انتقاد مجدد اوباما از رد تشکیل کشور فلسطین از سوی نتانیاهو

چهارشنبه, 5ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

باراک اوباما باز هم بر اختلاف نظر عمیق آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد. او راه حل تشکیل کشور فلسطین را تنها راه تأمین امنیت اسرائیل خواند و گفت، تیرگی اخیر روابط دو کشور دلیل “شخصی” ندارد.

اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مورد رد راه حل تشکیل کشور فلسطین بار دیگر با واکنش منفی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روبرو شد.

باراک اوباما شامگاه سه‌شنبه (۲۴ مارس/ ۴ فروردین) در واشنگتن بار دیگر مخالفت خود را با اظهارات بنیامین نتانیاهو ابراز داشت که پیش از انتخابات اسرائیل گفته بود، تا زمانی که در قدرت باقی است اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطینی را نخواهد داد.

نتانیاهو بعد از پیروزی در انتخابات پارلمانی اظهارات خود را تعدیل کرد، اما به نظر می‌رسد که این تغییر موضع را اوباما نپذیرفته و او همچنان اظهارات پیشین نتانیاهو را جدی می‌داند.

به نوشته سایت اینترنتی نشریه آلمانی اشپیگل اوباما گفت، هیچ‌کس انتظار ندارد که تشکیل کشور فلسطین یک‌شبه صورت گیرد. او اما افزود که با این همه باید به فلسطینیان امید تشکیل کشوری در کنار اسرائیل داده شود.

اوباما تصریح کرد، با توجه به اظهارات نتانیاهو دشوار بتوان اتفاق‌های آینده را پیش‌بینی کرد، اما در عین حال نمی‌توان به‌گونه‌ای عمل کرد که انگار چیزی پیش نیامده است.

رئیس‌جمهور آمریکا بر موضعی که تا کنون کشورش در این زمینه داشته، تأکید کرد و ادامه داد: «ما معتقدیم که راه حل دو کشور[تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل] بهترین راه برای تأمین امنیت اسرائیل، خواست‌های فلسطینیان و ثبات منطقه است.» اوباما خاطرنشان ساخت که اما نتانیاهو “ارزیابی دیگری” دارد.

اوباما این که دلیل تنش‌های اخیر میان آمریکا و اسرائیل خدشه‌دار شدن روابط شخصی‌اش با نتانیاهو بوده را رد کرد و گفت: «در این مسئله موضوع بر سر روابط بین دو سیاستمدار ارشد نیست.»

نشریه اشپیگل می‌نویسد، با این همه کلماتی که اوباما برای توضیح رابطه‌اش با نتانیاهو انتخاب کرد، تأمل‌برانگیز است. اوباما در این مورد گفت: «من رابطه‌ای بسیار کاری [موضوع‌محور] با نخست‌وزیر اسرائیل دارم.»

اوباما در گذشته نیز با کلماتی مشابه مناسبات خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را توصیف کرده بود. او رابطه خود با پوتین در ژوئن و نوامبر سال ۲۰۱۴ را به‌ترتیب “کاری” و “صریح” خوانده بود. در ادبیات دیپلمات‌ها رابطه “کاری” به معنای رابطه‌ای “غیر شخصی” است.
اوباما اختلاف آمریکا با دولت اسرائیل را “چالشی معنادار” نامید و گفت، این چالش با “دست به دست هم دادن و خواندن آواز کومبایا” حل نمی‌شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.