بازداشت سه ایرانی در یونان به اتهام آتش زدن یک هتل و یک کنیسه

جمعه, 15ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

از زمان حمله اسرائیل به غزه در پاسخ به حمله مرگبار حماس، کنیسه‌ها در گوشه و کنار دنیا از جمله در آلمان و داغستان به یکی از اهداف مخالفان دولت اسرائیل و یهودستیزان تبدیل شده‌اند

از زمان حمله اسرائیل به غزه در پاسخ به حمله مرگبار حماس، کنیسه‌ها در گوشه و کنار دنیا از جمله در آلمان و داغستان به یکی از اهداف مخالفان دولت اسرائیل و یهودستیزان تبدیل شده‌اند

سه شهروند ایران در یونان به اتهام آتش‌ زدن یک کنیسه یهودیان و یک هتل با مالکیت اسرائیلی بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس مبارزه با تروریسم یونان در روز پنج‌شنبه، ۱۴ تیر، گفت دو مرد ۳۶ و ۴۳ ساله ایرانی به ظن عاملیت حمله به هتل متعلق به اسرائیلی‌های یونان و یک مرد ۳۰ ساله ایرانی دیگر در ارتباط با حمله به ساختمان کنیسه یهودیان آتن شناسایی و بازداشت شده‌اند.

به گزارش پلیس مبارزه با تروریسم، چهار تن دیگر شامل دو مرد ۲۶ و ۴۴ ساله افغانستانی و دو شهروند یونان از جمله یک زن ۲۵ ساله و یک مرد ۴۴ ساله محلی به اتهام همدستی در این دو مورد حمله بازداشت شدند.

اتهام این افراد پرتاب بمب آتش‌زا به سوی یک هتل متعلق به اسرائیلی‌ها در آتن، پایتخت، و سپس یک کنیسه در مرکز این شهر است.

پلیس مبارزه با تروریسم اعلام کرد این حملات «انگیزه نژادی» داشته و می‌توانست جان انسان‌ها را به خطر بیندازد و به اموال شهروندان خارجی مقیم یونان آسیب وارد کند.

حمله به هتلی که در مالکیت اسرائیلی است، روز ۲۶ اردیبهشت امسال رخ داد. هتل دارای رستورانی نیز هست که آن هم در اصابت بمب آتش‌زا آسیب دید.

کنیسه مرکز آتن روز ۲۹ خرداد با بمب آتش‌زا هدف قرار گرفت که به ساختمان این مکان مذهبی خسارت وارد کرد. مظنونان که سوار بر موتورسیکلت بودند، هنگام حرکت، بمب آتش‌زا را به سوی کنیسه پرتاب کرده و گریختند.

یونان که تا چند دهه پیش دارای جمعیت پرشمار یهودی بود، کنیسه‌های متعددی دارد.

پلیس اعلام کرد از مهاجمان سلاح نیز به دست آمده است. سرقت نیز در میان سایر اتهامات این گروه است.

پلیس اسامی بازداشت‌شدگان را رسانه‌ای نکرد. از هفت فرد بازداشتی، دو تن با محدودیت‌هایی تا زمان محاکمه موقتا آزاد شدند.

پلیس یونان اوایل بهار امسال نیز دو تن را به ظن عضویت در یک گروه برای انفجار یک رستوران متعلق به اسرائیلی‌ها در یونان یا آتش زدن همان کنیسه‌ای که روز ۲۹ خرداد هدف قرار گرفت، بازداشت کرده بود.

موساد، سازمان اطلاعات و عملیات خارجی اسرائیل، از یونان به خاطر خنثی کردن حملات به اموال اسرائیلی‌ها و یهودیان تقدیر کرد. این سازمان جمهوری اسلامی ایران را به سازماندهی این عملیات متهم کرد.

اسرائیل از آغاز جنگ غزه به شهروندان خود توصیه اکید کرده از سفر به ترکیه و کشورهای متعدد دیگر به دلیل گسترش اقدامات یهودستیزانه و احتمال هدف قرار گرفتن خودداری کنند اما در این دوره، سفر اسرائیلی‌ها به یونان افزایش یافته است.

تحرکات یهودستیزانه در سراسر اروپا از آغاز جنگ غزه به میزان چشمگیری افزایش یافته است. تجمع‌های گسترده حمایت از فلسطینیان در یونان در ماه‌های جنگ غزه برگزار شده بود.

اسرائیل اما نیروی قدس سپاه پاسداران را مظنون می‌داند که برای ضربه زدن به یهودیان و منافع اسرائیلی‌ها در هر جایی تلاش می‌کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.