محمود مهرابی، معترض محکوم به اعدام: تغییر رئیس جمهوری اسلامی تاثیری بر سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت ندارد

سه شنبه, 12ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، در پیامی از زندان خواهان «تحریم انتخابات» حکومتی برای جانشینی ابراهیم رئیسی شد و گفت تغییر رئیس‌جمهوری اسلامی تأثیری بر سیاست‌های سرکوبگرانه جمهوری اسلامی ندارد.

بر اساس متن پیام محمود مهرابی که خواهر او هاجر سه‌شنبه ۱۲ تیر آن را در مقابل مقر سازمان ملل در وین خواند، این زندانی سیاسی تأکید کرده که «پرونده‌سازی» علیه او در دوره «حسن روحانی» آغاز شده و «تغییر رئیس‌جمهوری هیچ تأثیری بر بگیر و ببندها و سرکوب‌ها» و حتی «افت ارزش ریال» ندارد.

محمود مهرابی با بیان این که ۱۸ ماه است در «حبس غیرانسانی به سر می‌برد، از «اکثریت آگاه جامعه» خواست تا «با مشارکت نکردن در انتخابات، اجازه دهند تا ظاهر واقعی حکومت، یعنی گزینه بدتر به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود.»

 

محمود مهرابی، زندانی سیاسی توسط شعبه پنجم دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به واسطه فعالیت در فضای مجازی به «اعدام» محکوم شده است.

هرچند پیشتر خبرگزاری میزان، ارگان رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در گزارشی صدور حکم اعدام برای محمود مهرابی «به دلیل فعالیت در فضای مجازی» را رد کرده، اما در همان گزارش توضیح داده که محتوای پرونده مهرابی بر مبنای «انتشار مطالبی» در رسانه‌های اجتماعی بوده و مدعی شده که این مطالب شامل «آموزش استفاده از سلاح‌های دست‌ساز، دعوت به تخریب اموال عمومی، تحریک مردم به جنگ و کشتار و توهین به مقدسات» بوده است.

پیش از این گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد، از جمله جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، جیل ادواردز گزارشگر ویژه در مورد شکنجه و سایر مجازات‌های ظالمانه، و موریس تیدبال بینز گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقضایی یا مستبدانه، در بیانیه‌ای خواستار لغو فوری حکم اعدام محمود مهرابی شده و از حکومت جمهوری اسلامی خواسته‌اند صدور احکام اعدام علیه افراد به دلیل ابراز عقیده توسط آنها را متوقف کند.

محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام

یانیه کارشناسان سازمان ملل در رابطه با حکم اعدام محمود مهرابی: این مجازات‌ها مغایر قوانین بین‌المللی است

رأی‌گیری میان دو کاندیدای مدنظر جمهوری اسلامی برای جانشینی ابراهیم رئیسی جمعه ۱۵ تیر اجرا می‌شود. بسیاری از مخالفان این رویداد سیاسی را با عنوان‌هایی از جمله «سیرک انتخابات» و «نمایش انتصابات» توصیف می‌کنند و آن را تحریم کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی میدانی از ایران تأکید کرده که شهروندان بی‌اعتماد و خشمگین از حکومت تمایلی به «رأی دادن» ندارند.

وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرده که انتخابات حکومتی جمهوری اسلامی در ایران «آزاد و عادلانه» نیست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.