اعتصاب اصناف در شهرهای کردنشین| وزارت اطلاعات خانواده مهسا را تهدید کرد؛ زندانیان سیاسی اعتصاب غذا کردند

یکشنبه, 25ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

گروهی از زنان زندانی سیاسی در اوین، در دومین سالگرد «جنبش زن، زندگی آزادی» و کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، اعتصاب غذا کردند. هم‌زمان، مقامات وزارت اطلاعات خانواده مهسا را تهدید کرده‌اند که حق خروج از خانه و حضور بر مزار او را ندارند.

بنا بر اعلام حساب اینستاگرام منتسب به نرگس محمدی در روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور، هم‌زمان با سالروز کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، ۳۴ زن زندانی سیاسی برای گرامی‌داشت سالگرد اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که با عنوان «جنبش زن، زندگی، آزادی» نیز شناخته می‌شود، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

بر اساس این گزارش، اقدام اعتراضی این زندانیان سیاسی و عقیدتی در بند زنان زندان اوین «برای هم‌صدایی با مردم معترض ایران» و «علیه سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت» اعلام شده است.

همچنین شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده که مقامات وزارت اطلاعات در سقز اطراف خانه والدین مهسا امینی مستقر شده‌اند و در تماس با خانواده امینی آنها را تهدید کرده‌اند که حق خروج از خانه و حضور بر مزار فرزندشان را ندارند.

برخی منابع نیز از اختلال شدید اینترنت در شهرهای غربی ایران از جمله سقز و سنندج خبر داده‌اند.

 

 

هم‌زمان با این اقدام، گزارش‌ها حاکی از اعتصاب اصناف و کسبه در شهرهای غرب و شمال غرب ایران، از جمله در سنندج، سقز، دیواندره، مهاباد، و بوکان، در سالروز کشته شدن مهسا امینی است.

 

 

منابع محلی گفته‌اند که نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی راه‌های ارتباطی آرامستان آیچی، محل مزار مهسا امینی در سقز را مسدود کرده‌اند و هلی‌کوپترهای نظامی بر فراز این شهر در حال گشت‌زنی هستند.

 

مادر مهسا امینی خطاب به عاملان کشته شدن دخترش: رسوای ابدی تاریخ می‌شوند

مادر مهسا امینی در دومین سالروز کشته شدن دخترش در متنی که در استوری اینستاگرام منتشر کرده خطاب به مامورانی که باعث کشته شدن مهسا شدند نوشته: «رسوای ابدی تاریخ خواهند شد»

مژگان افتخاری با مرور اتفاقات دو سال پیش تاکید کرده که مهسا در سفر به پایتخت گرفتار «سیه‌رویانی شد که چشم دیدن زیبایی دختر میهن‌شان را نداشتند.»

مادر مهسا امینی همچنین به جوانان و نوجوانان کشته شده در اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ اشاره کرده و نوشته «نامشان و یادشان را با مهسای عالم تابم به ابدیت سپردم.»

مهسا (ژینا) امینی چند روز پس از بازداشت توسط گشت ارشاد، در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ در بیمارستان کسری در تهران جان باخت و کشته شدن او موج گسترده‌ای از اعتراضات در سراسر ایران را در پی داشت که تا ماه‌ها در خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها ادامه یافت.

در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به دست نیروهای حکومتی، صدها شهروند کشته شدند و هزاران تن مجروح و بازداشت شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.