مسعود پزشکیان مانند ابراهیم رئیسی اندازه ریاست جمهوری نیست

سه شنبه, 27ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

حامد آئینه وند

📌نخستین کنفرانس خبری مسعود پزشکیان برگزار شد و بیش از پیش روشن شد مانند ابراهیم رئیسی در حد و اندازه ریاست جمهوری نیست. خوشحالم اصلاح طلبان با حمایت از پزشکیان به کورسوی امید به آینده خودشان آتش زدند وچون روز روشن است دولت او نخواهد توانست ازپس انبوه مشکلات انباشته و متقاطع که محصول سالها سیاست گذاری اشتباه و عدم درک درست و بها به نظرات نخبگان و حاشیه نشینی آنهاست برآید و اساسا اگر نخبگان به حاشیه نرفته بودند و مجال عرضه می یافتند ریاست جمهوری امثال رئیسی و پزشکیان محال بود. ادبیات رئیس جمهور و فهم کم مایه وی از عرصه بین الملل و تقلیل معادلات چند و جهی و پیچیده مسائل سیاست بین الملل و تضاد منافع به «دعوا نکنیم و گول شیطان نخوریم»، گویی انگار برای گروه سنی الف صحبت می کند شرم آور بود و مایه تاسف است مرد سرد و گرم چشیده ای که برای خود شان کارشناسی بالایی هم قائل است مانند احمد زید آبادی از نمره ۲۰ به کنفرانس خبری پزشکیان نمره ۱۵ می دهد.

📌 میانگین فهم و سواد وزرای پزشکیان و قدرت سخنوری آنان بیشتر از وی است و به همین دلیل فرد مناسبی برای ریاست بر دولت نیست. مبهم است به عنوان رئیس جمهور چگونه قادر خواهد بود مسائل کلان و پیچیپده کشور را تجزیه و تحلیل کند و تصمیم بگیرد. پیکر بندی مدیریت در ایران امروز آنقدر در تباین آشکار با موازین علمی و کارشناسی است که نیازی به اثبات ندارد و یک مشاهده اجمالی نیز تصویر واضحی از چنبره نیروهای «بیسواد بیرون از باغ را »در چرخه مدیریت کشور تائید می‌کند. آقای خامنه ای پس از سال ۸۸ تلاش بی وقفه ای در مبتذل کردن جایگاه رئیس جمهور داشته و در دو انتخابات اخیر آن را به غایت خود رسانده است، به گونه ای که رئیس جمهور فعلی و هم چنین رئیس جمهور قبلی توانایی کافی برای سخن گفتن درباره مسائل دم دستی و ساده را هم ندارند، برای استانداری هم واقعا مناسب نبودند چه برسد به ریاست جمهوری اما مزیت آنها نسبت به روسای جمهور پیشین این است که دربست در اختیار آقای خامنه ای و امر بر ایشان هستند.

📌مسعود پزشکیان در جریان کنفرانس خبری همانند ایام انتخابات به کلی گویی پرداخت و با تقلیل و ساده سازی مسائل پیچیده و تاکید طوطی وار بر وفاق هم چنان از شفافیت خود داری کرد.به گونه ای که درباره فیلترینگ گفت بحث باید به شورای عالی امنیت ملی برود و آنجا تصمیم گیری بشود واین بدین معناست که می تواند رفع فیلترینگ خروجی جلسه شورای عالی امنیت ملی نباشد هم چنان که آذری جهرمی وزیر ارتباطات در دولت حسن روحانی گفته بود وزارت ارتباطات در این فقره هیچ کاره است و مرجع تصمیم گیری شورای عالی امنیت ملی است و با توجه به ترکیب شورا اینکه خروجی جلسه در این باره رفع فیلتر از همه شبکه های اجتماعی و پیام رسانها باشد امری بعید به نظر می‌رسد و پزشکیان هم در نهایت می تواند بگوید خلف وعده نکرده اما نتوانسته آن را عملی کند. هم چنانکه درباره گشت ارشاد خطاب به مریم شبانی خبر نگار اندیشه پویا هم گفت باز پیگیری می کند در صورتی که از بنیاد اختیاری برای این کار ندارد.

📌تلخی این کنفرانس خبری اما فقط محدود به مسائلی که در گزاره های پیشین برشمردم نیست بلکه در پایان برنامه، پزشکیان در پاسخ به پرسش خبر نگاری درباره حصر گفت مساله آقای کروبی حل شده و بدون نام بردن از مهندس موسوی و دکتر رهنورد گفت «برای آن یکی هم پیگیریم اما نباید با نظام در افتاد». واقعیت این است که بعد از ۱۵ سال حصر ظالمانه به رغم درخواست محصورین برای دادگاهی علنی و استنکاف نظام از این خواسته و« گذار مهندس موسوی از اجرای بدون تنازل قانون اساسی به رفراندوم برای نجات ایران» نه خود محصورین و نه هواداران آنها انتظاری برای رفع حصر ندارند و به خوبی می دانند رئیس جمهور در این فقره به مانند فقرات متعدد دیگر بی اختیار است اما آنچه از ادبیات پزشکیان پیداست بی ادبی دولت مرد بی پرنسیب دست نشانده ای که رای اعتماد همه وزرایش را قبل مجلس از آقا گرفته است به رهبر خردمند ضد کودتای انتخاباتی و محبوب مردم در زندان خانگی است که به خاطر ایستادگی بر حق مردم با نظام درافتاد. وصف حال این رئیس دولت مانند آن رئیس دولت وقت همان جمله پر طنین میر حسین موسوی از حافظه تاریخ است : ادب مرد به ز دولت اوست و نکته آخر اینکه نهج البلاغه از بر بودن با به نهج البلاغه عمل کردن دو امر جداست که از همین ابتدا ی کار به چشم می آید که پزشکیان مرد اولی است نه دومی…


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.