تمدید ۴ ساعته زمان رأی‌گیری، قهر زندانیان سیاسی با صندوق‌ها

جمعه, 8ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

تمدید ۴ ساعته زمان رأی‌گیری، قهر زندانیان سیاسی با صندوق‌ها – DW – ۱۴۰۳/۴/۸

صندوق اخذ رأی برای انتخابات ریاست جمهوری ایران در دمشق

با وجود تمدید چهار ساعته زمان رأی‌گیری، اخبار و تصاویر رسیده از ایران نشان می‌دهند که استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری بسیار کمتر از انتظار بوده است. زندانیان بند چهار اوین حاضر به رأی دادن نشده‌اند.

ستاد انتخابات کشور، مستقر در وزارت کشور جمهوری اسلامی روز جمعه، ۸ تیر، دو بار مهلت اخذ رأی برای تعیین رئیس جمهور جدید را هر بار به مدت دو ساعت تمدید کرد. به این ترتیب صندوق‌های رأی تا ساعت ۲۲ در سراسر کشور بازمی‌مانند. این اقدام تلاشی از سوی حکومت برای تشویق هر چه بیشتر مردم به دادن رأی تلقی می‌شود. در ساعات اولیه روز جمعه اکثر گزارش‌ها و خبرها از حضور کم‌رونق مردم در شعبه‌های اخذ رأی حکایت داشتند.

این در حالی است که در روز جمعه نیز اعلام امتناع  از رأی‌دادن در میان چهره‌های سیاسی و اجتماعی در ایران همچنان ادامه داشت.

حسین رزاق، فعال سیاسی و زندانی سابق در شبکه اکس نوشته با وجود آنکه صندوق‌های سیار اخذ رأی را به بند چهار زندان اوین بردند اما هیچیک از زندانیان سیاسی حاضر به رأی دادن نشده‌اند. این در حالی است که زندانیان می‌توانستند بدون شناسنامه و کارت ملی نیز رأی دهند.

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس نیز از مشاهداتش نوشته و با آنکه خودش رأی داده است، تصریح کرده که میزان مشارکت از دید او بسیار پایین بوده است. او نوشته است: «من امروز صبح حدود ساعت ۱۱ در مسجد حضرت امیر امیرآباد رأی دادم. مشارکت بسیار پایین تر از حد انتظار بود.»

او اما در ادامه هشدار داده که “هر رأیی که به صندوق انداخته نمی‌شود یک رأی به صندوق تمامیت خواهان است”.

در حالی که مطابق معمول همه انتخابات‌ها، صدا و سیمای جمهوری اسلامی سراغ زنانی با پوشش کاملا متفاوت با معیارهای جمهوری اسلامی و با آنان در حال رأی دادن مصاحبه کرده، خبرگزاری کار ایران، ایلنا نوشته مردی که شلوارک پوشیده بوده به دلیل نوع پوششش از ورود به محل اخذ رأی در حسینیه ارشاد منع شده است.

رأی با شناسنامه قدیمی

ستاد انتخابات ایران اعلام کرده در هماهنگی با ادارات ثبت احوال مردم می‌توانند حتی با شناسنامه‌های قدیمی رأی بدهند. در این بیانیه آمده است: «در صورت ارائه شناسنامه قدیمی توسط رأی دهندگان، مسئولین شعب اخذ رأی می‌توانند طی تماس تلفنی با ثبت احوال شهرستان مربوطه شماره ملی فرد مذکور را دریافت نموده و اقدام به اخذ رأی از وی نمایند.»

ناظران این را تلاشی برای افزودن بر آمار رأی دهندگان دانسته‌اند.

“سلام به فراموش‌کاران”

کاملیا سجادیان مادر محمدحسن ترکمان از جان باختگان جنبش زن، زندگی، آزادی ویدیویی از خود بر سر مزار فرزندش منتشر کرده و گفته: «امروز آمدم سلام کنم به فراموش‌کاران».

کانون حقوق بشر ایران نیز فیلمی منتشر کرده که گفته شده در اصفهان است و در آن از رأی‌دهندگان درباره کشته شدن معترضان سوال می‌شود.

فیلم‌های دیگری نیز از شعب رأی‌گیری در تهران منطقه پونک و نازی آباد، چابهار، اصفهان و چند شهر دیگر منتشر شده که خالی بودن این اماکن را نشان می‌دهند.

درگیری‌ میان موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی در مقابل سفارتخانه‌ها

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از درگیری میان موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی مقابل سفارتخانه‌های ایران در اروپا حکایت دارند.

در برخی از این فیلم‌ها توهین‌ها و فحش‌های جنسی از سوی موافقان جمهوری اسلامی به شعاردهندگان علیه انتخابات داده می‌شود.

علت مشارکت پایین زنان

نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان از مشارکت پایین زنان در این انتخابات دارد. سایت خبری “رویداد ۲۴” در گزارشی با عنوان “چرا زنان با صندوق رأی قهر کرده‌ااند؟” نظر نفیسه آزاد، جامعه شناس و فعال حقوق زنان در باره علت عدم استقبال زنان از انتخابات ریاست جمهوری جویا شده است. او این مسئله را با “نگاه کردن زنان به تجربه‌های گذشته” مرتبط دانسته و می‌گوید: «در سال‌های گذشته، دولت‌های مختلف چه تغییری در وضعیت زنان ایجاد کرده‌اند؟ وقتی یک گروه جمعیتی، نیمی از کشور را به خود اختصاص می‌دهد و با هر دولت شرایط آن فرق نکرده، آیا عقلانی است که صندوق انتخابات را برای تغییر انتخاب کند؟ در خصوص مطالبات زنان، باید حق داد که فرقی برای زنان نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.