کارخانه سلاح شیمیایی عراق در تصرف داعش

پنجشنبه, 19ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

بارزانی برای یکپارچگی عراق شرط گذاشت

مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق که در هفته‌های اخیر مرتبا بر طبل استقلال می‌کوبید، اکنون اندکی از مواضع خود کوتاه آمده اما برای یکپارچگی عراق شرط و شروط گذاشته است. او در نامه‌ای سرگشاده به مردم عراق تاکید کرد: اینکه عراق یک کشور یکپارچه در این مرحله حساس باقی بماند در گرو تامین منافع اقشار مختلف و بهبود روند سیاسی و مشروعیت‌بخشیدن به نهادهای دولتی است. به گزارش ایسنا، به‌نقل از سایت الوطن العربی، مسعود بارزانی افزود: چنین مشروعیتی ایجاب می‌کند که راهکارهایی تدوین شود که مانع از تکروی در قدرت و دیکتاتوری شود و اصلاح شرایط نیز ایجاب می‌کند که وضعیت سیاسی کشور بهبود یافته و این مهم تنها از طریق رسیدن تمام طوایف به حقوق خود و پایان تنش‌های مذهبی تحقق می‌یابد.

در همین حال گنادی گاتیلف، معاون وزیرخارجه روسیه عنوان داشت: عراق با خطر تجزیه روبه‌روست و جامعه بین‌الملل به این درک رسیده است که زمان آن فرارسیده تا دست به کار شود. همزمان با انتشار این نامه از بارزانی و بالاگرفتن نگرانی‌ها از تجزیه عراق، ابوبکر بغدادی، رهبر داعش در فایلی صوتی از آغاز «مرحله‌ای جدید» برای آزادسازی اسیران مسلمان در زندان‌های مختلف سخن گفته و متعهد شده که «قصاب‌های» زندانیان مسلمان را از دستگاه قضایی گرفته تا نیروهای امنیتی و نگهبانان را از بین ببرد. همچنین گروه تروریستی داعش اولین مجله اینترنتی و کاغذی خود را با نام «دابق» و به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر کرد. این در حالی است که معاون وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: آنکارا گروه اسلامی عراق و شام موسوم به داعش را یک سازمان تروریستی می‌داند و هیچ‌گونه همکاری با این گروه ندارد.

هشدار شیمیایی عراق درباره «داعش»

در تحولی دیگر مقامات عراقی تایید کردند که کارخانه از کارافتاده سلاح‌های شیمیایی عراق به‌دست شورشیان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) افتاده است. عراق در یک نامه به سازمان ملل متحد گفت با این شرایط قادر به عمل به تعهدات خود در مورد نابودی سلاح‌های شیمیایی کشور نیست.

در مجموعه صنعتی المُتنی در شمال غربی بغداد هنوز بقایای موشک‌های دارای گاز سارین و دیگر مواد شیمیایی کشنده جای گرفته‌اند. سازمان ملل و آمریکا می‌گویند درجه این جنگ‌افزارها بسیار پایین آورده شده و شورشیان قادر نخواهند بود از آنها سلاح‌های شیمیایی بسازند. محمد‌علی حکیم، نماینده دایمی عراق در سازمان ملل در نامه به بان کی‌مون، دبیرکل این سازمان گفت شورشیان داعش مجموعه المُتنی را روز یازدهم ژوئن، بعد از خلع سلاح محافظان تحت کنترل خود درآورده‌اند. در این نامه گفته شده که سیستم نظارتی المُتنی نشان می‌داد که بعضی دستگاه‌ها و وسایل کارخانه که در ۷۰ کیلومتری شمال غرب بغداد قرار دارد، غارت شده‌اند. در این نوشته اظهار شده که با سقوط این مجموعه به دست داعش، عراق قادر نیست به وظایف خود برای نابودی جنگ‌افزارهای شیمیایی عمل کند.

با وجود این، نماینده عراق در نامه خود اضافه کرده که حکومت عراق تعهدات خود را «به محض اینکه شرایط امنیتی اجازه دهد و این مجموعه بازپس گرفته شود» از سر خواهد گرفت. باور بر این است که حدود ۲۵۰۰ موشک که به گاز اعصاب، شامل گاز سارین و گاز خردل مسلح هستند، در این کارخانه انبار شده‌اند. آمریکا حدود سه هفته پیش اعلام کرده بود که شبه‌نظامی‌ها کنترل کارخانه سلاح‌های شیمیایی را به دست گرفته‌اند. در هفته‌های گذشته شورشیان دولت اسلامی عراق و شام بخش‌های بزرگی از شمال غرب عراق را فتح کرده‌اند.

در تحولات میدانی دیگر نیز سخنگوی ارتش عراق از نزدیک‌بودن زمان عملیات پاکسازی تکریت از تروریست‌های داعش خبر داد. این در حالی است که تعدادی از اعضای «گردان ابوالفضل عباس»‌به پایگاه اسپایکر در تکریت اعزام شده‌اند. در همین حال جنگنده‌های عراقی منطقه هرمات در غرب شهر موصل را هدف قرار دادند که بر اثر این حمله ۱۶نفر کشته و زخمی شدند.

پلیس عراق هم اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور جسد ۵۳ مرد را که در شهرکی در جنوب بغداد کشته شده‌اند، پیدا کرده است؛ این مردان چشم‌بند زده شده و به سر و سینه آنها تیراندازی شده بود. با بالارفتن تلفات انسانی، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق ضمن درخواست افزایش تلاش‌ها برای محافظت از شهروندان عراقی مقابل تروریست‌ها به همراهی و ایستادگی این سازمان در کنار عراق در مبارزه با تروریسم تاکید کرد. رییس‌جمهور مصر نیز در تماس تلفنی نخست‌وزیر عراق با وی درخصوص بحران این کشور بحث و گفت‌وگو و نسبت به اوضاع عراق اظهار نگرانی کرد. در حالی که درگیری میان نیروهای داعش و نیروهای ارتش عراق ادامه دارد، اسامه نجیفی اعلام کرد که مجددا خود را برای تصدی پست ریاست پارلمان عراق نامزد کرده است چراکه نوری مالکی به شرط او عمل نکرد. در اظهارنظری جالب نیز پدر «عمر شیشانی» یکی از فرماندهان ارشد داعش که در سوریه می‌جنگد گفت پسرش با تربیت مسیحی بزرگ شده و به این دلیل به اسلام افراطی روی آورده که نتوانسته کار دیگری پیدا کند.
از: شرق


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.