گزارش تازه اوپک: افزایش ۴۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در آوریل

چهارشنبه, 23ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

opec

، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه، ۲۳ اردیبهشت، منتشر شد می‌گوید که تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی، آوریل، افزایشی ۴۵ هزار بشکه‌ای داشته است.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که در همین روز منتشر شد رقم افزایش تولید نفت ایران را ۹۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد.

اوپک در گزارشی ۱۰۲ صفحه‌ای که در سایت رسمی خود منتشر کرده می‌گوید که تولید روزانه نفت خام ایران در ماه آوریل بیش از ۴۵ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم دو میلیون و ۸۲۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

با این رقم، آن گونه که آمار اوپک نشان می‌دهد، تولید نفت ایران نه تنها بالاترین میزان تولید نفت در سال جاری میلادی است، همچنین بالاترین میزان تولید در مقایسه با متوسط تولید نفت ایران طی سه سال گذشته نیز هست.

این گزارش می‌افزاید که متوسط قیمت نفت اوپک در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن حدود چهار دلار و ۸۴ سنت افزایش یافته و به رقم ۵۷ دلار و ۳۰ سنت رسیده است که بالاترین رقم طی سال ۲۰۱۵ است.

قیمت سبد نفتی اوپک در نیمه اول سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰۸ دلار بود، اما از نیمه دوم شروع به افت کرد و حتی به نزدیک ۴۰ دلار نیز رسید. اما ماه گذشته دوباره قیمت نفت اوپک افزایش یافته است.

بخش به‌روزرسانی آمار قیمت سبد نفتی در سایت رسمی اوپک نیز حاکی است که طی ماه جاری نیز دوباره قیمت نفت افزایش یافته و هفته گذشته به نزدیک ۶۵ دلار نیز صعود کرد، اما این رقم دوباره در روز دوشنبه به ۶۲ دلار کاهش یافت.

با این حال طی ماه جاری میلادی قیمت سبد نفتی اوپک همواره بالای ۶۰ دلار بوده است.

گزارش ماهانه این سازمان می‌گوید که در مجموع تولید نفت اوپک در ماه گذشته دوباره مقداری افزایش یافته و به رقم ۳۰ میلیون و ۸۴۳ هزار بشکه در روز رسیده است.

این در حالی است که ۱۲ کشور عضو این سازمان پاییز پارسال توافق کردند که سقف تولید اوپک در ۳۰ میلیون بشکه در روز ثابت باقی بماند. حتی ایران و برخی از اعضای اوپک خواهان کاهش سقف تولید برای بالا بردن قیمت نفت بودند که با مخالفت دیگر اعضا، از جمله عربستان سعودی مواجه شد.

این در حالی است که بنا به ارزیابی خود اوپک نیاز به نفت این سازمان در سال جاری روزانه ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

به عبارتی، کشورهای عضو این سازمان هر روز بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از تقاضای جهانی تولید نفت می‌کنند.

ایران به شدت مخالف این کار است و می‌گوید که تولید اوپک باید کاهش یابد تا قیمت نفت بالا رود.

اما اکثریت اعضا اعتقاد دارند که اولویت سازمان باید حفظ جایگاه خود در بازار نفت باشد، چرا که کاهش تولید اعضا به معنی افزایش تولید دیگر کشورها، از جمله نفت آمریکا خواهد بود.

اوپک می‌گوید که عربستان در ماه گذشته تولید نفت خود را به مرز ده میلیون و صد هزار بشکه رسانده که بیشترین رقم از سال ۲۰۱۳ است.

عراق نیز با تولید روزانه سه میلیون و ۶۷۱ هزار بشکه، رکورد تازه‌ای در تولید نفت خود بر جای گذاشته است.

این حجم از تولید نفت در عراق، از ابتدای دهه ۹۰ میلادی بی‌سابقه است.

«تولید اوپک در ماه‌های پیش رو افزایش می‌یابد»

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه در گزارشی از افزایش ۹۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران خبر داده و نوشت که این رقم بالاترین میزان از آغاز تحریم‌های غرب بوده است.

بر اساس ارزیابی آژانس، تولید نفت ایران در ماه گذشته به دو میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

ارزیابی آژانس حاکی است که تولید ۱۲ عضو اوپک در ماه گذشته ۳۱ میلیون و ۲۱۰ هزار بشکه بوده است که در ماه جاری احتمالا به مرز ۳۱ میلیون بشکه افت خواهد کرد.

این گزارش می‌گوید که نبرد اعضای اوپک بر سر حفظ سهم خود در بازارهای بین‌المللی تازه شروع شده و احتمالا تولید اوپک در ماه‌های پیش رو افزایش هم خواهد یافت.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.