تقاضای اعدام آیت الله کاشانی برای دکتر مصدق

یکشنبه, 5ام مهر, 1394
اندازه قلم متن

dastgiri mossadegh

سخنان آیت اله کاشانی در گفت وگو با روزنامه ی اخبارالیوم در فردای کودتای ۲۸ مرداد۱۳۳۲:

“او برای این کشور کاری نکرد. نه یک خرابی را تعمیر کرد، نه خیابانی را افتتاح کرد، نه خزانه را نجات داد و نه ملت را متحد ساخت. و حتی در مورد نفت که او ادعا داشت صاحب فکر ملی ساختن نفت می باشد، اگر این اتحادی که من در صفوف ملت به وجود آوردم، نبود، نفت هرگز ملی نمی شد. مصدق می کوشید برای تبلیغ به نفع خود، از اوضاع استفاده کند. همه امیدش این بود که مردم به تلگراف خانه هجوم آورده و تلگراف های پشتیبانی و تبریک برای او مخابره نمایند. اما در مورد انگشت های خارجی (در سرنگونی مصدق) تا آن جا که من می دانم، چنین چیزی نبوده! مصدق علیه شاه شورید و موقعیت و نفوذ شاه را در بین مردم فراموش کرد. شاه چهارماه قبل می خواست مصدق را عزل کند ولی من وساطت کردم تا این که وارد این نبرد شدیم و پیروز گردیدیم…

قبل از این که من با مصدق مخالفت کنم، ملت با او بود. ولی پس از این که من با او به مخالفت پرداختم، ملت از دور او پراکنده شد.

آیت الله کاشانی در باره مجازات مصدق نظر خود را این طور شرح داد:”طبق شرع شریف اسلامی، مجازات کسی که در فرماندهی و نمایندگی کشورش درجهاد خیانت کند،مرگ است…مقامات مسئول ایران باید از یک سیاست ملی دینی اسلامی تبعیت نمایند.”

نقل از کتاب مجموعه ای از مکتوبات، سخنرانی ها و پیام های آیت الله کاشانی، جلد چهارم، ص ۳۲تا۳۵، به کوشش محمد ترکمان (دهنوی)،چاپ اول ۱۳۶۲، انتشارات چاپ پخش

از: روزآنلاین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۲ نظر

  1. عهدنامه ترکمنچای و گلستان و بسیاری از شکستهای تاریخی ایران در نتیجه دخالتهای ملایان
    به ایران تحمیل شد. و این در حالی بود که پادشاهان ایران از عواقب این دخالتها اگاه و در پی مقاومت در برابر این دخالتها بودند.
    ولی خرافات و نفوذ مذهب قویتر از منافع ملی بود. پس از هر شکست ملایان فریبکار با زیرکی خود را کنار میکشیدند و ننگ تاریخی به اسم پادشاهان ثبت میشد.
    تاریخ به همین ترتیب در مورد مصدق و شاه نیز تکرار شد.
    ملایان انگلیسی باعث اصلی مصدق خود را پشت سر شاه جوان پنهان کردند.
    استعمار هنوز هم از دعوای طرفداران دو طرف و تفرقه ملی کمال استفاده را میبرد.

    و ملا حکومت میکند. ایا زمان ان نرسیده که قبول کنیم که دهها سال است که رودست خوردیم.

  2. ملایان بعد از اعلام شیعه گری سلطان اسماعیل صفوی از عراق ، لبنان و سوریه امروز به ایران هجوم آوردند.شیادترین آنها شخصی است به نام ملا علی بن غبدالعالی کرکی معروف به محقق ثانی.
    کار شیادی این ملا چنان بالا گرفت که سلطان تهماسب یکم ، حکم به نیابت امام غابب و عدم سرپیچی از حکم او را صادر کرد.
    تمام تاریخ حدود پانصد سال اخیر آخوندها ، پر است از خیانت به کشور و مردم.
    بهترین حرفی که یک شخص در مورد ملایان زده متعلق به نادر شاه است او گفت : شما آخوندها را باید دو بار دار زد یکی به خاطر استحمار و به جهل کشاندن مردم و یکی به خاطر شکم بارگی تان.
    متاسفانه نه مردم ایران تاریخ را مطالعه کرده بودند و نه مرحوم دکتر مصدق و همه اشتباه کردیم ، اشتباهی ملی.