اخبار کارگری

چهارشنبه, 6ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

eteraz

اعتراض کارگران «شیشه آبگینه» به تعویق ۴ ماه حقوق

حدود ۱۲۰ کارگر کارخانه شیشه آبگینه واقع در شهرک صنعتی البرز در استان قزوین، صبح امروز در اعتراض به پرداخت نشدن ۴ ماه حقوق مقابل ساختمان اداره کار این شهرستان تجمع کردند.
منابع کارگری ایلنا در کارخانه شیشه آبگینه قزوین گزارش دادند؛ کارگران معترض با تجمع مقابل ساختمان اداره کار از مسئولان دولتی خواستند پی‌گیر معوقات مزدی‌شان در روز های پایانی سال باشند.

به گفته کارگران شیشه آبگینه، آنان علاوه بر ۴ ماه حقوق، خواستار دریافت حقوق اسفند ماه و عیدی و پاداش پایان سال طبق روال سالهای گذشته شدند.

کارگران می‌گویند هر سال کارفرما در روز‌های چهارم و پنجم اسفند ماه با محاسبه میانگین حقوق هر یک از کارگران، حقوق اسفند ماه آنان را به همراه عیدی و پاداش پایان سال پرداخت می‌کرد اما امسال در آستانه نوروز چهار ماه حقوق دریافت نکرده‌ایم.

بنا بر ادعای کارگران، همچنین نماینده کارفرما در آخرین تجمع کارگران که در تاریخ ۲۰ بهمن ماه در نماز خانه کارخانه انجام شده بود وعده پرداخت همه مطالبات معوقه کارگران را حداکثر تا پایان ساعت اداری روز جاری (۵ اسفند ماه) داده بود که در این مورد نیز کارفرما بد قولی کرده است.
منابع خبری ایلنا در شیشه آبگینه همچنین در خصوص پرداخت نشدن سنوات خدمتی ۶۰ نفر از همکاران‌شان که در سال جاری بازنشسته شده‌اند می‌گویند: رقم سنوات هر یک از این کارگران ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است که طبعا پرداخت نشده است.

****

گروهی از کارگران با تجمع در مقابل مجلس: دولت با دستمزد کارگران برخورد سیاسی نکند

صبح امروز جمعی از کارگران با تجمع در مقابل ساختمان مجلس خواستار افزایش دستمزد سال ۹۴ برمبنای هزینه‌های واقعی زندگی و اجتناب دولت از برخورد سیاسی با مسئله دستمزد شدند.

به گزارش ایلنا، کارگران شرکت کننده در این اجتماع صنفی که از جمله هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی کارگران نسبت به کاهش ارزش دستمزد هستند در خصوص علت برپایی این تجمع گفته‌اند: برخوداری از زندگی آبرومند حقی است که به موجب قانون اساسی به همه شهروندان داده شده است اما در مورد کارگران و بازنشستگان بیمه شده سازمان تامین اجتماعی این حق تامین نمی‌شود.

یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز به ایلنا گفت: از آنجایی که افزایش میزان دستمزد کارگران به موجب ماده ۴۱ قانون کار برعهده شورای عالی کار گذاشته شده است می‌خواهیم به واسطه نمایندگان مجلس از اعضای شورای عالی درخواست کنیم که لااقل برای امسال «حداقل دستمزد» را بر مبنای نرخ تورم و سبد هزینه‌های زندگی افزایش دهند.

به گفته این کارگر، دولت در سال‌های گذشته با دستمزد کارگران برخورد سیاسی کرده است و معیارهای اقتصادی را در تعیین مزد کارگران لحاظ نکرده است. این کارگر معترض از دولت خواست امسال با دستمزد کارگران رویکرد سیاسی نداشته باشد.

***

گردهمایی مشترک دو نهاد کارگران و بازنشستگان تهران درباره مزد ۹۴

گردهمایی مشترک کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران و کانون کارگران بازنشسته شهرستان تهران در خصوص تاثیر ارزش واقعی دستمزدهای کارگران بر زندگی خانواده‌های مستمری‌بگیر و مزد بگیر صبح امروز در تالار نگین غرب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر بیات رئیس کانون کارگران بازنشسته در این اجتماع صنفی گفت: با توجه به اینکه مطابق قانون حداقل دستمزد کارگران شاغل مبنای محاسبه دستمزد کارگران بازنشسته و از کارافتاده نیز هست؛ بنابراین ضروری است که اعضای شورای عالی کار با درنظر داشتن همه هزینه‌های واقعی یک خانواده متوسط نسبت به افزایش واقعی مزد اقدام کنند.

رئیس کانون کارگران بازنشسته با تاکید بر الزامی که در ماده ۴۱ قانون کار و مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی وجود دارد؛ افزود: در شرایطی که هزینه‌های یک زندگی جهش‌های صعودی را پشت سرگذاشته است در ایران سالهاست که دستمزد کارگران به بهانه وضعیت نامطلوب اقتصادی افزایش ناچیزی داشته است.

***

تجمع ۵۰ کارگر «کرمانیت» در مقابل فرمانداری/ سه سال است که عید نداریم

صبح امروز، نزدیک به ۵۰ کارگر کارخانه کرمانیت کرمان، دراعتراض به پرداخت نشدن حقوق و معوقات ۹ ماهه گذشته خود در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. این کارگران به نمایندگی از ۱۰۰ کارگر کارخانه کرمانیت در مقابل فرمانداری جمع شده بودند.

کارگران معترض کرمانیت به ایلنا گفته‌اند، صبح امروز ابتدا به استانداری کرمان مراجعه کردند اما مسولین استانداری آن‌ها را به فرمانداری کرمان ارجاع داده است.

این کارگران از خرداد ماه ۹۳ تاکنون حقوق و معوقات بیمه‌ای طلبکارند و از مرداد ماه ۹۲ نیز مزایا (شامل حق لباس، حق شیر و…) و بن کارگری به کارگران پرداخت نشده است. یکی از کارگران در این باره به ایلنا گفت: همهٔ کارگران نزدیک به ۱ میلیون تومان بن کارگری طلبکارند و عیدی سال گذشته هم به آن‌ها پرداخت نشده است.

یکی از کارگران معترض در خصوص دلایل این تجمع توضیح داد: شرکت کرمانیت به دلیل ممنوعیت ورود آزبست در سال ۹۱ برای مدتی تولید را متوقف کرد و پس از آن خوشبختانه بعد از دو سال تلاش موفق شدیم تا بدون استفاده از ماده سمی آزبست ورق‌ و یا لوله‌های سیمانی مرغوبی تولید کنیم. اما تجهیزات و ماشین آلات مجهزی برای تولید انبوه نداریم و این هم به دلیل عدم سرمایه گذاری سهامداران برای تامین مواد اولیه است که موجب شده فروش خوبی هم نداشته باشیم. در طول این مدت هیچ حمایتی از کارگران شرکت نشده است و علاوه بر اینکه حقوق و مزایای کارگران از خرداد ماه پرداخت نشده، دفترچه‌های درمانی کارگران هم از آذر ماه تمدید نشده است و کارگران هزینه‌های درمان خانواده‌شان را با نرخ آزاد پرداخت می‌کنند.

وی همچنین به وضعیت کارگران بازنشسته این شرکت اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۵۰ کارگری که امسال بازنشسته شده‌اند از ابتدای سال ۹۲ سنوات دریافت نکرده‌اند، و ۳۰ نفر دیگری که در ماههای اخیر بازنشسته شده‌اند به دلیل رد نشدن ۴درصد حق بیمه اضافه در مشاغل سخت و زیان آور توسط کارفرما مستمری‌شان برقرار نمی‌شود. وی دلیل این امر را بدهکاری شرکت کرمانیت به تامین اجتماعی کرمان عنوان کرد.

سه سال است که عید نداریم

این کارگران می‌گویند، از سه سال گذشته که شرکت دچار فرازو نشیب‌های بسیاری شده مشکلات بسیاری گریبانگیر کارگران شده است. یکی از کارگران در این باره به پرداخت نشدن مزایا و مطالبات عید کارگران اشاره کرد و گفت: سه سال است که به دلیل اوضاع نابسامان شرکت کرمانیت و پرداخت نشدن به موقع حق و حقوقمان عید نداریم. کارگران چه گناهی کرده‌اند که باید این وضعیت را تحمل کنند.

این کارگر ادامه داد: به همهٔ این مشکلات تمدید نشدن دفترچه‌های درمانی را هم اضافه کنید. به گفتهٔ این کارگر، مشکلات تمدید نشدن دفترچه‌های درمانی کارگران باعث شده مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر کارگران شود. برخی از کارگران به دلیل کار در محیط آلوده، دچار مشکلات تنفسی شده‌اند و هزینه‌های درمان بالایی را متحمل می‌شوند. بسیاری از این هزینه‌ها به سختی از جیب کارگران پرداخت می‌شود. بی‌پولی و شرایط بد مالی باعث از هم پاشیده شدن زندگی خانوادگی تعدادی از کارگران شده و برخی از کارگران برای تامین نیازمندی‌های روزمرهٔ تحصیلی فرزندانشان مجبور شده‌اند زیر بار قرض‌های کلان بروند.

کارگران با ابراز نگرانی از آینده شغلی خود و ۱۰۰ کارگر کارخانه کرمانیت می‌گویند، ادامهٔ شرایط با چنین وضعیتی قابل تحمل نیست.

یکی از کارگران وضعیت این روزهای کارخانه کرمانیت را ناشی از بی‌توجهی سهامداران به وضعیت شرکت و کارگران دانست و گفت: سهامداران ما بانک صنعت و معدن، سازمان تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشور و آستان قدس رضوی هستند که همه از جملهٔ بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشورند و می‌توانند به راحتی مطالبات کارگران را پرداخت کنند و مجددا کرمانیت را احیا کنند اما نمی‌دانیم چرا علی رغم گذشت چند ماه از تولید ورق‌هایی که کارگران به سختی با کمترین مواد اولیه اقدام به تولید آن‌ها می‌کنند، هیچ حمایتی از سوی این نهاد‌ها صورت نمی‌گیرد.

این کارگر تاکید کرد، اگر مواد اولیه برای تولید ورق‌های ایرانیتی تامین شود، کرمانیت می‌تواند دوباره به روزهای خوب خود بازگردد. وی گفت: کارگران با دست خالی اقدام به تولید ورق‌هایی کرده‌اند که از ورق‌های آزبستی به مراتب مرغوب‌تر است اما هیچ حمایتی از سوی سهامداران این شرکت نمی‌شود.

تغییرات مدیریتی این شرکت به عنوان یکی از عواملی که وضعیت کرمانیت را با فراز و فرودهای بسیاری مواجه کرده، از دیگر نکاتی است که کارگران را دچار سردرگمی و بلاتکلیفی کرده است. به گفتهٔ کارگران معترض، از مهرماه سال ۹۲ تاکنون ۴ مدیرعامل در این شرکت تغییر کرده‌اند و این مسئله اثرات منفی روی ثبات وضعیت شرکت و کارگران گذاشته است. به گفتهٔ یکی ازمعترضین، کارگران قربانی دعوا‌ها و بازی‌های مدیریتی شده‌اند و آوار تمام مشکلات و گرفتاری‌های شرکت در ‌‌نهایت با پرداخت نشدن به موقع مطالباتشان بر سر آنان خراب می‌شود.
‘گفتنی است، کارخانه کرمانیت تولید کننده ورق‌های ایرانیتی در استان کرمان در سال ۹۱ به دلیل آلایندگی محیط زیست تعطیل شد و هم اکنون با تولید ورق های غیر آزبستی به فعالیت خود ادامه می دهد. تولیداتی که به گفته ی کارگران علی رغم کمبود مواد اولیه بسیار مرغوب تر از ورق های آزبستی است.

***

تعویق ۳ ماه حقوق کارگران یخچال سازی «مهر ایران» در نیشابور

حدود ۵۰ نفر از کارگران کارخانه یخچال سازی «مهر ایران» نیشابور در استان خراسان رضوی طی ۳ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

منابع کارگری ایلنا در این واحد تولید یخچال گزارش داده‌اند معوقات حقوقی کارگران مربوط به، آذر، دی وبهمن ماه سال جاری است. علاوه بر تعویق حقوق، بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده است.

کارگران می‌گویند طی چند سال اخیر تعویق سه تا چهار ماهه حقوق کارگران به دلیل کمبود نقدینگی به روال عادی تبدیل شده است.

به گفته آنان؛ مطالبات معوقه کارگران مهر ایران در حالی است که ماه گذشته (بهمن ماه) یکی از بانکهای معتبر کشور قصد داشت این واحد تولیدی را به دلیل عقب افتادگی اقساط بانکی و تجمیع میزان بدهی‌ها، پلمب و تعطیل کند اما با وساطت مسئولان شهرستانی این بانک با صرف نظر از تعطیلی کارخانه موعد سررسید وام کارخانه را ۴ ماه تمدید کرد.

به گفته کارگران کارخانه یخچال سازی مهر ایران، بخشی از مشکلات مالی این کارخانه مربوط به حادثه آتش سوزی این واحد تولیدی در خرداد ماه سال جاری می‌شود که باعث افزایش مشکلات مالی کارخانه شده است.

***

اعتراض صنفی کارگران معدن «کوشک بافق» به چهارمین روز رسید/ جلوگیری از ورود ۱۷ کارگر اخراجی

اعتراض صنفی کارگران معدن کوشک بافق امروز در حالی به چهارمین روز متوالی رسید که روز گذشته همزمان با سومین روز اعتراض صنفی این کارگران که همچنان با توقف تولید همراه است، به دستور کارفرما از ورود ۱۷ کارگر اخراجی به داخل معدن جلوگیری شده است.

یک منبع آگاه در معدن کوشک بافق در این باره به ایلنا گفت: امروز (سه شنبه ۵ آذرماه) چهارمین روزی است که کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفی‌شان و همچنین اخراج ۱۷ کارگر، کار در بخش‌های مختلف معدن را متوقف کرده‌اند. این درحالیست که به گفتهٔ کارگران، به دستور کارفرما از صبح امروز از ورود کارگران اخراجی به داخل معدن ممانعت به عمل آمده است.
گفتنی است، در ادامه اعتراضات صنفی سه روز گذشته، از یکشنبه شب (سوم اسفند ماه)، دستگاه ثبت ورود و خروج کارگران توسط عوامل کارفرما برداشته شده است تا روزهایی که کارگران معترض کار را متوقف کرده‌اند به عنوان غیبت برای آنان محسوب شود.

کارگران نگران این هستند که با توجه به در اختیار نداشتن نسخهٔ سوم قراردادکار که باید در اختیار کارگران باشد، امنیت شغلی سایر کارگران نیز به خطر بیافتد. یکی از کارگران در این باره گفت: نسخه ی قرارداد اسفندماه به کارگران داده نشده و مشخص نیست ثبت قراردادها در اداره کار انجام شده است یا خیر. این مسئله نگرانی کارگران را در خصوص تعدیل نیرو تشدید کرده است.

گفتنی است، اعتراض دسته جمعی کارگران معدن کوشک پس از اخراج ۱۷ نفر از کارگران صورت گرفت که ابتدای ماه جاری (اسفند ماه) توسط کارفرما از کار اخراج شدند و قراردادشان تمدید نشده است.

به گفتهٔ کارگران از این ۱۷ نفر، ۱۲ نفراز جمله کارگرانی بودند که پس از اعتراضات صنفی در آذر ماه سال جاری ابتدا توسط کارفرما از کار اخراج و مجددا به کار بازگشته بودند اما همزمان با موج جدید اخراج‌ها ۵ کارگر دیگر نیز به همراه آن‌ها اخراج شده‌اند.

کارگران اخراجی در معادن زیرزمینی و روباز در بخش‌های انتظامات، سنگ شکن و… مشغول به کار بودند. کارفرما با این بهانه که این کارگران در جریان اعتراضات کارگری آذر و دی ماه دست داشته و فراهم کننده زمینه اغتشاش و ناامنی در معدن بوده‌اند آن‌ها را اخراج کرده است.

در همین رابطه «دخیل عباس زارع زاده»، نماینده مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در جریان اعتراضات کارگران این معدن قراردارد، در خصوص پیگیری وضعیت مطالبات کارگران معدن سرب و روی کوشک بافق به خبرنگار ایلنا گفت: مطالبات کارگران معدن کوشک بافق باید از طریق مراجع قانونی پیگیری شود و در صورتیکه این کارگران با ما مکاتبه کنند می‌توانیم سریع‌تر اقدامات لازم را در خصوص پیگیری مطالباتشان انجام دهیم.

نماینده مهریز و بافق، با اشاره به اینکه تاکنون هیچگونه مکاتبه‌ای از سوی کارگران معدن کوشک با وی صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه هنوز با ما به عنوان نماینده بافق مکاتبه‌ای صورت نگرفته ولی اگر کارگران بخواهند پیگیری مطالبات کارگران از این طریق صورت بگیرد، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

***

سومین تجمع اعتراضی سراسری پرستاران در برابر مجلس

در تجمعی که از پیش اعلام شده بود هزاران تن از پرستاران از شهرهای مختلف کشور موفق شدند که در مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار کنند و این در شرایطی بود که این پرستاران توانستند ممانعتهای اولیه پاسداران حفاظت مجلس را خنثی کرده و در برابر در شمالی مجلس دست به تجمع بزنند. تجمع‌کنندگان در ابتدا حدود ۱۰۰۰نفر بودند که با افزوده شدن صدها تن دیگر جمعیتی بالغ بر ۲۰۰۰ تن شدند. قابل ذکر است که پرستاران معترض از شهرهای استانهای یزد، خراسان، همدان، مازندران، گیلان و اصفهان خود را به پرستاران تهرانی رساندند. در این رابطه یکی از پرستاران شرکت کننده در این تجمع اعلام کرد که تعداد پرستاران معترض بسیار بیش از اینهاست که خیلی ها به‌دلیل مشکلات کاری و ضرورت رسیدگی به بیماران نتوانسته‌اند خودشان را به این تجمع اعتراضی برسانند.

یادآوری می شود که این سومین تجمع اعتراضی پرستاران در برابر مجلس است که این بار در اعتراض به حرفهای وزیر بهداشت دولت روحانی مبنی بر ناچیز بودن تعداد پرستاران معترض تلاش کرد حقوق آنان را ندیده بگیرد.

پرستاران که تجمع شان تا حوالی ساعت ۱۱۳۰ ادامه داشت در بیانیه پایانی خود تأکید کردند تا رسیدن به خواسته‌هایشان به تجمعات اعتراضی ادامه خواهند داد.

***

اعتراض و تجمعات گسترده معلمان در شهرهای مختلف

بنا به اعلام قبلی تجمع معلمان، روز سوم اسفند در تهران و بسیاری از شهرهای میهن، معلمان دست به حرکتهای اعتراضی زدند. در برخی شهرهای استان خراسان رضوی، زرین شهر اصفهان، خرم‌آباد، کرج، شهریار، اسلامشهر، رباط کریم، شهرضا، دیواندره کردستان و برخی از نقاط دیگر کشور در یک اقدامی هماهنگ در کلاس‌های درس حاضر نشدند. دلیل اعتراض معلمان طرح مجدد مصوبه «افزایش فوق‌العاده شغلی کارکنان دولت» بدون در نظر گرفتن حقوق معلمان در مجلس بود، معلمان می گفتند از بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۴، نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت معیشتی معلمان را داشت، در حالی که گرانیهای افسار گسیخته در آب و نان و برق و بنزین و مایحتاج روزانه از ۳۰ درصد هم بیشتر می باشد. و با توجه با این مشکلات برای سال آینده فقط ۱۴ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته‌اند.

کارگران اخراجی شرکت ویتانا دست به تجمع اعتراضی زدند

روز یکشنبه ۳ اسفند جمعی از کارگران اخراجی از شرکت ویتانا در بیرون درب کارخانه دست به تجمع و اعتراض زدند، مدیر کارخانه به کارگران اخراج شده اجازه ورود به کارخانه نداد و کمیته انظباطی را جلوی درب کارخانه مستقر کردند تا مانع ورود کارگران شوند. علت اخراج را کارگران، اعتراض به افزایش ساعت کار بدون اضافه شدن حقوق عنوان کردند. و همچنین مدیر کارخانه دستگاههای تولید کارخانه را از سه دستگاه به ۵ دستگاه افزایش داد و کارگران قدیمی را اخراج کرد و کارگران باقیمانده را وادار کرد که کمبود کار کارگران اخراج شده و همچنین کار متناسب با افزایش دستگاهها را جبران کنند.

***

یک فعال کارگری در جنوب تهران: نمایندگان کارگران مصوبه مزدی ناعادلانه را امضا نکنند

یک فعال کارگری در جنوب استان تهران از نمایندگان کارگران در شورای تعیین مزد (شورای عالی کار) خواست با اتکا به جامعه کارگری، از پذیرش رقم حداقل دستمزدی که بی توجه به رقم سبد هزینه یک خانوار متوسط محاسبه شده باشد امتناع کنند و در صورت لزوم اجازه دهند مزد ناعادلانه بدون امضای نمایندگان جامعه کارگری تصویب شود.

«حسن‌پور طالبیان» دبیر خانه کارگر اسلامشهر با انتقاد از بی‌توجهی سالهای گذشته اعضای شورای عالی کار به معیارهای قانونی تعیین حداقل دستمزد کارگران، به ایلنا گفت: شورای عالی کار باید بر اساس ماده ۴۱ قانون کار نرخ دستمزد‌ها را متناسب با افزایش نرخ تورم و مهم تر از آن، بر اساس سبد هزینه خانوار ۴ نفره تعیین کند اما مزد کارگران در سال‌های گذشته به خوبی راهبری نشد و فاصله قابل توجهی میان هزینه‌های زندگی خانواده‌های کارگری و درآمد آن‌ها به وجود آمده است.

این فعال حقوق صنفی کارگران در جنوب تهران تاکید کرد: بدون کنترل قیمت کالاهای اساسی توسط دولت، افزایش دستمزد بر مبنای نرخ تورم در زندگی کارگران بی‌اثر است.

پور طالبیان افزود: در تعیین حداقل دستمزد کارگران باید به موضوعات مختلفی چون تورم، میزان تولید، نقدینگی، قدرت خرید، هزینه تمام شده واحدهای تولیدی و فاکتورهای بسیاری از این دست توجه کرد که متاسفانه اعضای شورای عالی کار در سالهای گذشته این معیارها را در خدمت کاهش حقوق کارگران به کار گرفته‌اند.

این فعال کارگری با انتقاد از استدلال عده‌ای که پیش بینی می‌کردند با افزایش دستمزد کارگران تورم نیز افزایش یابد، گفت: اگر دستمزد هم ثابت بماند تورم همچنان رو به افزایش است. اما اگر رشد تورم ادامه داشته باشد و جامعه کارگری با این تورم هماهنگ نباشد به سمت فقر پیش می‌رود.

وی با تاکید بر افزایش مزد پایه سال آینده بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، تصریح کرد: اگر در کنار افزایش مزد ۹۴ بر اساس این ماده قانونی، پرداخت‌های غیر نقدی برای ارتقای سطح معیشتی کارگران در نظر گرفته شود، قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

دبیر خانه کارگر اسلامشهر با بیان اینکه دولت مدعی است نرخ تورم را در سال ۹۳ پائین آورده است افزود: اما واقعیت این است که تورم هرچند با شیب کمتر، اما رو به افزایش است و آثار آن در زندگی کارگران بیشتر از سایر اقشار جامعه مشهود است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.