در ۴ ماه نخست امسال بیش از ۶ هزار نفر در ایران بر اثر تصادف کشته شدند

سه شنبه, 27ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی حاکی از مرگ شش هزار و ۳۳۰ نفر در ایران بر اثر حوادث رانندگی طی چهار ماهه نخست امسال است. روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت در این بازه زمانی، آمار فوتی‌ها و مصدومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/۹ درصد بیشتر شده است.

بیشترین تعداد «فوتی‌ها» در این چهار ماه، مربوط به استان‌های فارس با ۵۹۳ نفر، سیستان و بلوچستان با ۵۵۵ و تهران با ۵۱۷ تن بوده است.

در این بازه زمانی همچنین، ۱۲۷ هزار و ۳۵۰ نفر نیز مصدوم شدند.

سازمان پزشکی قانونی اخیرا از شکستن رکورد ۱۲ ساله مرگ‌ومیر ناشی از تصادف‌های رانندگی خبر داده و گفته بود سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار نفر در جاده‌ها جان باختند.

آمار حوادث رانندگی در ایران نشان می‌دهند شهریور ماه با توجه به حجم سفرها، هر سال بیشترین تعداد تلفات تصادف را بر جای می‌گذارد.

مجید حق‌شناس، رییس اداره رسیدگی به تخلفات و تصادفات معاونت عملیات پلیس راهور نیز اخیرا شهریور را بدترین ماه به لحاظ حوادث رانندگی خوانده بود.

بر اساس گزارش اعتماد، شهریور ۱۴۰۲ با ثبت دو هزار و ۵۱ کشته در مقایسه با دیگر ماه‌های سال بیشترین آمار تلفات تصادف را داشت که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش یافته است.

ثبت این رکورد در شرایطی است که طی ۱۰ سال گذشته، در هیچ ماهی تعداد تلفات ناشی از تصادفات به دو هزار نفر نرسیده بود.

بامداد روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور اتوبوسی که از بوشهر به سمت مشهد می‌رفت در محور یزد به طبس واژگون شد.

این حادثه تاکنون منجر به مرگ ۱۰ نفر و مصدومیت ۴۵ مسافر دیگر شده است.

علت دقیق واژگونی اتوبوس در محور یزد به طبس هنوز مشخص نشده اما برخی رسانه‌های ایران، از «بارندگی و لغزندگی جاده» به‌عنوان یکی از عوامل احتمالی آن نام بردند.

روز ۱۳ شهریور امسال سیاوش محبی، جانشین فرمانده پلیس راه کشور خبر داد که برابر آمارها، روزانه به‌طور میانگین بین ۴۵ تا ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی در ایران جان خود را از دست می‌دهند و بیش از هزار نفر مجروح می‌شوند.

او جان‌باختگان حوادث ترافیکی و رانندگی را قربانیان بی‌کیفیتی خودروها و راه‌ها دانست و گفت علاوه بر عامل انسانی، برخی خودروها کیفیت لازم را ندارند و زیرساخت‌ها نیز در جاده‌ها مناسب نیستند.

با این‌حال شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، مانند حسین تیموری، رییس پلیس راهور فراجا مواردی مانند «عدم توجه به جلو، عدم کنترل وسایل نقلیه و خستگی و خواب‌آلودگی» را عامل ۶۰ درصد از تصادفات عنوان می‌کنند.

تیموری فروردین امسال اعلام کرد ۹۰ درصد از خودروهای دخیل از نوع خودروهای داخلی و ۱۰ درصد از نوع خودروهای خارجی بودند.

کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور هم در سال ۱۴۰۱نقش وضعیت نامناسب جاده‌ها را در تصادف به صورت تلویحی تایید کرده و گفته بود پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم که از بین آن‌ها تقریبا ۸۷۷ نقطه پر حادثه هستند.

به گفته مقام‌های رسمی، حدود ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها و ۴۰ درصد خودروهای سواری در کشور در سن فرسودگی قرار دارند و بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز دچار فرسودگی است.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.