تخت‌جمشید، اسطوره فرهنگ ایرانی

پنجشنبه, 19ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

takhte-jamshid

وحید معتمد‌نژاد، فعال فرهنگی

طبق آخرین اخبار تخت‌جمشید این اثر جهانی، امسال در ایام نوروز بیشترین بازدید‌کننده را به خود اختصاص داده و رکورد جهانی را در بازدید به ثبت رسانده است. آنچه از پیش‌تر درباره تخت‌جمشید یا پارسه که به آن پرسپولیس هم می‌گویند می‌دانیم این است که از آن به‌عنوان پایتخت باشکوه و تشریفاتی امپراتوری هخامنشیان نام برده‌اند که ٢٠٠ سال آباد بوده و سرانجام در ٣٣٠ پیش از میلاد توسط اسکندر مقدونی به آتش کشیده شده و کتب و بخش عظیمی از فرهنگ و هنر ایرانی از این طریق به تاراج می‌رود. در روند تخریب آن پادشاهان ساسانی نیز بر آن کتیبه‌های گوناگونی نگاشتند و همچنین با ورود اعراب و اسلام با احترام به این مکان، از آن به‌عنوان‌ هزارستون یا چهل‌منار نیز یادکرده‌اند. این مکان در سال ١٩٧٩ از آثار جهانی ثبت‌شده در یونسکو است. این دورنمایی است از گذشته دور این مکان که در ادوار گوناگون تاریخ ایران، گاه با احترام از آن یاد کرده‌اند و گاه با بی‌اعتنایی، از معرفی عظمت آن به جهانیان سر باز زده‌اند.

و اما چرا احترام و بازدید؟!

ایرانی همواره به دنبال شناخت و احیای عناصر فرهنگی خویش است که معمولا به دلایلی در ادوار تاریخی گذشته ناشناخته مانده و بر قلم آگاهی نچرخیده که تولید دانش کند و از فواید آن جامعه ایرانی به روشنفکری اجتماعی نائل‌ آید و چه‌بسا از کنار این روشنگری به کشف حقایق تاریخی خود و سپس به تاریخ جهانیان برسد و دلیل عمده آن نیز در گوشه‌نگه‌داشتن جامعه‌ای بوده که می‌توانست ارتباط عمیق فرهنگ‌ها و بهره‌برداری از آنها را سرلوحه خود قرار دهد و به ملتی پیشرو و آگاه مبدل شود که در پاره‌ای از موارد نشد!
ازهمین‌رو افراد جامعه ایرانی امروز به‌جد می‌خواهند بدانند: نام جمشیدی که پادشاه اسطوره‌ای ایران بوده و از شاهنامه فردوسی خلق شده است، بر همین تخت پادشاهی جانشین سلیمان شد؛  بدانند در همین تخت‌جمشید در روز اول سال نو بسیاری از ساتراپ‌نشین‌ها به آنجا گسیل شده و هدایای فراوانی پیشکش پادشاهان می‌کردند؛  بدانند اروپاییان با احترام از این مکان به «پرسپولیس» به معنای «سرزمین تمدن پارس» یاد می‌کنند.

بدانند بنای آن از برترین بناهای تاریخی ایران است که در حدود دو‌هزارو ۵٠٠ سال پیش بنا نهاده شده است. بدانند در آن زمان دستمزد و حقوق همراه با بیمه حتی برای زنان هم رواج داشته است. بدانند کدام معماران و هنرمندان با توانایی منحصربه‌فرد خود چنین بنای عظیمی را ساخته‌اند که تاکنون نظیر آن یافت نشده است. بدانند دوران هخامنشی یکی از دوره‌های تاریخی درخشان ایران و جهان است و بنیان‌گذار آن یکی از افراد بادرایت و بی‌ریا، اهل راستی بوده که در سده ششم پیش از میلاد توانسته با هم‌پیمان‌کردن اقوام گوناگون آریایی‌تبار پارسی و ماد، بزرگ‌ترین امپراتوری بزرگ آن زمان را در جهان پایه‌گذاری کند. بدانند وی پاسارگاد را به‌عنوان پایتخت برگزید و آنجا را به‌عنوان باغ‌شهری بزرگ درآورده که از آن به «پردیس» معروف شد و «فردوس» عرب و «پردیس» انگلیسی از آن گرفته شد. بدانند اولین منشور حقوق‌بشردر آن زمان توسط کوروش، بنیان‌گذار هخامنشی، مطرح شد. بدانند هخامنشیان با چهار پایتخت حکمرانی می‌کردند؛ بابل در قلب بین‌النهرین، شوش در مرکز اصلی عیلام، هگمتانه در مرکز تمدن ماد و تخت‌جمشید در قلب فرمانروایی هخامنشیان که بزرگ‌ترین مرکز گردهمایی جهان آن روز برای مراسم گوناگون بوده است. بدانند هنر و معماری ظریف و یگانه در مجموعه تخت‌جمشید از تجمع هنر اقوامی نظیر لیبی، اتیوپی، مصر و هندوستان به نمایش درآمده که از این منظر به دولتی با «وحدت جهانی و صلح پایدار» شهره بوده است و روحیه اغماض و ازخودگذشتگی و همچنین راستی و تلاش صادقانه همراه با کمترین توقع، چاشنی هنر‌های به‌کار گرفته‌شده در این مجموعه بوده است. این همه کافی است تا جامعه بیدار امروز ایرانی برای احیای عظمت روح فرهنگ ایرانی به بازدید از بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی تاریخی ایران روی آورده تا در هرگونه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و سیاسی، به کنه فرهنگ خود رجوع کرده و از عناصر آن در تجدید عناصر تازه و روبه‌رشد، بهره کافی و وافی را ببرد.
از: شرق
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۳ نظر

  1. یکی از دوستان در سفری به مصر در گروه تلگرامی حق و صبر عکس هایی از موزه ها تهیه کرده و گذاشته که باور کردنی نیست
    فقط یکی از اون هزاران اشیاه ثصد هزار تا تخت جمشید ارزش داره
    چقدر توهم

  2. تخت جمشید نمونه ای است از مصادره هنر و معماری یونانی و اشوری به اسم فارس ها

  3. تخت جمشید یک بنای بومی ایرانی نیست بناهای ایرانی همه اجری و خشتی هستند تخت جمشید بنایی سنگی مثل تمامی بناهای یونانی است که توسط اسرا و هنرمندان یونانی اجیر شده ساخته شده است که البته بنایی ناکامل و نیمه کار رها شده است شایعاتی در مورد بیمه کارگران سازنده و مرخصی زایمان کارگران زن و از این قبیل همه بدون منبع و رفرانس و همه دروغ محض هستند هزینه ساخت این کاخ ها هم با غارت و به نابودی کشاندن تمدن های باشکوه منطقه مثل عیلام و بابل و مصر توسط هخامنش ها تامین شده است این بنا در واقع نمادی از هنر یونانی است