مذاکره وزرای خارجه کشورهای غربی در پاریس درباره ایران

شنبه, 16ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

mozakere keshvarhaye gharbi dar bareh iran

یک سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه روز جمعه ۱۵ اسفندماه گفته است که وزرای امور خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در پاریس در خصوص مذاکرات با ایران گفت وگو خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، روماین نادال گفته است که گفت گوهای روز شنبه در پاریس بر روی مساله مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران متمرکز است.

وی اضافه کرده است: مواضع دو طرف با هم فاصله دارد، اما مذاکرات به صورت جدی در این زمینه ادامه دارد.

طبق این گزارش در مذاکرات روز شنبه لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا در مذاکرات پاریس حضور خواهند داشت.

دو عضو دیگر گروه ۱+۵ یعنی روسیه و چین در مذاکرات پاریس حضور ندارند.

مذاکراتی برای دستیابی به یک توافق کلی (سیاسی) تا ۲۴ ماه مارس بین ایران و اعضای گروه ۱+۵ و به ویژه آمریکا طی هفته های اخیر برگزار شده است.

به دنبال دستیابی به توافق موقت در سال ۲۰۱۳ در ژنو، ایران و گروه ۱+۵ هم اکنون برای دستیابی به یک توافق نهایی و جامع در حال مذاکره هستند. مهلت نهایی برای دستیابی به توافق جامع ژوئن سال جاری (نهم تیرماه) به پایان می رسد.

طی روز های اخیر دو طرف مذاکرات از پیشرفت در این مذاکرات سخن گفته اند، اما با این حال آنها تاکید کرده اند که برخی اختلافات همچنان پابرجاست.

این در همین زمینه، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز جمعه گفته بود که از یک ما یک توافق قطعی حمایت می کند، « اما در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد.»

وی پیشرفت های به دست آمده را ناکافی دانسته وگفته است:درباره ابعاد تعهداتی که ایران می‌پذیرد، مدت زمان آن و چگونگی نظارت بر اجرای آن هنوز مشکلاتی وجود دارد و کار بیشتری باید انجام شود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.