آرامستان ۱۱۰ ساله بهاییان در اهواز به آتش کشیده شد

شنبه, 17ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

ایران وایر

آرامستان بهاییان اهواز در استان خوزستان ایران با ده ها درخت قدیمی و تنومند به آتش کشیده است.

«جامعه بین‌المللی بهاییان» در حساب رسمی خود در شبکه ایکس گفته است که آتش زدن این آرامستان به شکل «بی رحمانه و ضد انسانی صرفا با انگیزه آزار و اذیت مذهبی صورت گرفته است». جامعه بهاییان خواستار توقف «چنین حملات وحشیانه‌ای» است.

آرامستان اهواز ۱۱٠ سال است که متعلق به جامعه بهایی ایران است. شدت عمل حکومت و تحریک طرفدارانش علیه بهاییان ایران در سال های اخیر ابعاد گوناگونی پیدا کرده و در ماه های اخیر حمله به گورستان های بهایی هم افزایش یافته است.

گزارش‌های پیشین به «ایران وایر» نشان می‌دهد که بیش از یک سال است که سازمان بهشت زهرا تهران با مانع تراشی برای بهاییان، از دفن اموات آن‌ها در آرامستان بهاییان تهران ممانعت می کند.

بر اساس گزارش‌ها ماموران بهشت زهرا بدون اطلاع خانواده‌ها و انجام مراسم مذهبی، پیکرهای بهاییان را در محل قبرهای دسته‌جمعی گورستان «خاوران» دفن کرده‌اند. 

در اواخر اسفند ۱۴۰۲، بیش از ۳۰ قبر که محل دفن ۵۵ تن از متوفیان بهایی بود، توسط ماموران دولتی صاف شد و اکثر سنگ ‌قبرها و نشانه‌های روی قبور دور ریخته شدند. در بسیاری از این قبورِ صاف شده، بیش از دو نفر دفن شده بودند.

بنا به گزارش‌های رسیده، در ماه اردیبهشت امسال ماموران از ورود تعدادی از بهاییان بر سر مزار درگذشتگان خود جلوگیری کرده‌اند. یکی از موارد، ممانعت از ورود رفعت «گلشن»، همسر متوفی «صمد ایزدی» بود که ماموران با بستن در آرامگاه، از ورود این زن سالخورده بهایی نشسته بر ویلچر برای رفتن بر سر خاک همسرش و گذاشتن گل بر روی قبر او جلوگیری کردند. 

در گزارشی دیگر، در اردیبهشت ماه امسال چند تن از بهاییان سمنان مشاهده کرده بودند که بر روی تمامی قبور، الفاظ بسیار رکیک و زننده‌ای درباره فرد متوفی نوشته شده است. هم‌چنین دیوار غسال‌خانه را با کلمات اهانت‌آمیز به اعتقادات بهاییان پر کرده بودند.

در سال‌های ابتدایی تاسیس جمهوری اسلامی، کلیه گورستان‌های بهاییان در سراسر ایران مصادره و قبرها تخریب و صاف شدند. در آن زمان، بهاییان محلی برای دفن اموات خود نداشتند و اجساد مدت‌ها در سردخانه‌ها می‌ماندند. سرانجام دولت زمین‌های دور افتاده و صعب‌العبوری را برای دفن اموات در هر شهر به بهاییان داد. 

هرچند در چهار دهه گذشته بهاییان اموات خود را در این مکان‌ها دفن کرده‌ ولی همواره با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. در دو سال گذشته، این مشکلات افزایش پیدا کرده و در بعضی استان‌ها مانند تهران و مازندران، با ممانعت از دفن اموات‌شان روبه‌رو شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.