اسرائیل حمله زمینی به غزه را آغاز کرد

پنجشنبه, 26ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

با گذشت ۱۰ روز از آغاز حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه٬ از شب پنج‌شنبه نیروهای زمینی اسرائیل با تانک و تجهیزات سنگین نظامی به دستور بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر٬ وارد غزه شده و حملات خود را آغاز کرده‌اند.

نیروهای زمینی ارتش اسرائیل با تانک‌ها و تجهیزات سنگین نظامی در پی ۱۰ روز بمباران غزه که تا کنون تلفات جانی بسیاری در بر داشته٬ شب پنج‌شنبه (۲۶ تیر٬ ۱۷ ژوئیه) برای سومین بار در شش سال گذشته در پی صدور بیانیه‌ای از دفتر نخست‌وزیر٬ بنیامین نتانیاهو٬ از مرزهای شمالی وارد نوار غزه شده‌اند.

به گفته منابع فلسطینی در پی این حمله‌ی زمینی دست‌کم ۲۰ فلسطینی کشته شده‌اند. بنا به گزارش امدادگران فلسطینی از آغاز درگیری‌ها تا کنون ۲۵۸ نفر در نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند.

با حمله تانک‌ها و سربازان اسرائیلی از مرزهای شمالی به نوار غزه٬ حالا بحران خاورمیانه پیچیده‌تر از پیش شده و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تنش و درگیری نظامی چه زمانی متوقف خواهد شد٬ گرچه گفته می‌شود احتمالا دامنه حملات محدود خواهد بود و آن‌طور که یکی از مقامات اسرائیلی به رویترز گفته٬ هدف نهایی اسرائیل از این حملات٬ براندازی کامل حماس نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ نیروهای اسرائیلی دستور دارند که تونل‌های طراحی‌شده توسط حماس در خاک غزه برای نفوذ به این کشور را نابود کنند. لیبی وایس٬ از سخنگویان “نیروهای دفاعی اسرائیل” (IDF) گفت: «در این مرحله همه گزینه‌ها روی میز است و دیگر بیش از آن‌که به زمان توجه کنیم٬ به تحقق اهداف می‌اندیشیم.»

سامی ابوزهری٬ سخنگوی حماس هم در گفت‌وگو با رویترز گفت: «ما به نتانیاهو هشدار می‌دهیم که این اقدام احمقانه پی‌آمدهای وحشتناکی خواهد داشت.»

نیروهای دفاعی اسرائیل که خبر آغاز حمله زمینی را ابتدا در اکانت توییتر خود منتشر کردند٬ می‌گویند حمله زمینی “تا زمانی که توانایی حماس برای آغاز حملات تروریستی علیه اسرائیل از بین برود ادامه خواهد داشت.” هیچ جدول زمانی مشخصی برای عملیات “لبه محافظتی” که از شب پنج‌شنبه آغاز شده٬ ارائه نشده است.

مقامات تل‌آویو می‌گویند هدف از این عملیات “پایان دادن به موشک‌پرانی حماس به خاک اسرائیل از سرزمین فلسطین و بازگرداندن آرامش به این کشور است.” آنها قصد دارند در عملیات زمینی “تونل‌های ترور از غزه به اسرائیل” که گفته می‌شود توسط نیروهای حماس برای گذشتن از دیوارهای حائل طراحی شده را از بین ببرند.

ghazeh-gheire-nezami
بمباران غزه سبب کشته‌شدن غیرنظامیان شده است

پیچیده‌تر شدن کلاف سردرگم صلح در خاورمیانه

سی دقیقه پیش از آغاز حمله زمینی اسرائیل٬ به خبرنگاران مستقر در هتل‌های ساحلی در مرکز شهر غزه هشدار داده شد که باید مکان را ترک کنند؛ اقدامی که به گفته ناظران به وضوح نشانگر این است که عملیات نظامی اسرائیل این بار به مناطق مرزی محدود نخواهد شد.

تانک‌ها و تجهیزات سنگین نظامی اسرائیل از بیش از یک هفته پیش در نواحی مرزی با غزه مستقر شده بودند و ۴۰ هزار سرباز برای آغاز این عملیات نظامی در حالت آماده‌باش قرار داشتند. ارتش اسرائیل از زمان آغاز حملات ۱۸ هزار نیروی دیگر را هم فراخوانده است.

با این همه٬ موشک‌پرانی‌های حماس هم همچنان ادامه دارد٬ اگرچه اکثر این موشک‌ها توسط سیستم دفاع ضدموشکی اسرائیل موسوم به “گنبد آهنین” خنثی می‌شوند. از ۱۰ روز پیش با آغاز بمباران غزه از سوی اسرائیل دست‌کم ۲۶۰ تن از شهروندان فلسطین قربانی این حملات شده‌اند.

پیش از این اواخر سال ۲۰۰۸ در حملات گسترده ارتش اسرائیل به نوار غزه که سه‌هفته به طول انجامید دست‌کم ۱۴۰۰ فلسطینی و ۱۳ اسرائیلی کشته شدند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.