راستی‌آزمایی‌ دومین «مناظره» جلیلی و پزشکیان؛ فزونی ادعاهای «نادرست» و «گمراه‌کننده» از هر دو طرف

چهارشنبه, 13ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، دو نامزد حکومت برای جانشینی ابراهیم رئیسی، پس از مناظره دوم - ۱۲ تیر ۱۴۰۳

سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، دو نامزد حکومت برای جانشینی ابراهیم رئیسی، پس از مناظره دوم – ۱۲ تیر ۱۴۰۳

وب‌سایت «فکت‌نامه» با بررسی ادعاهای مطرح شده از سوی دو رقیب حکومتی باقیمانده برای جانشینی ابراهیم رئیسی در مناظره شامگاه سه‌شنبه دوازدهم تیر اعلام کرد که ادعاهای بررسی شده، عمدتا «نادرست» یا «گمراه‌کننده» بوده است.

این وب‌سایت، ادعای سعید جلیلی درباره رشد اقتصادی «منفی، صفر و متوسط هفت‌دهم درصد کشور»، در هشت سال دولت حسن روحانی را «نادرست» ارزیابی و اعلام کرد: «در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اقتصاد ایران رشد منفی داشته، رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۴ نیز صفر بوده است، اما میانگین رشد‌ اقتصادی این دوره هشت ساله آنگونه که سعید جلیلی مدعی شده، هفت دهم درصد نیست.»

این وب‌سایت همچنین ادعای سعید جلیلی در مناظره را که گفت «دولت رئیسی سرمایه‌گذاری خارجی را متحول کرد»، «نادرست» نشانه‌گذاری و تصریح کرد که او با استناد به «داده‌های مبهم و سرمایه‌گذاری‌های مصوب،» مدعی رکوردشکنی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در دولت سیزدهم شده‌ است.

فکت‌نامه می‌گوید بر ‌اساس آمار معتبر بین‌المللی (کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد) بالاترین رکورد سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در سال‌های اخیر در ایران در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی و در زمان برجام ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، سعید جلیلی با نشان دادن نمودارهایی مدعی شد نرخ رشد نقدینگی در دولت ابراهیم رئیسی به نسبت آمار دولت روحانی به شکل قابل ملاحظه‌ای پایین آمده که این ادعا «گمراه‌کننده» است؛ چرا که نمودارهایی که جلیلی نشان داد، محدود به سه سال‌ پایانی فعالیت دولت روحانی است که خروج آمریکا از برجام و همه‌گیری کرونا باعث تشدید بحران اقتصادی شده، اما اگر رشد نقدینگی را در بازه‌های طولانی‌تری بررسی کنیم خواهیم دید که نرخ رشد نقدینگی در اغلب سال‌های پیش از سال ۹۹ کمتر از دوران رئیسی بوده است.

به گزارش وب‌سایت فکت‌نامه، مسعود پزشکیان هم در دومین مناظره دور دوم رقابت نامزدهای حکومت برای ریاست دولت در یک ادعای «نادرست» گفت: «من قبلا نگفته‌ام یارانه‌های نقدی کمر اقتصاد را خرد کرده است.» در صورتی که او در جمع دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی قم، در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ گفته بود: «مبلغ ۴۵ هزار تومانی که به عنوان یارانه به مردم داده می‌شود، کمر اقتصاد کشور را خرد کرده است. نتیجه آن این است که شخصی تصمیم گرفت خلاف بَیِن قانون عمل کرد و هیچ شکی در آن نیست.»

مسعود پزشکیان همچنین در مناظره شامگاه ۱۲ تیر گفت: «کسانی که به سفارت‌ها حمله می‌کردند، در ستاد جلیلی هستند.» که این گفته او «نیمه‌درست» نشانه‌گذاری شده است.

بر اساس بررسی فکت‌نامه، فهرست و مشخصات افراد حمله‌کننده به سفارت بریتانیا و عربستان سعودی دقیقا مشخص نیست، اما برخی از افراد، مانند حسین کردمیهن و غلامرضا قاسمیان که اسم و مشخصات آنها در جریان حمله به سفارت عربستان به صورت عمومی مطرح و تایید شده، از سعید جلیلی در انتخابات حمایت کرده‌اند، ولی دقیقا مشخص نیست این افراد در ستاد جلیلی سمتی داشته باشند.

مسعود پزشکیان، در بخشی دیگر از مناظره، با تاکید بر نادرست بودن آمار تورم ۶۰ درصدی اعلام‌شده توسط سعید جلیلی مربوط به دولت حسن روحانی، نمودار دیگری را به دست گرفت که نشان می‌داد نرخ تورم در زمان تحریم بالا و در زمان توافق پایین بوده است.

وب‌سایت فکت‌نامه این ادعا را هم «گمراه‌کننده» راستی‌آزمایی و بیان کرده: «اولا، ادعای جلیلی ناظر بر تورم ماهانه است، اما نمودار پزشکیان نمودار صرفا تورم سالانه را نشان می‌دهد. دوم، نمودار نشان داده شده در واقع برای توضیح و مقایسه تورم در زمان برجام و تحریم تهیه شده، اما در این نمودار سال‌های ۹۳ و ۹۴ هم جزو سال‌های تحریم محاسبه شده است، و سوم این که انتشار نمودارهایی که در آن سال‌های توافق و تحریم جابجا شده، پیش‌تر هم در کارزار انتخاباتی مسعود پزشکیان سابقه داشته است.»

رقابت برای تصاحب کرسی خالی شده ابراهیم رئیسی در حالی بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی از دو طیف حکومتی به ظاهر متفاوت جریان دارد که حاکمیت تلاش می‌کند مردم را به حضور بیشتر پای صندوق‌های رأی در ۱۵ تیرماه تشویق کند.

با این ‌حال، مخالفت‌ها با مشارکت در «رای‌گیری حکومتی» برای جانشینی رئیسی گسترش یافته و مخالفان، جلیلی و پزشکیان را «خود جمهوری اسلامی» می‌دانند.

صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.