۱۱ نفر از معترضان به برنامه تلویزیونی فیتیله و هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز، به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند

جمعه, 14ام خرداد, 1395
اندازه قلم متن

دادگاه بدوی ۱۱ نفر از معترضان به برنامه تلویزیونی فیتیله و از هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز را که در جریان مسابقه این تیم اعتراضات خود را مطرح کرده بودند، به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق “تعزیری در غیر ملاعام” محکوم کرد.

براساس گزارش‌های رسیده از ایران، ۲۶ متهم این پرونده در دادگاه حاضر شدند و متهم ردیف اول تا پانزدهم به ۵۰۰ هزارتومان جریمه نقدی بدل از حبس و ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی بدل از شلاق محکوم شدند.

اما متهمان ردیف ۱۵ تا ۲۶ همگی به حبس و شلاق محکوم شدند.

این متهمان ۲۰ روز فرصت دارند تا به رای صادره اعتراض کرده و دادگاه تجدیدنظر پس از دریافت این اعتراض‌ها احکام قطعی را صادر می‌کند.

همچنین گروه دیگری از معترضان به برنامه فیتیله که در تجمع‌های خیابانی شرکت کرده بودند در دادگاه بدوی اسفندماه سال گذشته به حبس و شلاق محکوم شده بودند، در حال حاضر در انتظار پاسخ دادگاه تجدید نظر هستند.

پخش برنامه تلویزیونی فیتیله در آبان ماه سال گذشته موجب اعتراض و تجمع در چندین شهر ترک نشین ایران منجر شد.

در بخشی از این برنامه که برای کودکان تهیه و پخش می‌شد، در بخشی نمایشی درباره مسواک زدن، شخصیت‌های نمایش ترکی حرف می‌زنند که توهین به ترک‌ها تلقی شده است.

پخش برنامه فیتیله پس از آن متوقف شد و رئیس سازمان رادیو تلویزیون ایران عذرخواهی کرد و گفت مسئولان پخش آن توبیخ و تنبیه خواهند شد.

سایت برنامه فتیله، فردای آن روز، بیانیه‌ای به امضای آقای آقایی منتشر کرد و در آن بابت “سوءتفاهم” پیش آمده از بینندگان عذرخواهی و تاکید کرد که “اقوام و طوایف ایران همواره مورد احترام” بوده‌اند: “مفهوم نمایش مورد اشاره در زمینه آموزش استفاده مسواک بوده و مانند نمایش‌های دیگر ترکیبی فانتزی از گویش و لهجه‌های مختلف در فضای نمایش استفاده شده است و این به معنای جسارت به قوم و یا لهجه خاصی نمی‌باشد.”

فیتیله از برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان در شبکه دوم تلویزیون ایران است و در بیانیه صدا و سیما از آن به عنوان برنامه‌ای “باسابقه و پربیننده” یاد شده است.

برنامه “فیتیله جمعه تعطیله” از سال‌ها پیش در شبکه دوم تلویزیون ایران پخش شده و هسته اصلی برنامه‌سازان آن را اعضای گروه تئاتر چهره‌نما؛ محمد مسلمی، حمید گلی و علی فروتن تشکیل می‌دهند.

موضوع بی‌احترامی به اقوام، فرهنگ‌ها، زبان‌ها و مذاهب متنوع مردم ایران و یا توهین‌های نژادپرستانه در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیون دولتی در سال‌های اخیر بارها حساسیت برانگیز و سبب اعتراض گسترده به خصوص در شبکه‌های اجتماعی شده است.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.