آمریکا: انتخابات جمهوری اسلامی «تغییر اساسی» در جهت‌گیری «رژیم» ایجاد نمی‌کند

دوشنبه, 11ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

گیتا آرین

وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به درپیش بودن دور دوم انتخابات حکومتی برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی اعلام کرد نتیجه نهائی هر چه باشد «متأسفانه» دولت بایدن انتظار ندارد تغییر اساسی در جهتی که ایران می رود رخ دهد یا «رژیم ایران به حقوق شهروندان آن کشور بیشتر احترام بگذارد.»

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ١١ تیر به خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا گفت دولت بایدن اطلاع دارد که انتخابات ریاست جمهوری ایران به دور دوم کشیده شده است.

به گفته این سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا، «انتخابات در ایران آزاد و عادلانه نیست.»

آمریکا هفته گذشته نیز ضمن اعلام موضع در خصوص انتخابات حکومتی جمهوری اسلامی تصریح کرده بود که به حمایت از مردم ایران ادامه می‌دهد.

آبرام پیلی، قائم مقام نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه ۶ تیر در «ایکس» نوشته بود: «در حالی که رژیم ایران برای انتخابات ریاست جمهوری خود آماده می شود، متأسفانه ایالات متحده به هیچ‌وجه انتظار ندارد انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود یا در مسیر ایران تغییری به وجود آید.»

به گفته این دیپلمات آمریکایی، «البته که کاندیداها را شورای نگهبان دستچین کرده است، اما این را هم می‌دانیم که مردم ایران حتی به ابتدایی‌ترین آزادی‌ها که از ویژگی‌‌های ضروری هر دموکراسی‌ است، دسترسی ندارند.»

او در ادامه پست خود در رسانه ایکس افزوده بود: «ما در مواجهه با سابقه طولانی این رژیم اقتدارگرا در آزار و اذیت و ارعاب روزنامه‌نگاران، سرکوب پوشش انتخاباتی و نفی آزادی تجمعات مسالمت آمیز، از مردم ایران حمایت می کنیم.»

قائم مقام نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده بود که ایالات متحده به دفاع از حقوق بشر در ایران ادامه می‌ٔدهد، اقدامات جمهوری اسلامی در سرکوب مردم را زیر نورافکن می‌گذارد، و به حمایتش از «آینده‌ای آزاد و دموکراتیک» ادامه می‌دهد.

دور نخست انتخابات جمهوری اسلامی برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی در حالی روز جمعه برگزار شد که طبق آمار ادعایی رسمی، حدود ٧٧ درصد از واجدین شرایط رای‌دادن در تهران و ۶۰ درصد از واجدین شرایط در سراسر کشور، در انتخابات شرکت نکردند و بدین‌ترتیب پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات‌های ریاست جمهوری تاریخ جمهوری اسلامی رقم خورد.

به گزارش خبرگزاری‌های حکومتی، وزارت کشور دولت جمهوری اسلامی ادعا کرد که با «شمارش» بیش از ۲۴ میلیون از «آرای» ادعایی در انتخابات حکومتی روز جمعه برای تعیین جایگزین ابراهیم رئیسی از میان کاندیداهای حکومت برای تصدی عنوان «ریاست جمهوری»، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم رفتند.

آمار و ارقام منابع حکومتی جمهوری اسلامی همواره از سوی ناظران و منابع مستقل مورد تردید و مناقشه جدی بوده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی از شکست کارزار «انتخابات» حکومت نوشتند

آخرین «آمار ادعایی» وزارت کشور جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که پس از «شمارش ۲۴۷۳۵۱۸۵ رای»، مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۱۹۱ رای، و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای، در روندی که حتی براساس آمارهای حکومتی بیش از ۶۰ درصد از واجدین شرایط از مشارکت در آن خودداری کردند، به دور دوم رفتند.

بسیاری از چهره‌های سیاسی سرشناس، معترضان، خانواده‌های دادخواه، کنشگران سیاسی و مدنی و احزاب و سازمان های سیاسی با گرایش‌های گوناگون پیش‌تر اعلام کرده بودند که در «انتصابات حکومتی» و «سیرک انتخاباتی» شرکت نخواهند کرد.

زندانیان سیاسی در زندان اوین هم حاضر به شرکت در این رای‌گیری نشده بودند.

با توجه به اعلام نهادهای حکومتی، جمعه ۱۵ تیرماه دور دوم انتخابات مدنظر جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد تا از میان دو نامزد مورد نظر حکومت جایگزین رئیسی برای عنوان ریاست جمهوری تعیین شود.

ابراهیم رئیسی سیزدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی بود که در سومین سال حضورش در این سمت در پی حادثه سقوط هلی‌کوپتر در اردیبهشت ماه سال جاری کشته شد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.