نامزدان خبرگان در شش استان رقیب ندارند

پنجشنبه, 8ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

از میان حدود ۸۰۰ نفری که برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان داوطلب شدند تنها صلاحیت ۱۶۶ نفر تائید شده است. به این ترتیب در برخی از حوزه‌ها نامزدان تائید شده رقیبی ندارند و در برخی دیگر رقیبان از یک جناح‌اند.

پس از پایان مهلت نام‌نویسی داوطلبان نامزدی در پنجمین دوره محلس خبرگان، مسئولان وزارت کشور شمار کل ثبت‌نام‌کنندگان را ۸۰۱ نفر اعلام کردند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در واکنش به افزایش ۶۲ درصدی داوطلبان، این کار را “ابهام‌برانگیز” خواند و هدف ثبت‌نام برخی افراد را “ایجاد مزاحمت” برای این شورا دانست.

بررسی نهایی صلاحیت داوطلبان نامزدی در مجلس خبرگان بر عهده شش فقیه شورای نگهبان است که همه از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای هستند.

این فقها اکنون تعداد داوطلبان را به ۱۶۶ نفر کاهش داده‌اند و با این کار پیش از این‌که رأی‌دهندگان در هفتم اسفند پای صندوق‌های رأی بروند، تکلیف تعدادی از کرسی‌های مجلس خبرگان را مشخص کردند.

رقابت بدون رقیب

کسانی که صلاحیت آنها برای انتخابات مجلس خبرگان تائید نشده است، تا دهم بهمن ماه فرصت دارند به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شکایت کنند و احتمال می‌رود با رسیدگی به این شکایت‌ها تعداد دیگری به تائید شده‌ها اضافه شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، با توجه به فهرست تائید صلاحیت‌ها، نامزدان پذیرفته شده‌ی انتخابات خبرگان در شش استان هرمزگان، سمنان، بوشهر، خراسان شمالی، آذربایجان غربی و اردبیل رقیبی ندارند.

این استان‌ها در مجموع ۹ نماینده در مجلس خبرگان دارند. این مجلس ۸۸ کرسی دارد و نمایندگان بدون رقیب اندکی بیش از ده درصد را تشکیل می‌دهند.

در استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی و همدان، سیستان و بلوچستان، قزوین و لرستان نیز که از ۶ تا ۲ کرسی در مجلس خبرگان دارند تعداد داوطلبان تائید صلاحیت شده یک نفر بیش از نمایندگان هر استان است.

در ۹ استان دیگر تعداد نامزدان دو برابر کرسی‌های سهم استان و رقابتی‌ترین استان ایران قم است که در آن ۴ نفر بر سر یک کرسی رقابت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد جنتی در شرایط مشابهی در سال ۸۵ که بسیاری از حوزه‌ها در انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان غیررقابتی شده بود “وجود کاندیداهایی حداقل دو برابر افراد مورد نیاز در هر حوزه” را منطقی خوانده بود.

شورای نگهبان باید صلاحیت ۲۷ داوطلب دیگر را تائید کند تا در تمام حوزه‌ها شمار داوطلبان دست‌کم دو برابر سهم هر استان از کرسی‌های مجلس خبرگان شود.

رقابت نامتوازن در اغلب حوزه‌ها

در حوزه‌های به ظاهر رقابتی نیز تعادل قابل ملاحظه‌ای میان جناح‌های مختلف به چشم نمی‌خورد. در تهران ۳۷ نفر برای رقابت بر سر نشستن بر ۱۶ صندلی مجلس خبرگان امکان رقابت دارند.

در این حوزه، در کنار اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور حسن روحانی تعداد نامزدانی که به اقتدارگرایان نزدیک نباشند به پنج نفر نمی‌رسد.

رفسنجانی بارها متهم شده که قصد دارد با تشویق محافظه‌کاران میانه‌رو و اصلاح‌طلبان به ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان، بر بیشترین کرسی‌های این مجلس تسلط یابد و زمینه تضعیف خامنه‌ای را فراهم کند.

امام جمعه مشهد، احمد علم‌الهدی، نهم دی ماه در مراسمی در شهر قم که در آن شعارهای تندی علیه رفسنجانی سر می‌دادند گفت: «امروز باید از فتنه ۹۴ حرف زد که خیلی پیچیده‌تر، مؤثر‌تر و خطرناک‌تر از قبل است، چرا که دشمن می‌خواهد با تجربه ۶ سال پیش، نفوذ خود را در نظام ما تثبیت کند.»

“تمامی فتنه‌ها، زیر سر هاشمی”، یا “مجلس خبرگان جای فتنه‌گران نیست” از جمله‌های شعارهایی است که در هفته‌های گذشته در شهرها و مراسم مختلف بارها تکرار شده است.

حذف نزدیکان رئیس جمهور

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه نیز ۲۵ آذرماه در سرمقاله روزنامه “رسالت” با انتقاد از سخنان رفسنجانی درباره امکان “نظارت مجلس خبرگان بر نهادهای زیر نظر رهبری” او را به سرنوشتی نظیر حسینعلی منتظری تهدید کرد.

منتظری که زمانی “قائم مقام رهبری” بود پس از انتقاد به کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ از این مقام عزل شد و در دهه هفتاد پنج سالی در بازداشت خانگی بود.

یکی از انتقادها به رفسنجانی به درخواست او از حسن خمینی برای داوطلبی در انتخابات مجلس خبرگان مربوط می‌شود.
حسین جلالی، مسئول دفتر محمد تقی مصباح یزدی، از نظریه‌پردازان اصول‌گرایان افراطی گفته است: «در این دوره هاشمی تصمیم دارد فتنه سال ۹۴ را از بیت امام خمینی کلید بزند.»

به گزارش سایت خبری “پایش”، جلالی دوم دی‌ماه حسن خمینی را به “ویروس ایدز” تشبیه و رفسنجانی را متهم کرد که قصد دارد از طریق او مجلس خبرگان را آلوده کند.

شورای نگهبان نه تنها صلاحیت حسن خمینی را تائید نکرده که بسیاری از نزدیکان رئیس جمهور، از جمله معاون پارلمانی او مجید انصاری را که قبلا نماینده مجلس خبرگان بوده نیز از رقابت‌های انتخاباتی این دوره حذف کرده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.