موضع دادستان تهران در رابطه با مرگ نادر داستان پور در کلانتری نارمک تهران

سه شنبه, 22ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

nader-dastanpour-300x191

عباس جعفری دولت‌آبادی در نشستی با معاونان دادسرای عمومی و انقلاب تهران به گزارش منتشره هرانا مبنی بر جان باختن نادر داستان‌پور بر اثر ضرب و شتم حین بازداشت و عدم رسیدگی پزشکی در بازداشتگاه واکنش نشان داد. وی بر ضرورت حساسیت سرپرستان نواحی نسبت به موضوع بازداشتگاه‌ها تاکید کرد و ضمن تایید مرگ نادر داستان پور در بازداشتگاه کلانتری نارمک، بازداشت متهمان در کلانتری‌ها را «خلاف اصل دانسته» و آن را منحصر به ضرورت، آن هم به صورت کوتاه‌مدت دانست و اظهار کرد: پس از آن بازداشت متهمان باید به زندان تحویل گردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در گزارش منتشر شده از نشست روز جاری معاونان دادسرای عمومی و انقلاب تهران در ایسنا، جعفری دولت‌آبادی به موضوع ضرورت نظارت سرپرستان نواحی بر بازداشتگاه‌ها و تحت ‌نظرگاه‌ها اشاره و مدعی شد: پس از بخشنامه صادره از سوی ریاست قوه قضاییه، دادستانی تهران با تأسیس معاونت نظارت بر ضابطان، این موضوع را ضابطه‌مند و اجرایی ساخت.

وی با اشاره به «حادثه اخیر رخ داده در یکی از کلانتری‌ها که منجر به فوت یکی از متهمان گردید»، گفت: “موارد فوت متهمان در بازداشتگاه‌ها، می‌بایست بلافاصله به دادستان اعلام گردد. متهم موصوف در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ در کلانتری نارمک فوت نموده است.”

این درحالی است که خانواده نادر داستان‌پور در تشریح ماجرا در گفتگو با هرانا با رد گفته های رئیس کلانتری ۱۲۷ نارمک، تاریخ ضرب‌وشتم در منزل‌شان را ساعت یک بعدازظهر ۲۷ خرداد و تاریخ فوت وی در بازداشتگاه را ساعت ۶ عصر روز بعد یعنی ۲۸ خرداد عنوان کرده بودند.

جعفری دولت آبادی با تأکید بر نظارت سرپرستان نواحی بر اقدامات قضات دادسرا و ضرورت ارائه تعلیمات لازم به آنان، استدلال بازپرس دادسرای جنایی مبنی بر صرف ورود این ناحیه به پرونده‌های قتل عمد را مخدوش دانست و ادامه داد: “هرگونه مورد فوت ناگهانی به ویژه در سنین پایین و هم‌چنین فوت‌های مشکوک در مراکز انتظامی و زندان‌ها می‌بایست در دادسرای جنایی رسیدگی شود.”

دادستان تهران با نادیده گرفتن شهادت خانواده داستان‌پور و همچنین استشهاد محلی مربوط مبنی بر «ضرب‌وشتم نادر داستان‌پور در منزل در مقابل پدرش با ضربات باتوم و پوتین بر سر و صورتش» گفت برای «رفع شبهات احتمالی» حضور بازپرس در صحنه و بررسی موضوع امری ضروری است.

جعفری دولت‌آبادی با تأکید بر این‌که بروز فوت در زندان و یا کلانتری، امری خلاف اصل است، اظهار کرد: “این امر باید بلافاصله به دادستان تهران انعکاس یافته و گزارش کتبی موضوع ارسال گردد و بازپرس مربوطه باید در صحنه حضور یافته و ضمن بررسی موضوع، مراتب را به این دادستانی اعلام نماید.”

وی با تشریح ابعاد دیگر این حادثه، اظهار کرد: “صرف نظر از نوع اتهام و ادله مثبته آن حقوق متهم می‌بایست در تمام موارد رعایت شده و اهتمام قضات بر جلوگیری از تضییع حقوق متهمان مورد توجه قرار گیرد.”

دادستان تهران اما در این رابطه هیچ اشاره‌ای به آقای ترابیان رئیس شعبه هفت بازپرسی ناحیه ۴ تهران نکرد. بنا به گفته خانواده داستان‌پور، فرزندشان صبح روز ۲۸ خرداد به شعبه هفت بازپرسی ناحیه ۴ تهران اعزام شد. اما آقای ترابیان رئیس این شعبه علی‌رغم مشاهده علائم ضرب‌وجرح شدید بر سر و صورت نادر داستان‌پور، به جای اعزام وی به بیمارستان، او را با تمدید قرار بازداشت باردیگر به بازداشت‌گاه ۱۲۷ نارمک فرستاده بود.

آقای جعفری بازداشت متهمان در کلانتری‌ها را «خلاف اصل دانسته» و آن را منحصر به ضرورت، آن هم به صورت کوتاه‌مدت دانست و اظهار کرد: “پس از آن می‌بایست متهمان به زندان تحویل گردند.”

جعفری دولت‌آبادی بار دیگر بر ضرورت حساسیت سرپرستان نواحی نسبت به موضوع بازداشتگاه‌ها، تأکید کرده و بازدید از این مراکز و ارائه تعلیمات لازم به ضابطان را تکلیف قانونی آنان دانست.

شایان ذکر است هرانا در گزارش دیگری پس از این حادثه از قربانی شدن جوان دیگری در اثر خشونت پلیس پرده برداشته است. سجاد توفیقیان سه‌شنبه شب ۱۵ تیرماه در دهدشت از توابع یاسوج درپی مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتن با «باتوم برقی» توسط دو مامور نیروی انتظامی در بیمارستان «امام سجاد» یاسوج بستری شد و مدتی بعد به کما رفته است. به گفته خانواده وی، پزشکان از وی قطع امید کرده‌اند.

هنوز هیچ یک از مقامات انتظامی یا قضایی در این رابطه موضعی نگرفته اند.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.