اخبار و گزارشات کارگری

سه شنبه, 19ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

kargar-fulad

آغاز دور سوم اعتصاب کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود از روز ۱۶آبان درپی توخالی درآمدن وعده مدیریت!

دورسوم اعتصاب کارگران فولاد و چدن از روزشنبه۱۶آبان، بدنبال توخالی درآمدن وعده مدیریت کارخانه مبنی برپرداخت حقوق معوقه،آغازشد.

مدیریت قبلی کارخانه فولاد و چدن دورود،روز چهارم آبان ماه در جمع کارگران اعتصابی حاضر و از آنان خواسته بود تا به سر کارشان بازگردند و در عین حال برای مدت ۱۰ روز منتظر پرداخت شدن معوقات مزدی خود بمانند.
ک

ارگران به گفته مدیریت قبلی اعتماد کردند و بر سرکار خود بازگشتند.با اتمام مهلت تعیین شده درروز پنجشنبه ،کارگران تصور میکردند که قرار است مطالباتشان در ابتدای هفته به حسابشان واریز شود.

کارگران در روز شنبه مطابق معمول به کارخانه فولادوچدن درود آمدند اما بجای تسویه مطالبات مزدی کارگران، خبر تغییر مدیریت را شنیدند.

به گزارش۱۸آبان ایلنا،کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود میگویند در روزهای گذشته مدیریت این واحد صنعتی تغییر کرده است و آنها نگرانند که مبادا مدیریت جدید با هدف تسویه حساب و انحلال این واحد صنعتی انتخاب شده باشد.

یکی از کارگران کارخانه فولاد و چدن با اعلام این خبر گفت: با تغییر مدیریت کارخانه فولاد چدن درود و پرداخت نشدن مطالبات مزدی کارگران حدود ۱۰۰ نفر از کارگران این کارخانه از روز شنبه ۱۶ آبان تجمع اعتراضی خود را از سر گرفته اند.

وی در تشریح جزئیات مطالبات مزدی و بیمهای خود و همکارانش گفت: در حال حاضر بابت دستمزد خرداد، تیرماه، مرداد، شهریورو مهر ماه طلبکار هستیم و به غیر از پنج ماه و نیم مزایای مزدی پرداخت نشده، حق بیمه ما نیز بیشتر از ۷ ماه است که پرداخت نشده.

این کارگر فولاد چدن یادآوری شد: مدیریت قبلی روز چهارم آبان ماه در جمع کارگران معترض حاضر و از آنان خواسته بود تا به سر کارشان بازگردند و در عین حال برای مدت ۱۰ روز منتظر پرداخت شدن معوقات مزدی خود بمانند.

وی افزود: این وعده نهتنها عملیاتی نشد بلکه کارگران در ادامه مطلع شدند که مدیریت کارخانه تغییر کرده است و چون سوابق مدیریت جدید بیشتر به امور کارگاههای منحل شده مربوط میشود اکنون نگرانند که مبادا فولاد و چدن دورود نیز در آستانه انحلال قرار گرفته باشد.

کارگر کارخانه چدن با بیان اینکه کارگران به گفته مدیریت قبلی اعتماد کردند و بر سرکار خود بازگشتند، گفت: با اتمام مهلت تعیین شده روز پنجشنبه خاتمه یافت و کارگران تصور میکردند که قرار است مطالباتشان در ابتدای هفته به حسابشان واریز شود.

وی افزود: کارگران در روز شنبه مطابق معمول به کارخانه فولادوچدن دورود آمدند اما بجای تسویه مطالبات مزدی کارگران، خبر تغییر مدیریت را شنیدند، کارگران که با پایان مهلتی که به کارفرما داده بودند فهمیدند این مهلت را مدیریت کارخانه برای رسیدگی به کارهای تسویه حساب خودش از کارگران خواسته نه پرداخت معوقات مزدی کارگران.

***
ادامه تجمعات اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه تبریز کف مرند!

عصرروزیکشنبه۱۷آبان، کارگران بیکارشده کارخانه تبریز کف مرند ابتدا در دفتر نماینده مجلس ازمرند و جلفا و سپس در کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند.

بنا به گزارشات منتشره درهمین رابطه بتاریخ۱۸آبان،هر یک از کارگران این کارخانه بطور میانگین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال و در مجموع حدود ۲۵ میلیارد ریال طلب دارند.

طبق مصوبه کمیسیون کارگری شهرستان مرند این کارخانه موقتا تعطیل شده است تا زمینه برای تجهیز زیرساختها و تهیه مواد اولیه انجام شده و در نهایت مجدداد چرخ کارخانه بچرخد.

وقراربراین شده است که کارگران بیکارشده کارخانه تبریز کف مرند برای دریافت بیمه بیکاری معرفی شوند.

***
تجمع صدها کارگرکارخانه کنتورسازی قزوین دراعتراض به عدم پرداخت ۴ماه حقوق وحق بیمه!

صدها کارگر کارخانه کنتورسازی در اعتراضی همگانی، خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند، این در حالی است که این شرکت جزو واحدهای فعال بوده و از وضعیت مناسبی برخوردار است.

به گزارش ۱۸آبان تسنیم ،شرکت کنتورسازی با ۷۸ کارگر رسمی و ۳۴۶ کارگر قراردادی از جمله شرکتهای فعال در زمینه صادرات کنتور برق کشور است، این شرکت از نظر مواد اولیه و تولیدات شرکت به روز بوده و از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی قرار دارد ولی متأسفانه با وجود این شرایط، حقوق کارگران این شرکت ۴ ماه به تعویق افتاده و بیمه آنها نیز واریز نشده است.

محمد امانی رئیس کانون کارفرمایان استان قزوین در رابطه با علت تعویق حقوق کارگران این شرکت اظهار داشت:صاحبان سرمایه، علت تعویق این حقوق را کمبود نقدینگی شرکت کنتورسازی دانستند.

وی در رابطه با شرایط کنونی شرکت کنتورسازی بیان کرد: تولید شرکت به روز است و هیچ مشکلی از لحاظ تولید و فروش محصولات نهایی، این شرکت را تهدید نمیکند و در جلساتی که رئیس شرکت حضور داشته، قول پرداخت حقوق کارگران در ماههای مختلف را داده ولی متأسفانه تا امروز هیچ اقدامی از طرف این شرکت صورت نگرفته است.

با توجه به وضعیت مناسب شرکت کنتورسازی در بخشهای مختلف و نبود هیچگونه مشکل و خلل در زمینه تأمین مواد و تولید مناسب و فروش محصول نهایی، کمبود نقدینگی دلیل موجه عدم پرداخت حقوق و واریز نکردن بیمه کارگران این شرکت نیست.
از مسئولان استان انتظار میرود مشکلات این شرکت را به جد بررسی کرده و دلیل واقعی عدم پرداخت حقوق کارگران این شرکت را هر چه سریعتر آشکار کرده و راهکارهای اجرایی را در این رابطه به کارگیرند.

***
بیکاری ۵۰۰ کارگر قند فسا بدنبال تعطیلی کارخانه!

کارخانه های قند کشور از نیمه دوم شهریور ماه با تامین چغندر فعال هستند ولی این واحد صنعتی به علت نداشتن شکر خام فعالیتی ندارد و ۵۰۰ کارگر آن تا اطلاع ثانوی بیکار شده اند.

به گزارش ۲۹مهرفسایی،کارخانه قند فسا یکی از قدیمی ترین کارخانه های استان فارس و حتی ایران است که بسیاری از مردم شهرستان فسا با این کارخانه و صدای بوق آن خاطراتی نوستالژیک دارند.

این کارخانه پس از این که در سال های اخیر، دچار رکود شده بود، حالا مدتی است که کاملا تعطیل و کارگران آن خانه نشین شده اند.

فیروزی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فسا در این باره گفت: کارخانه قند فسا از سال ۱۳۳۳ با ۶۱ سال سابقه کاری در زمینه تولید قند و شکر از چغندر قند فعالیت کرده است و از سال ۱۳۸۶ با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی و خشکسالی های مستمر، فعالیت واحد چغندری کارخانه به دلیل عدم کشت چغندر متوقف گردیده و صرفا در زمینه شکر خام فعالیت می کرده است و در حال حاضر جزء انجمن تصفیه شکر خام ایران می باشد.

وی افزود: تا سال ۱۳۹۳ این کارخانه اقدام به انجام تصفیه و تبدیل شکر خام می نمود ولی برای سال ۱۳۹۴ علیرغم پیگیری های متعدد به این دلیل چون کارخانه چغندری بود، دیگر به آن شکر خام ندادند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فسا خاطر نشان کرد: کارخانه های قند کشور از نیمه دوم شهریور ماه با تامین چغندر فعال هستند ولی این واحد صنعتی به علت نداشتن شکر خام فعالیتی ندارد و ۵۰۰ کارگر آن تا اطلاع ثانوی بیکار شده اند.
وی در پایان اظهار کرد: مدیر این کارخانه از ما درخواست کرده، حداقل ۵۰۰۰۰ تن شکر خام جهت تصفیه در اختیار آنها قرار داده شود تا از تعطیلی و بیکار شدن این کارگران جلوگیری به عمل آید.

گفتی است دی ماه سال گذشته، تعدادی از کارگران این کارخانه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود مقابل فرمانداری و دفتر امام جمعه تجمع کردند.

***
اخراج سریالی کارگران کارخانه فولاد قزوین

منابع خبری در کارخانه فولاد قزوین واقع در تاکستان از اخراج ۵۰ کارگر این واحد صنعتی خبر میدهند.

به گزارش۱۸آبان ایلنا،کارگران کارخانه فولاد قزوین گفته اند در این واحد تولیدی ۴۰۰ کارگر مشغول به کار بودند اما طی سال جاری تاکنون حدود ۱۰۰ نفر از کارگران پس از اتمام قرار داد کار در دو دسته ۵۰ نفری اخراج شده اند.

کارگران فولاد قزوین با بیان اینکه زمان آخرین اخراجیها مربوط به ابتدای آبان ماه میشود، میگویند: علاوه بر این کارفرما اسامی ۶۰ کارگر قرارداد موقت دیگر که به طور میانگین حدود ۱۳ سال در این کارخانه سابقه کار داشتهاند را در لیست اخراجیها قرار داده است.

آنها نگران هستند که مبادا این ۶۰ کارگر نیز از ابتدای ماه آینده پس از خاتمه قرارداد کارشان بیکار شوند.

***
عدم پرداخت کامل حق اضافه کاری وتاخیر۲ماهه درپرداخت حقوق کارگران شهرداری هویزه!

۱۷۰ کارگر خدماتی وفضای سبز شهرداری هویزه از اجرا نشدن قانون کار در خصوص محاسبه مزایای اضافه کاری و شبکاری خود خبر میدهند.

به گزارش۱۸آبان ایلنا،این کارگران گفتند که باوجود اجباری بودن اضافه کاری و کار شبانه، کارفرمای آنها مزایای مزدی آنها را بصورت کامل پرداخت نمی کند.

برپایه این گزارش،برابر مواد ۵۸ و ۵۹ قانون کار باید بابت هر ساعت کار اضافی ۴۰ درصد و بابت هر ساعت کارشبانه ۴۰ درصد مزد بیشتر پرداخت کرد.

به گفته کارگران شهرداری جدا از این مسئله از وقتی که شهردار جدید در این سازمان مستقر شده است علیرغم آنکه حقوق کارگران را با تاخیر دو ماهه پرداخت می کنند و در عین حال سقف اضافه کاری وتعطیل کاری آنها نیز از ماهانه ۸۰ ساعت به حداقل ۲۰ ساعت کم شده است .


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.