محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس: دیوان محاسبات علیه احمدی‌نژاد رأی داده‌، اما اجرا نمی‌شود

دوشنبه, 14ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

یک نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خبر داد که دیوان محاسبات درباره سه پرونده محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، رای صادر کرده اما این حکم‌ها «اجرا نمی‌شود».

محمود صادقی در مصاحبه‌ای با شماره روز دوشنبه ۱۴ تیرماه روزنامه «اعتماد» چاپ تهران گفت که «برخوردهای ضعیف» در دولت سابق «قبح فساد را از بین برده است».

به گفته آقای صادقی، «پرونده‌های زیادی» درباره مفاسد اقتصادی در دولت سابق تشکیل شد که «رسیدگی نشدند»، از جمله در دیوان محاسبات «تعداد زیادی» پرونده تشکیل و «رای هم صادر شده است اما اجرا نمی‌شود».

نماینده تهران در مجلس اعلام کرد که از جمله در مورد محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، «سه پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شده و رای هم صادر شده است اما اجرا نمی‌شود».

به گفته آقای صادقی، مستشاران و دادستان دیوان محاسبات تا «حد زیادی» به وظایف خودشان عمل کرده‌اند اما اجرای رای «با مشکل مواجه» شده است.

این نماینده مجلس به جزئیات رای‌های صادر شده در دیوان محاسبات درباره آقای احمدی‌نژاد اشاره‌ای نکرده است.

دیوان محاسبات نهاد نظارتی وابسته به مجلس است که بر چگونگی مصرف بودجه در دستگاه‌های دولتی نظارت می‌کند. رییس و دادستان دیوان محاسبات با رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

دادسرای دیوان محاسبات می‌تواند درباره پرونده‌هایی که مربوط به نحوه هزینه‌کرد بودجه در دستگاه‌های دولتی است، حکم صادر کند و این حکم‌ها پس از طی مراحل تجدیدنظر و دستور دادستان دیوان محاسبات قابل اجرا است.

پرونده محمود احمدی‌نژاد در دادگاه کیفری استان تهران نیز از چند سال گذشته همچنان مفتوح است و روزنامه «شرق» پیش از این از وجود «۲۳ شکایت از محمود احمدی‌نژاد در قوه قضائیه»، از جمله شکایت‌های مجلس، خبر داده بود.

در همین حال غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه روز یکشنبه ۱۳ تیر گفته بود که پرونده رییس جمهوری سابق «به فراموشی سپرده نشده است» و دادگاه برای جمع آوری مستندات نیاز به فرصت دارد.

آقای اژه‌ای در عین حال گفته بود: «برخی از شکایات از وی بسیار جزئی است و قابل طرح هم می‌باشد، مثلا فردی شکایت کرده که وی در سخنرانی خود به شهر ما توهین کرده است».

محسن افتخاری سرپرست دادگاه کیفری یک استان تهران روز پنجم خرداد گفته بود که پس از «مدت‌ها» هنوز «هیچ نهادی» به استعلام‌های دادگاه درباره پرونده رییس جمهوری سابق ایران پاسخ نداده است.

نخستین جلسه دادگاه محمود احمدی‌نژاد پنجم آذر ۹۲ در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، بدون حضور او یا وکیلش برگزار شد که در ‌‌‌‌نهایت قاضی دستور به تجدید جلسه داد.

به فاصله کوتاهی پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، محمود احمدی‌نژاد به دادگاه احضار شده بود اما سخنگوی قوه قضائیه احضار او را «کج‌سلیقگی» خوانده و گفته بود که مقامات قوه قضائیه از این موضوع اطلاع نداشتند.

محمود احمدی‌نژاد روز هفتم تیرماه در مسجد جامع نارمک سخنرانی کرده بود. وی در خردادماه به زنجان و پیش از آن در فروردین ماه به آمل سفر کرده بود.

برخی از رسانه‌های ایران آغاز سفرهای او را به معنای تلاش برای بازگشت به سیاست ایران و کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ توصیف کرده‌اند.

در مقابل اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی، از آقای احمدی‌نژاد به عنوان «یک مهره سوخته» نام برده و گفته که دوره او «تمام شده‌ است».

علی مطهری نماینده تهران در مجلس نیز روز هفتم اردیبهشت گفته بود که او پیش از نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری «باید محاکمه شود».
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.