واکنش افکار عمومی به «آزادی‌خواه» معرفی شدن شیخ فضل‌الله نوری

سه شنبه, 16ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن
ایران وایر 
 
به مناسبت روز صدور فرمان مشروطیت، ۱۴ مرداد، سازمان اوج تصویری از فضل‌الله نوری، شیخ مخالف مشروطیت را با عنوان «آزادی‌خواه مخالف انحراف» بر دیوارنگاره میدان انقلاب نقش زد
به مناسبت روز صدور فرمان مشروطیت، ۱۴ مرداد، سازمان اوج تصویری از فضل‌الله نوری، شیخ مخالف مشروطیت را با عنوان «آزادی‌خواه مخالف انحراف» بر دیوارنگاره میدان انقلاب نقش زد

به مناسبت روز صدور فرمان مشروطیت، ۱۴مرداد، سازمان «اوج»، تصویری از «فضل‌الله نوری»، شیخ مخالف مشروطیت را با عنوان «آزادی‌خواه مخالف انحراف» بر دیوارنگاره میدان انقلاب نقش زد. انتشار این دیوارنگاره، خشم و اعتراض افکار عمومی را برانگیخت.

«حسن اسدی‌زیدآبادی»، وکیل دادگستری، در این رابطه نوشت: «در ابتدای خیابان #آزادی، تصویر کسی که می‌گفت آزادی کلمه قبیحه است را زدند و او را این‌گونه معرفی کرده‌اند.»

کاربر دیگری نیز در شبکه اجتماعی «ایکس» چنین واکنش نشان داد: «کاسه از آش داغ‌تر طرفدارای فعلی شیخ فضل‌الله نوری. آزادی و آزادی‌خواهی تنها مفاهیمی بودند که در قاموس مرحوم محلی از اعراب نداشت.»

سازمان هنری رسانه‌ای اوج موسسه‌ای شبه‌دولتی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. هزینه و اعتبارات تولیدات این موسسه با حمایت سپاه پاسداران تامین می‌شود. این سازمان در زمینه تولید محصولات فرهنگی مطابق جهت‌گیری‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف مانند سینما، تئاتر، موسیقی، گرافیک و تبلیغات شهری فعال است. دیوارنگاره‌های تولیدی این سازمان، پیش‌از این نیز بارها با خشم و واکنش افکار عمومی مواجه شده بود.

از‌جمله دیوارنگاره‌ای به مناسبت روز دختر در تقویم جمهوری اسلامی در میدان ولیعصر. دیوارنگاره‌ای که تصویر دختری را در خانه کنار خانواده نشان می‌دهد؛ دختری که جارو می‌کند، برادرش را سرگرم می‌کند، به عروسکش شیر می‌دهد، به پدرش محبت می‌کند و تمام نقش‌هایی را که جمهوری اسلامی برای زنان در نظر دارد، از مادری تا همسرداری و خانه‌داری، ایفا می‌کند. زیر این دیوارنگاره نیز از دختر ایران به‌عنوان چشم و چراغ خانه یاد شده است.

در خلال اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، یک دیوارنگاره دیگر سازمان اوج جنجال به پا کرد. بامداد ۲۱مهر۱۴۰۱، دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر رونمایی شد که با چیدمان عکس‌های زنان شناخته‌شده و اغلب شاخص و افتخارآفرین ایران معاصر طراحی شده بود. در این دیوارنگاره جدید که در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر تهران نصب شد، از چهره‌های هنرمندان زن همچون «هما روستا»، «سیمین دانشور»، «پروین اعتصامی»، «ایران درودی»، «نرگس آبیار»، «مریلا زارعی»، «پروانه معصومی» و «فاطمه معتمدآریا» استفاده شده بود. در آن زمان فاطمه معتمدآریا، بازیگر برجسته سینمای ایران، با انتشار یک ویدیو بدون حجاب اجباری، به حضور تصویرش در دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر واکنش نشان داد و گفت: «من مادر سارینا و مهسا هستم، نه زن در سرزمین قاتلان.»

آزادی و مشروطه‌خواه بودن فضل‌الله نوری قدم جدیدی بود برای این سازمان به‌منظور ارائه روایتی وارونه از تاریخ.

«حسین نقاشی»، فعال سیاسی، در واکنش به دیوارنگاره جدید سازمان اوج در حساب کاربری‌ خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «موضع شیخ فضل‌الله نوری درباره جایگاه مجلس و وظایف آن نیز جالب توجه است: مجلس، دارالشورای کبری اسلامی است و به مساعی مشکوره حجج اسلام و نواب عامه امام (ع) قائم شده و برای خدمت و معاونت به دربار دولت شیعه اثنی‌عشری و حفظ حقوق و پیروان مذهب جعفری تاسیس گردیده است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.