خبرهای انتخابات؛ کاظم صدیقی امام جمعه تهران: می‌خواهند بال و پر رهبری را بچینند

جمعه, 30ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

کاظم صدیقی امام جمعه تهران گفت دشمن به دنبال تخریب شورای نگهبان است، می‌خواهند بال و پر رهبری را بچینند. امام جمعه یزد نیز گفته است جامعه در آستانه انتخابات به سمت دوقطبی شدن می‌رود که به نظر او این وضعیت “یک فتنه” است.

تایید و رد چهار نامزد انتخابات در تهران

چهار روز پس از پایان مهلت بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران از احراز صلاحیت دو داوطلب و رد صلاحیت دو نفر دیگر خبر داد.

علی‌اصغر ناصربخت روز جمعه به خبرگزاری “ایرنا” گفت: تایید صلاحیت علی‌نوبخت حقیقی و حیدر حسین نژاد روز گذشته (پنجشنبه) از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور و فرمانداری تهران اعلام شد.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران افزود: صلاحیت دو داوطلب نیز که پیشتر از سوی شورای نگهبان تایید شده بودند پس از بررسی مجدد رد شد. این داوطلبان با استناد به بند یک ماده ۲۸ قانون انتخابات (عدم التزام عملی به اسلام و نظام اسلامی) رد صلاحیت شده‌اند.

اکثر نامزدهای مستقل، میانه‌رو و اصلاح‌طلب با استناد به همین بند از قانون انتخابات از گردونه رقابت‌ها خارج شده‌اند.

صدیقی: می‌خواهند بال و پر رهبری را بچینند

کاظم صدیقی امام جمعه تهران گفت، «دشمن بعد از آنکه از تحریم انتخابات ناامید شد، دلسوز مردم شده و ملت را برای حضور پای صندوق های رای دعوت می‌کند. جسارت و بی‌حیایی آن‌ها به حدی رسیده که می‌گویند به چه کسی رای بدهید و به چه کسی رای ندهید.»

صدیقی افزود «دشمن به دنبال تخریب شورای نگهبان است، می‌خواهند بال و پر رهبری را بچینند، در این پرچینی به دنبال تخریب شورای نگهبان هستند.»

امام جمعه تهران در ادامه مدعی شد که انگلیس و آمریکا در شبکه‌های فارسی‌زبان از ملت ایران می‌خواهند که “به استوانه‌هایی که از اول انقلاب تا به امروز پای ولایت ایستاد‌ه‌اند، رای ندهند.” او اضافه کرد: «مردم دقیقا عکس خواسته بی بی سی و دشمنان قسم خورده ملت عمل کنند.» صدیقی خطاب به انگلیس و آمریکا گفت «آنها بدانند که مردم عزیز ما به توصیه مقام مظعم رهبری به کسانی رای می‌دهند که آنها می‌گویند به آنها رای ندهید؟»

اشاره امام‌جمعه تهران به بحث‌ها و تبلیغات گسترده در میان مردم و شبکه‌های اجتماعی در باره دادن “رای سلبی” در انتخابات خبرگان است. هدف این کارزار مشارکت گسترده و رای‌ندادن به احمد جنتی، محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی در تهران و صادق لاریجانی در مازندران است. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که اگر میزان مشارکت در انتخابات خبرگان بین ۶۰ تا ۶۵ درصد باشد، احتمال حذف سه عضو مهم شورای نگهبان از مجلس خبرگان بالاست.

مصباح: سخن علما و مراجع درباره انتخابات حجیت ندارد

محمدتقی مصباح یزدی در واکنش به جدا شدن فهرست‌های انتخاباتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دیگر اصول‌گرایان گفت، معرفی نامزدهای انتخابات مجلس از سوی علما و حتی مراجع حجیت ندارد و بعضی از مردم بهتر از علما می‌فهمند.

به گزارش کلمه، مصباح یزدی گفته «این که چند نفر در مجلسی خصوصی تصمیم بگیرند و بعد بگویند هر کس مخالفت کند، وحدت شکنی کرده است، نه روشی دینی است و نه عقلائی، بلکه نوعی فریب کاری است.»

در شهر قم جامعه مدرسین از علی لاریجانی برای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه قم حمایت می‌کند در حالی که “ائتلاف فراگیر اصول‌گرایان” حاضر به حمایت از او نیست. در حالی که لاریجانی رئیس مجلس و لیدر بزرگترین فراکسیون اصول‌گرایان مجلس نهم است.

 احمد خاتمی: می‌گویند به جنتی، یزدی و مصباح رای ندهید

احمد خاتمی، نامزد مجلس خبرگان از کرمان روز جمعه (۳۰ بهمن/ ۱۹ فوریه) در سخنانی در این شهر گفت: «رسانه‌های انگلیسی و بیگانه می‌گویند به احمد جنتی، محمد یزدی و محمد‌تقی مصباح در تهران به سیداحمد خاتمی در کرمان و احمد علم‌الهدی در خراسان رای ندهید. به شما چه ربطی دارد، فضول‌ها؟ این مردم با بصیرت در صدر لیست‌شان همین پنج نفر قرار دارند.»

خاتمی افزود: «جرم جنتی ولایتمداری، جرم یزدی ایستادگی در خط ولایت و جرم مصباح، مطهری زمانه است.»
او درباره “جرم” خودش گفت: «جرم خاتمی اینکه در خطبه‌های نماز جمعه پدر فتنه را در آورده است. این‌ها را جرم می‌دانند.»
او درباره دیدگاه‌هایش گفت: «موضع بنده موضع روشنی برای کل مردم کشور است و اینکه من ولایتمدار بوده‌، هستم و خواهم بود و با این ویژگی اگر بنده را بر می‌گزیند، انتخاب کنید.»

خاتمی از مردم خواست «تحت‌تاثیر شایعات و دروغ‌پردازی‌هایی که این‌ها در فضای مجازی پخش می‌کنند، قرار نگیرند. چون معلوم است آمریکا و انگلیس به این‌ها خط داده و این‌ها نباید نباشند، چون دزدگیر این‌ها قوی است و این‌ها در جایی که باشند، دشمن را ناکام می‌گذارند.»

انتشار لیست جدید اصول‌گرایان: اصول‌گرایان عدالت‌خواه

روز جمعه (۳۰ بهمن/ ۱۹ فوریه) فهرست ۳۰ نفره جدیدی برای حوزه انتخابیه تهران با نام “اصولگرایان تحول‌خواه” منتشر شد که بیشتر آنها وزیران، مدیران و حامیان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق هستند.

“مسیرآنلاین”، یکی از رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نوشته است: «جمعی از دغدغه‌مندان و دلسوزان انقلاب با انتشار لیست مورد حمایت خود با عنوان “اصولگرایان عدالت‌خواه” دو شاخص “ولایتمداری”، “عدالتخواهی” و همچنین “همپوشانی حداکثری” با لیست ارائه شده توسط اصولگرایان را ملاک ارزیابی افراد حاضر به عنوان نامزدهای انتخاباتی بر شمردند.»

در این فهرست پرویز داودی، معاون اول احمدی‌نژاد به عنوان نفر اول و سرلیست “اصولگرایان عدالت‌خواه” معرفی شده است. ۱۸ نفر از افراد معرفی‌شده در این لیست، در لیست انتخاباتی “ائتلاف اصول‌گرایان” به رهبری حداد عادل نیز حضور دارند، اما ۱۲ نفر دیگر اختصاصی‌اند. نزدیکان احمدی‌نژاد در حالی اقدام به ارائه فهرست جداگانه کرده‌اند که بیش از ۵۰ درصد فهرست انتخاباتی اصول‌گرایان به جبهه پایداری – تشکل حامیان احمدی‌نژاد – اختصاص داده شده است.

احمدی‌نژاد هفته گذشته در اظهارنظری گفته بود که اصول‌گرایان در انتخابات ۷ اسفند شکست سختی خواهند خورد. به گفته او، با اینکه اصلاح‌طلب‌ها و اغلب رقبای جدی اصول‌گرایان رد صلاحیت شده و از گردونه انتخابات حذف شده‌اند، اما همین افراد درجه سه اصلاح‌طلب و طرفدار دولت هم، اصول‌گرایان را کاملا شکست خواهند داد.

از طیف اصول‌گرایان گروه‌ دیگری در فهرست انتخاباتی “صدای ملت” جای گرفته‌اند که علی مطهری چهره شاخص آن است. گروهی دیگر نیز در تلاش‌اند فهرستی جداگانه‌ای با نام “نیروهای مستقل انقلاب اسلامی” معرفی کنند. این گروه افرادی هستند که در فهرست هیچ یک از گروه‌های دیگر قرار ندارند. به این‌ترتیب اصول‌گرایان تنها در تهران با چهار فهرست جداگانه در انتخابات شرکت می‌کنند. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اصول‌گرایان ۵ نامزد داشتند.

در آستانه انتخابات جامعه رو به دو قطبی‌ شدن می‌رود

محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان یزد و امام جمعه یزد گفته است: «دشمن می‌خواهد با نفوذ سیاسی از طریق موبایل‌ها و شبکه‌های اجتماعی، جوانان را تحریک و فضای جامعه را دوقطبی کند.» او هشدار داده که “جامعه در آستانه انتخابات رو به سمت دوقطبی شدن می‌رود و این یک فتنه است!”

به گزارش “خبرگزاری بسیج” امام‌جمعه یزد افزود: «با گسترش این فتنه، مردم باور می‌کنند که یا باید با این قطب باشند یا با آن قطب و عده‌ای هم احساس می‌کنند که می‌توانند سرلوحه این جناح‌ها و قطب‌ها قرار گیرند.»

به اعتقاد نماییده ولی فقیه: «الان دشمن از فضای انتخابات استفاده می‌کند و سعی بر گسترش نفوذ سیاسی خود دارد، عده‌ای هم سعی می‌کنند که در انتخاب نامزدها، به مردم خط‌های سیاسی دهند.»

رسانه‌های حکومتی از تبلیغ انتخاباتی منع شدند

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «مطابق ماده ۵٩ قانون انتخابات، استفاده از بیت‌المال در مقاصد انتخاباتی مجاز نیست و رسانه‌های دولتی یا متعلق به نهادهای عمومی، از تبلیغ له یا علیه نامزدها منع شده‌اند.»

براساس این اطلاعیه خبرگزاری‌هایی چون ایرنا، ایسنا، فارس، تسنیم، مهر، میزان، خانه ملّت، دانشجو، از تبلیغ به سود یا علیه نامزدهای انتخاباتی منع شده‌اند.

هم‌چنین روزنامه‌های اطلاعات،‌ ایران، خراسان، کیهان،‌ همشهری، تهران تایمز، حمایت،‌ جام جم، شهرآرا، شهروند، صمت، فرهیختگان، قدس، هگمتانه و اصفهان زیبا نیز شامل این مقررات ممنوعیت تبلیغاتی هستند.

واکنش صادق لاریجانی به تشکیل کمپین علیه خود

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و نامزد مجلس خبرگان از استان مازندران در واکنش به کمپین “نه به صادق لاریجانی در انتخابات خبرگان” گفت، مردم به این حرف‌ها توجهی نمی‌کنند!

به گزارش “انتخاب” لاریجانی روز گذشته در سخنانی در جمع مردم تنکابن گفت: «در عالم سیاست می‌گویند فلان شخص طرفدار ولایت است، پس کمپین راه بینداریم تا او رای نیاورد؛ آن‌ها خیال می‌کنند مردم ما به این حرف‌ها توجه می‌کنند حال آن‌که مردم ما می‌دانند چه کسانی خدمت می‌کنند و چه کسانی استراحت می‌کنند و به دنبال حرف غربی‌ها هستند.»

هم‌زمان با ورود صادق لاریجانی به انتخابات خبرگان، کمپین “نه به صادق لاریجانی در انتخابات خبرگان” در مازندران به‌راه افتاد. اما مسئول این کمپین که یک مجروح جنگی به نام “جعفر خائفی” بود بازداشت شد. او پس از چند روز آزاد شد.

شعار رفع حصر در گردهمایی انتخاباتی اصلاح‌طلبان

در نخستین گردهمایی ائتلاف اصلاح‌طلبان که روز پنجشنبه (۲۹ بهمن/ ۱۸ فوریه) در سالن ورزشی حجاب، واقع در بلوار کشاورز تهران برگزار شد، حاضران با “پیام ما روشنه حصر باید بشکنه” و “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، خواستار پایان دادن به بازداشت خانگی ۵ ساله میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی شدند.

به نوشته وبسایت “کلمه” شعار رفع حصر از آغاز تا پایان گردهمایی به گوش می‌رسید. مسئولان سالن هنگام شعارهای مردم درباره ضرورت “رفع حصر” صدای موسیقی را به قدری بلند کردند تا صدا را بپوشانند، اما جمعیت همچنان به شعاردهی ادامه دادند.

علی مطهری در پاسخ به شعار آزادی زندانی سیاسی و رفع حصر خطاب به حاضران گفت، اگر به دنبال تحقق این شعار هستید به پای صندوق‌های رای بیایید. او افزود، متاسفانه در چند سال اخیر وحدت سیاسی کشور خدشه‌دار شده است که باید سریعا این مشکل رفع شود.

فهرست انتخاباتی “صدای ملت” تکمیل شد

مبتکر فهرست انتخاباتی “صدای ملت” آن‌دسته از نمایندگان اصول‌گرای مجلس هستند که حاضر به همکاری با تندروهای این جناح و قرار گرفتن در کنار آنها در یک فهرست انتخاباتی نیستند. علی مطهری چهره شاخص و سرلیست این گروه است. کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و بهروز نعمتی، معاون فراکسیون “رهروان ولایت” که بزرگترین فراکسیون مجلس بود، دو چهره مهم دیگر فهرست “صدای ملت” هستند.

اما بخش عمده فهرست ۳۰ نفره صدای ملت را افرادی پر کرده‌اند که در فهرست انتخاباتی “ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت” نیز حضور دارند. تنها چهره غایب محمدرضا عارف است که به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان معرفی شده است.

“داور به نفع رقیب سوت می‌زند”

آذر منصوری، یکی از فعالان اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی “حزب اتحاد ملت ایران” درباره رقابت نامزدهای انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «واقعیت این است که ما در مقایسه با رقیب نه زمین همواری داریم و نه امکانات برابری و داور هم بیشتر به نفع رقیب سوت می‌زند و بازیکنان شناخته شده ما هم اجازه حضور در بازی را ندارند.»

با این حال این فعال سیاسی می‌گوید که او و همفکرانش وارد این کارزار نابرابر انتخاباتی شدند: «به انتخابات ورود کردیم چون آموختیم و پذیرفتیم صندوق رای و انتخابات در دسترس‌ترین سهم ما از دموکراسی است. برگه رای، سندی است که به نام تک تک شهروندان این کشور نوشته شده است و شرکت نکردن یعنی واگذاری این سند به نفع تندروهایی که به اعتقاد من ثابت کرده‌اند، نه دغدغه مردم را دارند و نه دغدغه منافع ملی و نه کشور.»
از: دویچه وله

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.