمیت است، مانع شکستن این سد جور و ستم خواهد شد. نه تنها مانع شکستن، بلکه خشتی بر دیوار ظلم خواهد بود. نگذارید که نام شما با ستم، سرکوب و بی‌عدالتی گره بخورد.»

این فعال سیاسی با برشمردن تنگناهای موجود در جامعه ایران از قبیل “سرکوب کارگران و معلمان و اقلیت‌های دینی و تبدیل دانشگاه‌ها به پادگان” تنها راه مسالمت‌آمیز مقابله با این مشکلات را “نه به جمهوری اسلامی” دانسته  و نوشته است: «رای ندادن و عدم مشارکت انفعال نیست، دست کشیدن از کام‌بخشی به حکومت جائر و یک کنش اثرگذار در راستای منافع جمعی است. تنها انتخاباتی که امید است مردم به‌زودی در آن مشارکت کنند، انتخاباتی آزاد با نظارت بین‌المللی برای تعیین نوع حکومت است و چنین انتخاباتی از صندوق رایی که زیر نظر جمهوری اسلامی باشد، هرگز شکل نخواهد گرفت.»

عالیه مطلب‌زاده فعال حقوق زنان و زندانی سیاسی سابق نیز نوشته است: «من در این مثلا انتخابات شرکت نمی‌کنم چرا که ‌”حقِ انتخاب” از ما گرفته شده چرا که بسیاری را کشتند چون خواست شان “حق زندگی” بود چرا که بسیاری از یاران‌مان هنوز دربندند و بسیاری آنسوی مرزها آواره‌اند چرا که حتی ساده‌ترین حق ما که حقِ انتخاب پوشش است را به ضرب و زور از ما گرفته‌اند.»

الهه توکلیان از آسیب‌دیدگان چشمی در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی در صفحه اینستاگرامش متنی با عنوان “تردید نمی‌کنیم” منتشر کرده و نوشته است: «جمهوری اسلامی اگر اصلاح‌پذیر بود تا امروز اصلاح شده بود، اگر به دنبال آبادی بود، وطن تا امروز آباد شده بود.

تردید نمی‌کنیم، در بازی تکراری رنگ‌ها نمی‌افتیم. رنگ ما رنگ خون سرخ جانباخته‌هاست. ما لشکری هستیم از زندانیان، آسیب‌دیدگان، سیاه جامگان، اخراج‌شدگان…ما آزادی‌خواهان ایران تا پایان پای هم می‌مانیم.»

گراناز موسوی، شاعر نیز در اینستاگرامش با انتقاد از کسانی که مردم را تشویق به رأی دادن به نامزد اصلاح‌طلبان می‌کنند، نوشته است: «شما آزادی‌خواهید؟؟ خون چنان جلوی چشمتان را گرفته که به اسم آزادی هم‌دست منادیان سرکوب شده‌اید و به کمپینشان سوخت و آتش تهیه می‌رسانید.

روشن‌فکر ایرانی راه بسیار درازی در پیش دارد که به درک سیاست پیشکش، حتا واقعیت واقعا موجود پیش چشم نائل شود. دردا! امید من به همین مردم کوچه و خیابان است. با شمایان هیچ نسبتی ندارم.»

گوهر عشقی، مادر دادخواه ستار بهشتی نیز بە صف کسانی پیوستە کە خواهان تحریم انتخابات شدەاند. او با انتشار ویدیویی در شبکه اکس گفته است: «فرزندانم! از همه شما که طعم تلخِ استبداد، فسادِ سازمان یافته و کشتار فرزندانتان به دستِ این حکومت ننگین را چشیده اید، قاطعانه می‌خواهم به هیچ وجه در نمایش از پیش نوشته شده و مضحک حکومتی شرکت نکنید.» 

علی کریمی، بازیگر سابق تیم ملی فوتبال ایران نیز با هشتگ “هر رأی خیانت به ایران” خواهان تحریم انتخابات شده است.

حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران و زندانی سابق سیاسی در شبکه اکس ویدیویی از خیابان‌های تهران در آخرین شب تبلیغات انتخاباتی منتشر کرده و نوشته است: «یادتون هست انتخابات ۸۴، ۸۸، ۹۶ شب چهارشنبه آخر‌ تهران، ولیعصر از پایین تا بالا چه خبر بود؟ امشب هفت‌تیر و ولی‌عصر رد شدم. دریغ از سه‌نفر آدم که در مورد انتخابات جمع شده باشند.»

اکانت دیگری به نام “امید روشن” نیز ویدیویی در اکس منتشر کرده که در آن از جوانان زیر ۳۰ سال پرسیده می‌شود که آیا در انتخابات شرکت می‌کنند یا نه که همه آنها پاسخشان منفی است.

بسیاری از شخصیت‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب نیز در روزهای اخیر با صدای بلند انتخابات را تحریم کرده‌اند از جمله ابوالفضل قدیانی، مهدی محمودیان و صدیقه وسمقی.

“عدم همراهی” میرحسین موسوی و تاجزاده

از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد تا کنون اظهارنظری درباره انتخابات منتشر نشده است. سایت آفتاب نیوز از قول یک منبع آگاه نوشت: «تماس‌هایی با همسر مصطفی تاجزاده و خانواده‌های میرحسین موسوی برقرار شده تا این دو چهره را مجاب کنند که از رأی دادن و مسعود پزشکیان حمایت کنند. این مذاکرات ادامه دارد و آنها دلایلی برای عدم همراهی خود اعلام کرده‌اند.»

این در حالی است که در کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان شعار “یا حسین میرحسین” سر داده شده است.

مهدی کروبی دیگر رهبر جنبش سبز نیز در همان روزهای آغازین از پزشکیان حمایت کرد و گفت تنها او می‌تواند “احیاگر جمهوریت نظام” باشد.

دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.